Duminica, 30 august, Opera Nationala Bucuresti va gazdui concertul de deschidere a Festivalului International "G. Enescu" cu productia "Oedipe" de George Enescu. Despre editia din 2009 a festivalului, precum si despre inceputurile acestuia, public si puncte forte ne-a vorbit, in interviul de mai jos, Oltea Serban-Parau, redactor sef Radio Romania Cultural si director artistic al Formatiilor Muzicale Radio.
In 1958, unde se situa Festivalul "Enescu" pe scena internationala? Unde se situeaza acum?
Oltea Serban-Parau: Acum jumatate de veac, o buna parte din publicul actual al Festivalului nici nu se nascuse. Personal, stiu doar din povesti ce era pe atunci… Teoretic vorbind, insa, un festival aflat la prima editie nu stie niciodata cat de indelungata ii va fi viata. El a fost infiintat la vremea aceea din cu totul alte motive decat cele care fac astazi un festival sa reziste intr-o piata atat de densa in oferte pentru petrecerea timpului liber, inclusiv culturale. Totusi, a fost un festival norocos, pentru ca jumatate de secol inseamna mult chiar si pentru un festival. Chiar daca nu este la fel de cunoscut ca alte festivaluri europene aflate mai la vest de noi, este perfect comparabil cu acestea.
Care considerati ca sunt punctele forte ale editiei din 2009?
Oltea Serban-Parau: Sunt multe concerte eveniment in aceasta atat de lunga editie a festivalului. Productia cu "Oedipe" realizata in colaborare cu Teatrul Capitole din Toulouse care deschide festivalul este unul dintre acestea. Prezenta Orchestrei Conzertgebouw Amsterdam in 19 si 20 septembrie este un alt moment ce nu trebuie ratat la Sala Palatului. De altfel, toate orchestrele care vor veni la festival si vor prezenta in general cate doua concerte la Sala Palatului merita vazute. Ele nu vin altfel in Romania, ocazia este unica. De asemenea, Concertele de la miezul noptii de la Ateneul Roman reprezinta in fiecare week-end o oferta irezistibila. Mai ales in 11, 12 si 13 septembrie, cand protagonisti sunt Orchestra de Camera din Lausanne si dirijorul si pianistul Christian Zacharias. Despre aspecte negative in acest moment nu pot vorbi. Desi sper sa nu fie cazul, putem reveni la acest subiect la finalul festivalului.
Ce ar trebui facut pentru ca acest festival sa fie mai vizibil in Occident?
Oltea Serban-Parau: De cateva editii si mai ales in 2007, festivalul s-a bucurat de ecouri in occident, in mod special pentru ca organizatorii au investit in aceasta directie. Si de aceasta data festivalul este promovat prin televiziune, a existat in primavara un turneu realizat in parteneriat cu ICR in cateva capitale europene care a avut succes, iar la aceasta editie sase concerte (daca informatiile pe care le am sunt actuale) vor fi preluate de canalul de televiziune specializat in muzica clasica Mezzo. Daca la editia trecuta aparea o comparatie cu Festivalul de la Salzburg, speram ca si anul acesta sa existe ecouri cel putin la fel de favorabile.
Selectia repertoriala si capetele de afis au fost adaptate publicului modern?
Oltea Serban-Parau: Cu siguranta raspunsul este da. Programele sunt in general populare si sunt adaptate cerintelor unui public larg atras de muzica clasica, nu preferintelor unui public cunoscator. Daca seriile consacrate sunt deja cunoscute, as recomanda tuturor sa ajunga macar la unul dintre concertele din noua serie a festivalului Teme clasice in versiuni moderne, deschisa de Yo Yo Ma & The Silk Road Project la Opera Nationala in 19 septembrie si care va continua in serile urmatoare la Sala Auditorium.
Spectatorii festivalului sunt aceiasi care frecventeaza concertele din stagiune?
