UE a blocat din nou, prin Comisia Europeană, luarea unei decizii asupra nivelului mediu al emisiilor de CO2, care va trebui atins de fiecare producător în parte până în 2020. Germania, care s-a opus de la început noului prag de 95 g/km a fost susţinută de Marea Britanie, Cehia, Ungaria, Polonia şi Slovacia, potrivit Automotive News Europe.
Ţinta de 95 g/km, media emisiilor CO2 care ar trebui atinsă de flota de vehicule a fiecărui producător în parte până în 2020, este tot mai departe în urma amânării de vineri. Aceasta este a treia oară când Germania reuşeşte, în urma unui lobby intens pe această problemă, să amâne luarea unei decizii.
Înţelegerea iniţială, asupra căreia s-a convenit între statele europene, în luna iunie, prevedea reducerea pragului emisiilor CO2 de la 130 g/km, la 95 g/km, ceea ce ar însemna ca, din 2020, consumul mediu al întregii flote a unui producător să se situeze la 4 L/100 km. Acest lucru ar obliga producătorii auto să lanseze maşini cu un consum situat în jurul acestei valori.
Cancelarul german Angela Merkel s-a opus de la bun început acestei idei, în campania sa de lobby ea propunând un compromis. Liderul german a venit cu propunerea ca din 2020 pragul de 95 g/km să se aplice doar pentru 80% din flota unui producător, urmând ca restul de 20% dintre vehicule să se conformeze până în 2024, cu câte 5 procente anual.
Citeşte şi Renault şi PSA au CAPITULAT în faţa blocadei Merkel-Mercedes-BMW! Pe când „95 g CO2”?
Lituania, care deţine preşedinţia UE, a anunţat vineri că o nouă dezbatere asupra acestei chestiuni, urmată chiar de un posibil vot al unui consiliu format din ministerele de mediu ale statelor membre, va avea loc la Luxemburg, pe 14 octombrie.
Franţa nu şi-a ascultat producătorii auto naţionali
Producătorii auto germani, în special Daimler şi BMW, care ar urma să beneficieze de pe urma planului Angelei Merkel, au reuşit să îi atragă de partea lor pe contructorii auto francezi PSA şi Renault, care potrivit surselor din industrie ar figura pe lista susţinătorilor lui Merkel în această chestiune.
Totuşi guvernul francez a rămas un susţinător al adoptării cât mai rapide a pragului de 95 g/km. Oficialii francezi au fost mai de grabă indignaţi de faptul că producătorii auto naţionali s-au întors la 180 de grade şi din susţinători ai noului prag al emisiilor de carbon au devenit opozanţi ai acestuia.
Greg Archer, membru al grupului de lobby Transport & Environment, care susţine noul prag stabilit pentru 2020, a luat poziţie într-un anunţ oficial faţă de atitudinea Germaniei. El spune că Germania încearcă să schimbe pragul de 95 g/km „pentru le crea un avantaj competiţional producătorilor BMW şi Daimler, care oricum beneficiază de ţinte mult mai ridicate faţă de cele ale producătorilor de volum”. Archer se referă la faptul că BMW şi Daimler ar pierde teren dacă ar fi nevoiţi ca până în 2020 să reducă drastic nivelul de consum, implicit capacitatea cilindrică şi să schimbe întregul sistem de propulsie al maşinilor noi pe care le vor lansa.
S-a ajuns totuşi la o înţelegere în ceea ce priveşte nivelul emisiilor de CO2 pentru vehicule comerciale uşoare. Astfel înţelegerea, care urmează să fie votată de statele membre UE, prevede reducerea emisiilor de carbon la 147 g/km, din 2020, pentru fecare flotă a unui producător în parte.