Se estimează că numărul pasagerilor aerieni va depăși pentru prima dată cinci miliarde anul viitor, iar veniturile sectorului vor depăși pragul de un trilion de dolari, a anunțat marți organizația globală de aviație IATA, notează AFP.
Numărul pasagerilor va ajunge la 5,2 miliarde în 2025
„Se preconizează că numărul pasagerilor va ajunge la 5,2 miliarde în 2025, o creștere de 6,7% față de 2024 și pentru prima dată când numărul de pasageri va depăși pragul de cinci miliarde”, a transmis Asociația Internațională a Transporturilor Aeriene (IATA) într-un comunicat.
Veniturile totale ale industriei sunt prognozate la 1,007 trilion de dolari, sprijinite de scăderea prețurilor la petrol și combustibili, „pentru prima dată când veniturile industriei depășesc pragul de un trilion de dolari”, a adăugat aceasta.
CITEȘTE ȘI – Creștere Record la Aeroporturile Românești în Vară!
Veniturile vor crește cu 4,4% față de 2024, se arată în comunicat.
Toate acestea ne oferă o performanță financiară care, cred eu, merită să deschidem șampania după revenirea post-pandemică, a declarat economistul-șef al IATA, Marie Owens Thomsen, într-o conferință de presă la Geneva.
Directorul general al organizației de aviație, Willie Walsh, a afirmat în comunicat că IATA se așteaptă la profituri de 36,6 miliarde de dolari, în ciuda „provocărilor persistente ale lanțurilor de aprovizionare, deficiențelor de infrastructură, reglementărilor împovărătoare și creșterii sarcinii fiscale”.
Probleme de aprovizionare
Walsh și-a exprimat nemulțumirea față de întârzierile privind livrările de aeronave și motoare, acuzând furnizorii că nu și-au îndeplinit angajamentele.
IATA a precizat că 1.254 de aeronave au fost livrate companiilor aeriene în 2024 — cu 30% mai puține decât se prognozase — și că există un stoc de 17.000 de aeronave nerealizate.
Întârzierile obligă companiile aeriene să opereze aeronave mai vechi, mai puțin eficiente, se menționează în comunicat.
„Problemele din lanțul de aprovizionare frustrează fiecare companie aeriană, cu un impact triplu asupra veniturilor, costurilor și performanței de mediu”, a spus Walsh într-un comunicat pe această temă.
„Producătorii își dezamăgesc clienții și acest lucru are un impact direct asupra încetinirii eforturilor companiilor aeriene de a reduce emisiile de carbon”, se mai arată în comunicat.
Producătorul de aeronave Boeing a înregistrat o scădere a producției în acest an din cauza unei greve de aproape două luni a lucrătorilor.
Rivalul său, Airbus, a redus în iunie ținta de producție pentru acest an la 770 de aeronave, față de 800, după probleme cu furnizorii.
IATA a menționat că două procente dintre aeronavele din lume — aproximativ 700 de avioane — sunt în prezent la sol pentru inspecții ale motoarelor.
Costurile combustibilului vor scădea
Companiile aeriene au fost afectate de creșterea costurilor cu combustibilul după invazia Rusiei în Ucraina din 2022, dar IATA a afirmat că se așteaptă ca acest factor să se atenueze anul viitor, cu un cost mediu al combustibilului pentru avioane de 87 de dolari pe baril, față de 99 de dolari în 2024.
„Prețurile mai mici la petrol și costurile rezultate pentru combustibili sunt un factor major al perspectivelor îmbunătățite pentru companiile aeriene în 2025”, se arată în comunicat.
IATA a avertizat cu privire la „incertitudini” legate de administrația viitorului președinte al SUA, Donald Trump.
Acesta a amenințat cu tarife mari pe unele importuri, care ar putea afecta cererea pentru transportul aerian de marfă, dar este considerat un susținător al afacerilor și a promis stimularea producției de petrol.
Aceasta ar reduce prețurile petrolului și „ar ajuta evident industria noastră în ceea ce privește limitarea evoluției costurilor noastre”, a spus Owens Thomsen pentru AFP.
IATA reprezintă aproximativ 340 de companii care acoperă 80% din traficul aerian mondial.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!