Autoritatea de Sanatate Publica Judeteana (ASPJ) Constanta a demarat actiunile de evaluare a scolilor. Pana in prezent au fost efectuate 187 de controale, constatandu-se o serie de deficiente grave.
In mediul rural, inca exista unitati de invatamant care nu au surse de apa potabila, grupurile sanitare nu sunt vidanjate, iar in alte locuri aestea nici macar nu exista. Potrivit declaratiilor directorului ASPJ Constanta, dr. Marius Enescu, echipele de control au sesizat deficiente majore la hidroizolatia cladirilor. Rozatoarele au luat cu asalt clasele, iar in unele scoli lucrarile de igienizare nici nu au inceput. Lipsa gardurilor a facut ca spatiile verzi ale scolilor sa se transforme in izlazul animalelor domestice venite la pasunat. Tamplariile defecte, fisurile peretilor de rezistenta si plafoanelor dau un grad mare de instabilitate cladirilor, acestea riscand sa se darame in orice clipa.
Primarii sanctionate
ASPJ Constanta a aplicat doua sanctiuni primariilor Baraganu si Dobromir. „Pentru scoala din Baraganu, motivatia a fost legata de lipsa sursei de apa potabila. Grupul sanitar prezenta riscul de prabusire si s-au gasit soareci”, a declarat directorul ASPJ Constanta. Nici gradinita din aceeasi localitate nu are sursa de apa potabila, iar grupul sanitar s-a prabusit in urma inundatiilor. La scoala si gradinita din Lanurile nu s-au finalizat lucrarile de amenajare a grupului sanitar. Primaria din Dobromir a fost sanctionata pentru neinceperea lucrarilor de igienizare, lipsa sursei de apa potabila, latrinele necorespunzatoare, prezenta rozatoarelor in clase si a animalelor domestice in curtea unitatii de invatamant. „O parte din scoli vor intra intr-un program de reabilitare initiat de Inspectoratul Scolar Judetean Constanta, existand surse de finantare”, a mai precizat directorul Autoritatii de Sanatate Publica Judeteana Constanta.
Mai mult de jumatate, fara autorizatii
Anul trecut, mai mult de jumatate dintre unitatile de invatamant au functionat fara autorizatie sanitara. O situatie similara se inregistra in ceea ce priveste gradinitele si cresele. Din cele 236 de institutii pentru ingrijirea, educarea si instruirea copiilor si tinerilor din mediul urban, 189 au fost autorizate din punct de vedere igienico-sanitar, 35 nu au primit aceasta autorizatie, iar alte 12 nici macar nu au solicitat-o. In ceea ce priveste mediul rural, din cele 346 de astfel de unitati, 100 au fost autorizate igienico-sanitar, 62 respinse, iar 184 nu s-au obosit sa ceara autorizatii. Aceeasi situatie se intalneste in cadrul scolilor. Din totalul unitatilor de invatamant existente pe raza judetului Constanta, peste 44% nu au primit anul trecut autorizatia sanitara de functionare, ceea ce inseamna ca, din 551 de unitati de invatamant, 244 erau aproape nefunctionale.
Ultimatum
Unitatile scolare pot functiona in baza unui plan de conformare, ceea ce inseamna ca neregulile descoperite se pot remedia pe parcursul anului scolar, fara a pune in pericol sanatatea elevilor si a cadrelor didactice. Scolile aflate in aceasta situatie sunt conditionate sa efectueze anumite reparatii respectand o serie de termene-limita. Daca nu reusesc, atunci acestea risca sa nu mai functioneze deloc.
Nu mai sunt locuri in gradinite
In ceea ce priveste mediul urban, gradinitele sunt o problema. Multe dintre ele nu obtin autorizatia de functionare din cauza mai multor deficiente, printre care se numara si programul de functionare. In aceasta situatie se afla gradinitele care functioneaza in schimburi. Reprezentantii ASPJ Constanta spun ca nu se respecta programul de odihna al copiilor. Motivul functionarii gradinitelor in schimburi este legat de lipsa de spatiu si numarul mare al prescolarilor. In plus, mobilierul nu este adecvat varstei micutilor.
Reabilitare cu fonduri externe
Ministerul Educatiei si Cercetarii a lansat, anul trecut, programul de reabilitare a infrastructurii scolare. In cadrul acestui program sunt incluse si 36 de unitati scolare de pe raza judetului Constanta. Proiectul este cofinantat prin imprumut de la Banca Europeana de Investitii, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei si cu aportul Guvernului Romaniei. Obiectivele proiectului sunt reabilitarea, modernizarea si mobilarea scolilor din invatamantul preuniversitar si, prin aceasta, restabilirea sigurantei in exploatare a cladirilor scolare si a conditiilor igienico-sanitare si de confort, precum si eliminarea dezavantajelor educationale ale elevilor care ocupa asemenea scoli. Programul cuprinde lucrari de constructii, instalatii, reabilitari si refunctionalizari ale spatiilor, inclusiv reparatii capitale.
Cladiri demolate
Doua unitati de invatamant din mediul rural, din chirpici, au fost daramate si reconstruite. Scolile din Faurei si Stupina sunt, in prezent, in executie. Ele vor fi reconstruite pe structura metalica. In mediul urban, 10 unitati de invatamant vor beneficia de acest program. In momentul de fata, doua dintre ele sunt in lucru. Este vorba despre Scoala 20 si liceul din Negru Voda. In cadrul liceului se efectueaza lucrari de consolidare si reparatii capitale, lucrari de tamplarie, de repunere in functiune a grupurilor sanitare interioare, precum si de refacere a instalatiilor electrice. La Scoala 20, nou-construita, se lucreaza la ridicarea structurii de rezistenta. In etapele urmatoare vor fi incluse Scolile 1 si 13 Constanta, Scoala 1 si Liceul Teoretic Baneasa cu lucrari de consolidare si reparatii capitale, Liceul „Anghel Saligny” cu extindere de 4 clase, construirea unei cladiri noi pentru Scoala 3 Navodari si, intr-o ultima etapa, Colegiul „Mircea cel Batran” si Scoala 5 Mangalia, cladiri de patrimoniu. In cadrul proiectului de reabilitare este inclus si Caminul studentesc 1 apartinand Universitatii „Ovidius” Constanta. Alte cateva zeci de unitati de invatamant din mediul rural vor fi incluse in acest program in vederea realizarii tuturor utilitatilor. Valoarea totala a proiectului este de 201 milioane euro, de care vor beneficia 500 de mii de elevi si profesori din tara.