Oltea Serban-Parau: O parte dintre spectatorii pe care ii intalnim la Festivalul "Enescu" sunt abonatii stagiunilor de la Radio sau Filarmonica. Totusi, majoritatea o formeaza un public de festival, interesat, deschis, nu neaparat cultivat, dar dornic de a asculta muzica de calitate, reactionand cu entuziasm nedisimulat. Chiar daca la primele concerte se aplauda copios intre partile concertelor sau simfoniilor (ceea ce suscita zambete condescendente din partea muzicienilor de pe scena), dupa cateva zile chiar si acest public invata care sunt uzantele concertului de muzica clasica. Iar ceea ce ne dorim noi, cei din bransa, este sa-i putem atrage la Ateneu sau la Sala Radio si dupa inchiderea festivalului.
Credeti ca Enescu se afla in constiinta romanilor, exceptandu-i pe melomanii "abonati" la concertele si evenimentele muzicale?
Oltea Serban-Parau: Da. Enescu se afla in constiinta romanilor, dar asta nu pentru ca figura lui se gaseste pe bancnota de 5 lei, ci tocmai datorita existentei acestui festival, atat de vizibil la nivel national (prin intermediul radioului si televiziunii publice), atat de prezent in Bucuresti in luna septembrie din doi in doi ani, sustinandu-si atat de coerent statura de eveniment.
In Romania, putem vorbi despre o industrie discografica de muzica clasica? De ce?
Oltea Serban-Parau: Nu putem vorbi decat despre aparitii izolate si tot mai rare, in nici un caz despre o industrie discografica. Motivele sunt mai multe, dar sunt comune, in principiu, tarilor mai sarace si cu o traditie mai putin consistenta in domeniul muzicii clasice.
In afara de concerte, ce alte evenimente vor mai fi organizate sub tutela Festivalului "George Enescu"?
Oltea Serban-Parau: Vor fi mai multe, dar cel mai vizibil si mai important ca semnificatie pentru public si mai putin pentru specialisti (desi cred ca este un fenomen demn de studiat din punct de vedere sociologic), ramane Piata festivalului, deschisa publicului intre 11 si 20 septembrie in Piata "George Enescu", spatiu in care oricine poate veni, asculta si vedea gratis concerte si spectacole din sectiunea "off" a festivalului, ca sa o denumim asa.
Din editia din acest an, ce anume va transmite postul Radio Romania Cultural? In grila vor fi incluse interviuri cu solistii festivalului?
Oltea Serban-Parau: Ca si la editiile anterioare, Radio Romania Cultural va transmite alaturi de Radio Romania Muzical aproape toate concertele festivalului in direct, evident cu exceptia celor care se suprapun si care vor fi inregistrate si retransmise ulterior. La final de saptamana sunt chiar transmisiuni ce depasesc 7 ore de emisie. Este vorba atat despre concertele invitatilor straini cat si despre cele ale romanilor, inclusiv cele ale Corului Radio din 4 septembrie, ale Orchestrei Nationale si Orchestrei de Camera Radio, din 21 septembrie. In pauzele concertelor si in Agenda festivalului care se va difuza zilnic dupa Jurnalul de ora 13, vor putea fi ascultate interviuri cu toate personalitatile prezente la festival si nu numai.
Anul acesta veti mai prezenta spectacole-eveniment? Care sunt acelea?
Oltea Serban-Parau: Spectacolul eveniment pregatit de Radio Romania Cultural se va desfasura in Piata Festivalului "Enescu" in seara de 12 septembrie, de la 20.30 si poarta titlul suficient de sugestiv, Eu, Eugen Ionescu. Este un scenariu de Rodica Mandache, in regia lui Mihai Lungeanu, in distributie aflandu-se Alexandru Repan, Marcel Iures, Marius Manole si Rodica Mandache, un spectacol care aminteste publicului ca Radio Romania Cultural este un post unic, care imbina toate artele cu potential radiofonic, de la muzica, pana la teatru. De altfel, Radio Romania Cultural va fi prezent printr-un stand in Piata festivalului din 11 pana in 20 septembrie, iar publicul ne va putea cunoaste astfel mai bine.