1 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăSpecialEfectele românești ale scandalului Volkswagen

Efectele românești ale scandalului Volkswagen

Scandalul emisiilor poluante ale autoturismelor Volkswagen ar putea conduce la pierderea unui număr important de locuri de muncă în industria românească de componente auto, Germania fiind printre cei mai importanți producători de componente auto.

Impactul negativ al softului instalat de compania germană pe automobilele diesel pentru măsluirea testelor de emisii poluante ar trebui să se rezume la exporturile de componente ale României în Germania, care reprezintă circa 1% din PIB, respectiv 2,9% din exporturile totale, potrivit unei analize Erste pentru regiunea Europei Centrale și de Est.

„Dacă situaţia se va înrăutăţi şi se va extinde la alţi mari producători de automobile din Germania sau Franţa, atunci va fi afectată o parte mai mare din exporturile României, inclusiv de maşini şi kituri de componente“, se arată în analiza realizată de Erste. Realizatorii studiului nu exclud o posibilă scădere a importurilor de automobile ale României, în cazul în care criza emisiilor automobilelor diesel se va agrava, ceea ce ar reduce decalajul dintre contribuţia importurilor şi exporturilor la creşterea economică.

Cristian Pârvan, secretarul general al Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), vorbește însă de pierderea locurilor de muncă din industria producătoare de componente auto.

„În România se produc volane, airbag-uri, borduri și alte componente pentru industria auto germană. De altfel, Germania este un investitor major în industria prelucrătoare și unul dintre cei mai mari din industria auto. Față de Ford și Renault care produc autoturisme în țara noastră, Germania este cel mai mare producător de componente auto în România. Conform unor studii recente, valoarea adăugată la componentele auto este mai mică decât cea din industria alimentară. Problema este că vor fi afectate foarte multe locuri de muncă, din Timiș, Arad, Cluj și Sibiu, acolo unde este concentrat acest tip de lohn“, a precizat, pentru România liberă, reprezentantul AOAR.

Acesta spune că atunci când tot ceea ce produci faci la comanda altora acesta este riscul.

„Dacă din cauza acestui scandal comenzile Volkswagen vor scădea, cu siguranță multe companii românești care produc componente pentru firma germană vor rămâne fără comenzi. Iar Volkswagen are mai multe mărci: Audi, Skoda, Volkswagen, Porsche și Seat. Problema s-ar putea să fie mai serioasă, cu efecte mai mari decât ne dăm seama acum. Din păcate, lohn-ul care anterior era în  industria textilă a fost transferat pe toată industria românească. Nu mai avem o producție industrială gândită și fabricată în România“, susține Pârvan.

O petardă cu efecte multiple

Și Mădălina Popescu, director general al firmei de resurse umane Pluri Consultants România spune că efectul acestui scandal nu trebuie neglijat. „Este o petardă cu efecte multiple, care zguduie UE, un război economic între SUA și Europa. Printre victime vor fi și angajații companiilor din România, care produc componente pentru industria auto. Vorbim de zeci de mii de locuri de muncă în acest sector, țara fiind împânzită de astfel de firme: în Banat, în sudul țării, în Transilvania, mai puțin în Moldova. Multe dintre aceste companii au venit la noi fiindcă există forță de muncă înalt calificată și relativ ieftină, iar România este membră a UE cu toate beneficiile care decurg de aici. Să vedem unde se va opri scandalul și dacă nu se extinde și la alte mărci“, ne-a precizat Mădălina Popescu.

Premierul Victor Ponta nu a observat însă vreun pericol în scandalul Volkswagen, acesta declarând sec că din când în când e „binevenită“ o lecţie pentru „cei care tot dau lecţii“.

Reamintim că Volkswagen a anunțat că intenționează să aloce 6,5 miliarde de euro în trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial, în condițiile în care scandalul declanșat în SUA se extinde. Audi, divizie a Volkswagen, a anunţat ieri că 2,1 milioane de automobile ale mărcii, din întreaga lume, sunt echipate cu softul care a stârnit scandalul. Între timp, fostul directorul al Volkswagen, Martin Winterkorn, a demisionat și este anchetat de procurori.

Însă, Volkswagen nu este primul producător auto care a făcut acest lucru şi nici nu este la prima abatere, informează publicația online MarketWatch. Conform acesteia General Motors, Ford Motor şi American Honda Motor au fost obligate să plătească amenzi semnificative şi au luat măsuri în trecut pentru a rezolva deficienţele descoperite de autorităţi. 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă