7.8 C
București
joi, 21 noiembrie 2024
AcasăSpecialRenault şi PSA au CAPITULAT în faţa blocadei Merkel-Mercedes-BMW! Pe când "95...

Renault şi PSA au CAPITULAT în faţa blocadei Merkel-Mercedes-BMW! Pe când „95 g CO2”?

Producătorii auto Mercedes şi BMW au obţinut suportul industriei auto franceze împotriva propunerii Bruxelles-ului de a limita emisiile CO2 la doar 95 g/km din 2020, conform Automotive News Europe. Lupta este însă departe de a se fi încheiat, ea urmând să fie decisă, săptămâna aceasta, de către clasa politică, în Consiliul Europei.

Puterile europene au supus votului, în iunie, în Consiliul Europei, introducerea unei noi limite a emisiilor de CO2 per maşină, de doar 95 g/km, care să fie atinsă până în 2020, faţă de 130 g/km, cât este în prezent. Germania a blocat votul, iar de atunci a tot fost amânat, urmând ca săptămâna aceasta susţinătorii proiectului să-şi încerce din nou şansele în Consiliu.

Producătorii francezi au întors-o ca la Ploieşti  

Iniţial francezii se declarau avantajaţi de introducerea noului prag al emisiilor de CO2, datorită faptului că majoritatea modelelor Renault sau Peugeot au motoare de capacitate mai mică, deci mai nepoluante, faţă de cele ale Mercedes sau BMW. Cu toate acestea, potrivit surselor de la Bruxelles, producătorii auto francezi au decis în al 11-lea ceas să-şi schimbe radical poziţia şi să treacă de partea producătorilor auto germani, care se opun proiectului.    

Pe plan politic, Angela Merkel, principalul susţinător al producătorilor auto germani, a făcut presiuni asupra celorlalte puteri europene pentru a decala cu patru ani introducerea noilor reglementări, astfel încât în 2020 doar 80% dintre maşini să întrunească aceste condiţii, după care procentul să crească cu 5% anual, până în 2024. Deocamdată şi-au manifestat sprijinul pentru acesta plan doar Ungaria, Slovacia şi Cehia, ţări dependente de investiţiile producătorilor auto germani.

Citeşte şi Daimler ia 9 MILIARDE euro de la bănci pentru bătălia Mercedes – BMW/Audi 

Greg Archer, membru al grupului de lobby Transport & Environment, care susţine implementarea tehnologiilor verzi în industrie, critică acţiunile cancelarului german. „Germania joacă dur ca să obţină pentru propriii producători auto premium încă patru ani în care aceştia să vândă şi mai multe maşini – lacome consumatoare de combustibil. Avem nevoie de standarde eficiente în privinţa consumului de combustibil, care să scadă cheltuielile şoferilor, să dezvolte economia şi să reducă emisiile care duc la schimbări climatice. Ţările UE trebuie să se opună Germaniei şi să voteze pentru maşini mai eficiente.”

În contextul în care Europa vrea schimbarea, susţinerea venită din partea producătorilor auto francezi ar putea fi promiţătoare pentru cei aflaţi în grupul de interese al Angelei Merkel. Însă Berlinul are nevoie de sprijinul Franţei şi la nivel politic, acolo unde se va tranşa această problemă. Or Parisul se pare că nu este pe aceeaşi lungime de undă cu nemţii, respectiv cu noii aliaţi ai acestora, producătorii auto francezi.

Coaliţie fără precedent: Motivele capitulării Renault/PSA

Producătorii auto francezi au demonstrat că la urma urmei primează întotdeauna interesele economice. Atât Renault cât şi grupul PSA Peugeot – Citroen au legături din ce în ce mai strânse cu Germania.

Nu de mult timp o informaţie producea agitaţie mare în rândul fanilor de maşini germane din România, şi anume: Modelele Mercedes Clasa A şi Clasa B primesc motoare noi… de la Dacia!

Este doar un rezultat al parteneriatului dintre Daimler şi Renault prin care se urmăreşte folosirea unor motoare comune sau chiar dezvoltarea unor viitoare modele pe platforme comune. Pe de altă parte PSA este interesată să continuie un parteneriat cu BMW prin care să poată folosi motoarele nemţilor şi de asemeni are în curs de dezvoltare viitoare modele împreună cu General Motors (deţinător a 7% din PSA şi proprietar al Opel). 

