Incercand sa raspunda doar acuzelor aduse de premierul Tariceanu si presedintelui Basescu, nu si mass-media, ministrul Economiei, Codrut Seres, a tinut ieri, intr-o conferinta de presa, sa explice ca acordul dintre Romania si Elvetia, semnat pe 16 iunie 2005, este un acord-cadru de colaborare economica si ca nu exista mentionate nicaieri numele firmei VA Tech sau ale proiectelor de la Portile de Fier, care, de altfel, au fost incheiate inainte ca el sa preia mandatul de ministru al Economiei. Seres a precizat, totodata, ca nu exista nici o ordonanta pregatita de MEC care sa faca referire la incheierea unui asa-zis contract de un miliard de euro destinat firmelor elvetiene.
In urma cu aproape doua saptamani, presa centrala dezvaluia faptul ca prin incheierea unui acord de cooperare intre Ministerul Economiei si Comertului si Departamentul federal al Afacerilor Economice al Confederatiei Elvetiene, incheiat in 16 iunie 2005, au fost incalcate normele referitoare la licitatiile publice.
Acordul, publicat in Monitorul Oficial nr. 910 din 12 octombrie 2005, prevede la articolul 2 ca „achizitionarea de bunuri, lucrari si servicii pentru implementarea proiectelor se va face (…) prin oferta unica (…)”.
In ceea ce priveste investitiile, lista cuprinde nu mai putin de 22 de proiecte din domeniul industrial, energetic si protectia mediului. In cazul celui mai important pachet de lucrari publice la hidrocentrale, suma ar putea ajunge la aproximativ 1,2 miliarde de euro.
Precedente periculoase
Cum este vorba de un acord romano-elvetian si cum, mai ales, este vorba si de hidrocentrale, unde exista un precedent pagubos pentru Romania, autoritatile au reactionat imediat. „Nu imi aduc aminte despre ce este vorba – declara, la acea vreme, premierul Calin Popescu Tariceanu. Am sa-i cer ministrului Seres informatii. Nu stiu in ce consta acordul sau actul la care faceti referire. Dar va pot spune clar ca nu este vorba de aprobarea nici unui contract fara licitatie. Sunt dispus sa cercetez in amanuntime daca cumva a fost ceva bagat pe ascuns acolo. Dar nu am aprobat nici un contract fara licitatie. Exista Legea achizitiilor publice, foarte clara, care nu permite acordarea prin incredintare directa a unui contract”, mai spunea Tariceanu.
A doua zi dupa aceasta declaratie, biroul de presa al Guvernului anunta ca primul ministru a cerut chiar suspendarea acordului. „Chiar daca acest acord nu a produs nici un efect, premierul Tariceanu a solicitat Ministerului Economiei sa elimine, in cel mai scurt timp, orice prevederi care ar putea crea confuzie cu privire la respectarea prevederilor legale privind achizitiile publice prin organizarea de licitatii.”
Greseala de traducere din limba engleza?
Aratat cu degetul, ministrul Seres cere, chiar in acea zi, propriului birou de presa sa transmita mass-media explicatiile sale: la mijloc e o greseala de traducere din limba engleza, dar acordul nu exclude licitatia: „Documentul semnat intre cele doua parti – se spune in text – a fost redactat si semnat in doua exemplare doar in limba engleza. Acordul nu exclude licitatia, dimpotriva, face referire explicita la aceasta. In textul acordului se precizeaza ca: „Procurement of goods, works and services for project implementation will, as far as legally possible, take place by single tendering provided economic efficiency is demonstrated under market conditions”. Precizam ca formularea „single tendering” – transpusa in limba romana, intr-un mod impropiu, ca „oferta unica” – are intelesul corect, conform practicilor internationale, de „o singura licitatie/o singura sesiune de ofertare””.
Cand lucrurile pareau ca se linistesc, saptamana trecuta, directorul Directiei de Cooperare Internationala din Ministerul Economiei, Cristian Istodorescu, si-a prezentat demisia, fiind gasit principalul vinovat de „interpretarea incorecta” a acordului de cooperare romano-elvetian. Alaturi de Istodorescu, care mai avea si calitatea de membru in grupul de lucru pentru implementarea proiectelor de investitii, si-a mai prezentat demisia si Gheorghe Indre, directorul Directiei de Politici Energetice din MEC. In acelasi timp, Ministerul Economiei a anuntat ca va incepe demersurile pentru rediscutarea cu autoritatile elvetiene a formei articolului 2.
Fara doar si poate ca miza acordului cu firme din Elvetia era mult mai mare decat o simpla dorinta de a atrage „investitori elvetieni in proiecte de importanta pentru economia romaneasca, in procesul de privatizare si restructurare a domeniului energetic si mediului”. Sa nu uitam de precedentele retehnologizari de la Portile de Fier I si II, retehnologizari care s-au facut cu firma elvetienilor de la VA Tech si care ar fi putut foarte usor sa invoce prevederile acordului (ramane neclara, oricum, traducerea „oferta unica”) pentru a obtine in continuare bani grei de la statul roman. Altfel nu se explica atacul dur facut de presedintele Basescu la deja celebra sedinta de bilant a Ministerului Administratiei si Internelor: „A fost cat pe ce, un domn care imi spunea ca ar trebui sa raspund pentru tainuire sa ne pricopseasca cu o alocare directa de contracte, sa mai repetam Portile de Fier I si II”.
Ministrul Seres nu recunoaste nimic
Acordul de cooperare dintre Ministerul Economiei si Comertului (MEC) si Departamentul Federal al Afacerilor Economice al Confederatiei Elvetiene este un acord general si nu face referire la sume, companii sau la un asa-zis contract de un miliard de euro – a declarat, in conferinta de presa de ieri, ministrul Economiei, Ioan Codrut Seres. Orice afirmatii privind existenta unui asa-zis contract sau a unui act normativ care sa permita incheierea unui asa-zis contract de un miliard de euro prin eludarea legislatiei privind achizitiile publice sunt pure inventii – a afirmat acesta.
Oficialul MEC a explicat ca acest acord intre Romania si Elvetia, semnat pe 16 iunie 2005, este un acord-cadru de colaborare economica si ca nu exista mentionate nicaieri numele firmei VA Tech sau ale proiectelor de la Portile de Fier, care, de altfel, au fost incheiate inainte ca Seres sa preia mandatul de ministru al Economiei.
Ministrul Economiei si Comertului a precizat, totodata, ca nu exista nici o ordonanta pregatita de MEC care sa faca referire la incheierea unui asa-zis contract de un miliard de euro destinat firmelor elvetiene.
Acordul, asa cum a fost redactat, nu a produs in acest moment nici un efect. Nici una dintre companiile din portofoliul MEC nu a incheiat vreun contract de atribuire lucrari sau servicii in baza acestui acord – a aratat Seres, adaugand ca, prin ordinul sau emis la jumatatea anului trecut, companiile din portofoliul MEC trebuie sa achizitioneze bunuri si servicii prin licitatie publica, aplicand prevederile Ordonantei 60.