Locul strungurilor comuniste a fost luat de mijloacele de transport ecologice.
Arădenii produc cel mai modern şi economic tramvai din lume. Acesta este dotat inclusiv cu rampe de acces pentru persoanele cu dizabilităţi, are podeaua coborâtă şi aduce călătorilor un plus de confort. Din punct de vedere energetic, este cel mai economic tramvai din lume. Astfel, Aradul, oraşul care a produs avioane, vagoane de călători, marfă şi metrou, intră din nou în istorie: se înscrie pe harta mondială a fabricanţilor de tramvaie.
„Imperio”, cel mai economic tramvai din lume
Industria arădeană are un nou viitor. În halele unde altădată erau fabricate strunguri, mândria economiei comuniste, acum oamenii produc tramvaie ultramoderne. La fosta Uzină de strunguri „Aris” acum funcţionează Fabrica de Tramvaie. Modelul „Imperio” este produs de Astra Vagoane Călători SA şi Siemens. „Acest tramvai este construit în colaborare cu Astra Vagoane Călători, aici, în Arad. Suntem foarte bucuroşi că am reuşit să realizăm această colaborare care a devenit una de succes”, a declarat Arnulf Wolfram, preşedinte Mobility Division CEE – Simens.
„Imperio” va fi produs în varianta de ecartament metric şi normal. Tramvaiul are podeaua complet coborâtă, este dotat cu rampe de acces pentru persoane cu dizabilităţi, cărucioare pentru copii şi zonă de acces fără bare. În funcţie de numărul de module, „Imperio” poate transporta 168 sau 240 călători. Din punct de vedere energetic, constructorii săi spun că acest tramvai este cel mai economic din lume, conform unui calcul făcut în funcţie de tariful la energie consumată/numărul de călători/kilometri. Preţul este bun, spun specialiştii: 1,7 milioane de euro, cu 30 la sută mai ieftin decât tramvaiele fabricate pe piaţa mondială. Primele tramvaie „made in Arad” ar putea intra în circulaţie în câteva luni. „Imperio” a fost prezentat în premieră la Arad şi în luna august, cu ocazia Zilelor Aradului, arădenii vor putea să-l admire.
Aradul, pe harta fabricanţilor de tramvaie
Media de vârstă a tramvaielor care circulă în oraşele din România este de peste 20 de ani. Unele municipalităţi au reuşit să achiziţioneze modele second-hand, din Germania, altele au rămas la aceleaşi vagoane pe care le-au avut dinainte de Revoluţie. Tramvaiele nu pot fi achiziţionate la fel de simplu ca o maşină. Unele fabrici aşteaptă comenzile cu doi ani înainte de livrare, deoarece tramvaiele nu sunt produse pe stoc şi nu sunt depozitate în faţa show-room-lui. Preţul lor este ridicat şi fabricanţii lor nu-şi permit să investească în vagoane pe care să le vândă după câţiva ani.
Administraţia arădeană vrea tramvaie
„Prin realizarea acestui tramvai, Aradul, prin intermediul Astra Vagoane Călători, se înscrie pe harta mondială a fabricanţilor de tramvaie. Evident că pentru Arad este o mândrie pentru că reprezintă un segment unic, pentru că suntem singurii care producem astfel de tramvaie, dar, mai mult de atât, eu sunt sigur că ce se produce astăzi la Astra Vagoane Călători va intra şi pe piaţa europeană, pentru că şi preţul, şi calitatea pe care le au aceste tramvaie sunt foarte competitive”, a declarat Gheorghe Falcă, primarul Aradului. Acesta a manevrat un vagon „Imperio” şi s-a arătat extrem de încântat. Primăria Aradului intenţionează să fie printre primii clienţi ai noului tramvai. Dacă reuşeşte să obţină o finanţare de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Aradul va avea zece vagoane „Imperio”.