Interesele francezilor sunt mai mult decât clare, astfel că e lesne de înţeles de unde a venit această schimbare de macaz în ultimul moment. De altfel o sursă din industrie declara, potrivit Automotive News Europe, că discuţii pe teme de interes general, precum reglementările normelor de poluare, sunt la ordinea zilei între Renault şi partenerii de la Daimler. 

Vor fi urecheaţi producătorii auto francezi de către Hollande?

Oficialii de la Paris au declarat că au luat la cunoştinţă de noua poziţie a instriei auto franceze, însă că nu o vor susţine. Franţa a fost până acum opozantă a propunerii Angelei Merkel, iar o schimbare de direcţie în ultim moment este puţin probabilă.

Dacă în Germania pare să fie o armonie perfectă între producătorii auto şi acţiunile capului statului, în Franţa lucrurile sunt mai complicate. Francois Hollande, preşedintele Franţei, este presat de către politicieni, mai ales de reprezentanţii Verzilor de la Bruxelles, să susţină adoptarea noului prag al emisiilor de CO2, astfel că nu ar putea lua decât o poziţie contradictorie cu a producătorilor naţionali.

Citeşte şi Director dezvoltare Volkswagen: Rămâne în cărţi un rival al Dacia

Nu ar fi pentru prima dată când Parisul ar intra în contradicţie cu planurile Renault sau ale PSA, după ce guvernul francez a militat în repetate rânduri pentru reforme mai serioase în cadrul industriei auto naţionale. Nici Carlos Ghosn, CEO Renault-Nissan nu a scăpat de criticile oficialilor francezi în legătură cu pretenţiile sale salariale, în condiţiile în care Renault este controlată într-o anumită măsură şi de statul francez.

PSA şi Renault dau din colţ în colţ, până acum ambele companii refuzând să ofere comentarii pe marginea acestei chestiuni. 

Dincolo de jocurile de culise făcute la Bruxelles, atât de politicieni, cât şi de reprezentanţii diferitor grupuri de interese, o dată cu introducerea pragului de 95 g CO2/km, vorbim despre viitorul sustenabil al Europei şi despre menţinerea bătrânului continent în primul eşalon al industriei auto mondiale.

Potrivit statisticilor Transport & Environment rata reducerilor emisiilor de CO2 între 2009-2013 a fost de circa 3,6% anual, astfel că pragul de 130 g/km, stabilit pentru 2015, este deja atins de mulţi dintre producătorii europeni. Dacă planul cancelarului german va avea succes în următorii ani rata de creştere va fi scădea la doar 2,25%, ceea ce înseamnă literalmente mai multă poluare pe şosele.

Spre comparaţie SUA s-a angajat la reducerea emisiilor de CO2 cu circa 4,8% anual până în 2025, ceea ce este un pas uriaş făcut de americani.

Rămâne sub semnul întrebării cum vor gestiona situaţia politicienii de la Bruxelles şi mai ales cum vor reuşi producătorii germani premium să îndeplinească noile condiţii, dacă ele vor fi adoptate.

Cele mai citite

Horoscop 22 noiembrie 2024. Un potențial partener romantic ar putea ieși în evidență pentru capricorni

Horoscop 22 noiembrie 2024. O zi plină de energie cosmică te așteaptă! Horoscop 22 noiembrie 2024 BerbecAstăzi ai putea resimți incertitudini financiare, ceea ce te...

Ciucă a dat în scris că nu va apăra pe nimeni în fața justiției. Nu l-a nominalizat expres pe Iohannis

Candidatul prezidențial al PNL, Nicolae Ciucă, a semnat în direct, la dezbaterea electorală de la Antena 3 CNN, o hârtie în care spune că...

Primul tren electric nou al României, anulat la doar o zi după debutul în circulație

Incidentul ridică semne de întrebare privind fiabilitatea și întreținerea trenurilor noi Primul tren electric din România în ultimii 35 de ani, Alstom Coradia Stream, a...
Ultima oră
Pe aceeași temă