Două treimi dintre apelurile la 112, în trimestrul III din 2011, au fost false, cele mai multe provenind din judeţele Harghita, Covasna şi Mureş, iar mulţi dintre autorii acestor telefoane adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc, relatează Mediafax.
Statistica pe trimestrul III din anul 2011 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate 4.617.809 de apeluri. Dintre acestea, 31,75 % au fost reale şi 68,25 % false, potrivit unui comunicat transmis marţi.
Cele mai multe apeluri au fost transferate către Ambulanţă (56,41%), Poliţie (29,97%), Pompieri – SMURD (11,83%) şi Jandarmerie (1,62%).
Din punct de vedere al apelurilor false, judeţele Harghita, Covasna şi Mureş ocupă primele locuri. Majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele pre pay.
Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale, potrivit STS.
În urma constatărilor făcute de către autorităţile statului, 1.451 de persoane au fost sancţionate conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în judeţele Gorj, Municipiul Bucureşti, Suceava şi Teleorman.
Totodată, 31 de persoane şi patru societăţi comerciale au solicitat STS date cu privire la convorbirile efectuate prin sistemul 112, potrivit legii. Alte 173 de astfel de solicitări sunt din partea unor autorităţi ale statului (de exemplu poliţie, pompieri, ambulanţă, jandarmerie, tribunale, parchete) care, potrivit legii, au cerut aceste date pentru îndeplinirea unor obligaţii legale.
În acest context, autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, atrăgând atenţia că un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi.
Numărul unic pentru apeluri de urgenţă trebuie folosit atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de intervenţie, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul, potrivit sursei citate.
Numărul 112 este gratuit şi poate fi apelat de pe orice telefon fix sau mobil în România şi întreaga Uniune Europeană.