In ciuda promisiunilor, Traian Basescu ocoleste in ultima vreme Portul Constanta. La ultima vizita, pe 29 august 2005, a dat conducerii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime un termen de 30 de zile pentru o analiza comparativa a costurilor cu porturile din Mediterana. Ultimatumul sau s-a scurs, iar presedintele ar fi putut vedea care sunt rezultatele, la ultima vizita in Constanta, cu ocazia deschiderii anului scolar universitar. Elicopterul prezidential nici macar nu a survolat portul, ci – dupa ceremonie – s-a indreptat direct spre Bucuresti.
Agenda lui Traian Basescu este destul de incarcata si in aceste zile, cu negocieri cu partide sau intalniri cu magnatii petrolului. Portul Constanta a cazut pe planul doi. De ce nu si-a facut timp presedintele pentru a vizita sediul CNAPMC? Primul raspuns este ca solutia la problema data nu este atat de usoara si mai trebuie sa treaca ceva timp pentru a fi bine asimilata de cei responsabili. Nu este usor sa faci, in 30 de zile, din Portul Constanta un port de tranzit competitiv. Al doilea raspuns este ca problemele tarii – printre care se numara pretul benzinei si luptele politice – sunt mai importante. Mai exista o posibilitate, si anume aceea ca persoane din anturajul lui Basescu ii cer acestuia sa pastreze suspansul. Sa mai treaca o zi, o saptamana, o luna, pentru ca apoi ei sa vina cu (pseudo)solutii salvatoare. Exista astfel de persoane in jurul portului si al presedintelui, parlamentari care s-au autotransformat in teoreticieni portuari. Din pacate, tot ce fac ei este sa vorbeasca. Pana acum, nu s-au folosit de tribuna Parlamentului pentru a promova initiative legislative care sa scoata Portul Constanta la liman.
Banias este pregatit
Conducerea CNAPMC spune ca a pregatit raportul cerut de presedinte si ca se asteapta ca acesta sa ajunga in port saptamana viitoare. Mircea Banias, directorul general al institutiei, ne-a prezentat cateva dintre concluziile studiului realizat: „Portul Constanta, din punct de vedere al tarifelor, nu este foarte scump. Dimpotriva, tarifele sunt competitive. Singurele porturi care au tarife mai mici decat Constanta, per ansamblu, sunt Pireu si Salonic”. Explicatia este ca acestea sunt porturi naturale, pe cand Portul Constanta este, practic, artificial si trebuie intretinut in permanenta. Bugetele pentru dragaje, amenajari, dezvoltare si extindere ridica, implicit, si nivelul tarifelor percepute.
Promovare agresiva
Initiativa lui Basescu de a incerca reducerea taxelor portuare se pare ca va avea succes. Conducerea CNAPMC spune ca a cautat solutii pentru a face Portul Constanta mai atractiv. Mircea Banias spune ca, in primul rand, lipseste o promovare agresiva. De exemplu, portul Rotterdam a publicat, in urma cu cateva saptamani, o situatie cu cifrele de trafic pe anul trecut pentru primele 15 porturi europene. Constanta lipseste din acest clasament, desi – dupa cifrele de trafic – ar trebui sa ocupe locul 8. CNAPMC a facut o adresa catre colegii din Rotterdam prin care a atras atentia asupra performantelor Portului Constanta.
Reduceri de 50%
Portul Constanta promoveaza, de ani de zile, stimularea navelor de linie, in sensul aplicarii unei reduceri la tariful de acces. Mircea Banias se gandeste sa reduca aceasta facilitate si la navele care opereaza marfuri de tranzit. Cuantumul acestei reduceri va fi de 50% din taxa actuala. Se pare ca tariful de cheiaj si cel de bazin vor ramane neschimbate. Pentru eficientizarea activitatii, conducerea administratiei vrea sa modifice regimul suprafetelor din fosta zona libera, astfel incat acestea sa capete aceleasi facilitati vamale ca suprafetele din Portul Constanta.