Guvernul României a alocat în 2023 doar 3,3% din PIB pentru educație, conform unui raport UNESCO
România se află pe locul 123 din 171 de țări la finanțarea educației, la egalitate cu Tanzania și sub state precum Uganda, Benin și Paraguay. Mai mult, doar 8,1% din cheltuiala publică totală a fost dedicată educației, poziționând România pe locul 156 în lume, după țări ca Tonga și Pakistan.
Angajamente internaționale nerespectate
România este semnatara Declarației din 2015, prin care 160 de state s-au angajat să aloce între 4% și 6% din PIB și între 15% și 20% din cheltuiala publică pentru educație, până în 2030. Cu toate acestea, România nu a atins niciunul dintre aceste obiective, scrie tvrinfo.ro.
- Alocarea din PIB : În 2023, nivelul de 3,3% a fost sub pragul minim de 4%
- Cheltuiala publică : România a dedicat doar jumătate din nivelul minim recomandat de 15%
În Uniunea Europeană, țări precum Suedia (7,6%), Belgia (6,4%) și Franța (5,4%) conduc în ceea ce privește clasarea alocărilor pentru educație, în timp ce România și Irlanda se află la coada clasamentului.
Creșteri insuficiente și consecințe severe
Deși în 2024 alocarea pentru educație a crescut la 4,3% din PIB, fiind cea mai mare din ultimii 20 de ani, aceasta rămâne mult sub media europeană. Creșterea s-a datorat, în mare parte, majorării salariilor profesorilor, însă experții subliniază că nu este suficient pentru a acoperi nevoile sistemului educațional.
Lipsa unei finanțări adecvate se reflectă în inechități sociale și rezultate academice slabe. Strategia națională pentru dezvoltare durabilă prevede investiții în educație timpurie, învățământ primar și secundar și formare profesională, dar aceste planuri riscă să rămână doar pe hârtie fără o finanțare masivă.
Raportul UNESCO subliniază necesitatea ca România să aloce cel puțin 4% din PIB și 15% din cheltuiala publică pentru educație, pentru a evita amplificarea decalajelor față de alte state și a respecta angajamentele internaționale. Fără reforme fiscale și prioritizarea strategică a educației, țara riscă să rămână în urma standardelor europene și globale.