Anul 2006 nu a fost deloc unul bun pentru comerciantii de produse electronice, electrocasnice si informatice. Dupa un „boom” aproape fara precedent in 2005, piata a cunoscut un regres important. Patronii marilor lanturi de magazine se declara multumiti daca vor reusi sa atinga cifra de afaceri de anul trecut.
Prezent in Constanta, proprietarul unuia dintre lanturile de magazine care comercializeaza, la nivel national, astfel de produse, Dan Ostahie, spune ca o scadere accentuata a cererii a fost resimtita la asa-numitele „produse albe” (frigidere, aragazuri si masini de spalat). Aici, vanzarile au scazut cu aproximativ 15%.
In ceea ce priveste restul gamei de electrocasnice, regresul a fost de 10%. Primul loc in acest clasament il ocupa insa televizoarele cu tub catodic, ele pierzand foarte mult teren in favoarea plasmelor sau LCD-urilor, al caror pret a scazut cu aproape 30 de procente numai in decursul acestui an. In ceea ce priveste segmentul IT&C, lucrurile arata putin mai bine, aici consemnandu-se o stagnare. La mare cautare sunt laptop-urile si notebook-urile, care pot fi cumparate la preturi apropiate de cel al unui desktop.
Explicatiile specialistilor
Tendinta de scadere a pietei este normala, avand in vedere vanzarile record inregistrate anul trecut. Acestea au fost favorizate de usurinta cu care au fost acordate creditele de consum, atat de bancile comerciale, cat si de marile lanturi de magazine. Ofertele de tipul „credit doar cu buletinul” i-au facut pe constanteni sa cumpere tot ce isi doresc, fara sa se gandeasca foarte mult la modul cum vor rambursa banii. Doar era vorba de cateva sute de mii de lei pe luna… In acest an insa, a sosit vremea scadentei. Ratele lunare, la unul sau mai multe produse, au devenit din ce in ce mai greu de suportat, astfel incat apetitul pentru credite al constantenilor a fost temperat.
Tendinte de redresare
In ciuda faptului ca in 2006 piata de electrocasnice si IT&C este in regres, Dan Ostahie crede ca perspectivele pentru viitor sunt incurajatoare. Astfel, companiile mari de pe piata estimeaza ca, pana in anul 2010, cifra lor de afaceri va creste cu aproximativ 40%. „Trebuie sa vedem insa care vor fi prevederile vamale pentru comertul cu China, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana”, spune acesta. Pe viitor, „jucatorii” de pe aceasta piata vor miza din ce in ce mai mult pe concepte. Astfel, retailul va fi inlocuit, cel mai probabil, de solutii integrate, in special pentru home office si small business.