Una dintre cele mai profitabile afaceri de pe litoral este cea a concesionฤrii plajelor. Suma vehiculatฤ este de ordinul zecilor de milioane de euro, aศa cum reiese dintr-un calcul realizat de „România liberฤ“.
Cele mai aglomerate plaje în acest an au fost cele din Mamaia. Aici, cel puศin în weekend-uri, toate ศezlongurile au fost ocupate. ”Am avut zile în care am scos ศi ศezlongurile de rezervฤ. În mod normal avem 450, dar în unele weekend-uri am ajuns la 550. Toate au fost ocupate”, spune angajatul firmei care a concesionat plaja Blue Beach, din nordul staศiunii Mamaia. Preศul plฤtit în vârf de sezon pentru un ศezlong a fost de 20 de lei în timpul sฤptฤmânii ศi 35 de lei în weekend. Fฤrฤ ศezlonguri suplimentare, vorbim de o afacere de aproape 16.000 de lei pe zi, în weekend, adicฤ peste 3.500 de euro. La aceastฤ sumฤ se mai adaugฤ diversele produse vândute pe plajฤ, care pot dubla sau tripla lejer încasฤrile. În plus, se mai pot închiria ศi baldachine, cu 70 de lei pe zi. La o medie de 3.000 de euro pe zi, timp de 60 de zile, înseamnฤ o afacere de 180.000 de euro. La aceศti bani nu este asigurat, repetฤm, nimic, decât ศezlongul. Dacฤ mai adฤugฤm serviciile conexe, care variazฤ mult în funcศie de plajฤ, putem ajunge la circa jumฤtate de milion de euro pe sezon, pentru o bucatฤ de plajฤ. Volumul de muncฤ este mare pentru angajaศi: numai patru persoane deservesc tot acest perimetru, dar oamenii nu se plâng. Spun cฤ le-a mers bine.
Nici plaja Ipanera nu face execepศie. ”Toate weekend-urile au fost pline”, spune unul dintre cei trei angajaศi. ศi ultimul weekend din august a fost bun, cu un grad de ocupare de aproape 80%. Pe plajฤ existฤ circa 300 de ศezlonguri, care se închiriau în vârf de sezon cu 25 de lei. Acum gฤsiศi ศi cu 15 lei, iar lumea încฤ este pe plajฤ. Aศadar, încasฤri de circa 7.500 de lei pe zi.
În Constanศa, pe plaja Modern, preศul unui ศezlong este mai mic: 15 lei pe zi. Aici sunt amplasate circa 300 de ศezlonguri, iar în vârf de sezon nimic nu mai era liber.
În total sunt închiriate plaje cฤtre 84 de societฤศi comerciale. Dacฤ fiecare face mฤcar jumฤtate din cifra de afaceri a unei plaje din Mamaia, adicฤ 500.000 de euro pe sezon, înseamnฤ o cifrฤ de afaceri totalฤ de 42 de milioane euro.
Cine dฤ bon fiscal
Turiศtii din Mamaia par mulศumiศi. ”Condiศiile sunt bune. Ni s-a dat ศi bon fiscal”, spun doi pensionari bucureศteni aflaศi în Mamaia Nord. Aceasta însฤ pare sฤ fie o excepศie. În multe locaศii din Mamaia, dar ศi din restul litoralului, bonul fiscal este o rara avis. ”Am fost la plajฤ anul trecut toatฤ vara, în Mamaia, dar nu am vฤzut niciodatฤ un bon fiscal”, spune un constฤnศean. Un fost concesionar de plajฤ din Mamaia a declarat, sub imperiul anonimatului, cฤ nimeni nu obiศnuieศte sฤ elibereze bonuri fiscale. Turiศti care au vizitat sudul litoralului spun cฤ aceastฤ practicฤ lipseศte cu desฤvârศire aici. Anca Nedea spune cฤ administratorii plajelor din Mamaia au tฤiat anul acesta bonuri fiscale. Controalele Direcศiei Antifraudฤ au fost foarte dese, iar mai multe beach-baruri care nu au dat bonuri au fost închise pentru trei luni.
Unde este plaja gratuitฤ
Existฤ ศi cazuri de pe litoral în care plajele sunt gratuite. Mai bine spus, tariful este inclus în preศul camerei. ”Chiar dacฤ avem cheltuieli mari, preferฤm sฤ oferim acest serviciu gratuit pentru clienศii noศtri”, spune Anca Nedea, vicepreศedintele Asociaศiei Patronale Mamaia ศi manager la hotelul de patru stele din Mamaia deศinut de Gheor-ghe Hagi. Gratuit, oferฤ ศezlonguri toate hotelurile de patru ศi cinci stele din staศiune, dar ศi unele de trei stele. Aceasta spune cฤ, în opinia ei, ca reprezentant al asociaศiei, concesionarea plajelor nu mai este o afacere. ”Au scฤzut costurile de închiriere, iar de la
beach-bar nu se mai consumฤ mare lucru. Oamenii nu mai cumpฤrฤ decât bere la draft ศi apฤ. Acest lucru este valabil pentru orice extraserviciu. Turiศtii nu mai sunt dispuศi cฤ cheltuie în plus. Sunt însฤ dispuศi sฤ dea bani pe produse de proastฤ calitate, sฤ mฤnânce junk food, în loc sฤ se ducฤ la un restuarant”, spune ea.
În sud, dezastru
În sudul litoralului, majoritatea plajelor sunt un dezastru. ”Cele mai numeroase reclamaศii pe care le-am primit sunt referitoare la modul în care aratฤ plaja. Turiศtii sunt foarte nemulศumiศi. Degeaba le oferim noi condiศii bune în hotel”, spune Tฤnase Barde, proprietar de hotel din Venus. Aici, un grup de investitori se gândeศte chiar sฤ gฤseascฤ soluศii alternative pentru ca turiศtii care vin în hotel sฤ poatฤ sta pe plajฤ în condiศii decente.
De la profit la pierdere
Majoritatea firmelor care au concesionat plaje au ศi alt obiect de afacere, astfel cฤ este destul de dificil de demonstrat dacฤ pentru ele administrarea plajelor este sau nu profitabilฤ. Am luat cazul firmei care administreazฤ plaja ศi hotelul Blue Beach, din Mamaia, prezentat mai sus. Potrivit datelor înregistrate la Ministerul Finanศelor, firma a raportat în anii trecuศi o cifrฤ de afaceri de 2.201.963 lei ศi un profit net de 1.089.354. În acesta intrฤ ศi activitatea de cazare însฤ. Anul trecut societatea avea 13 angajaศi.
În sudul litoralului firmele declarฤ pierderi. În Olimp, de exemplu, avem doi concesionari de plajฤ. Primul, Bemad Serv SRL, care are ca obiect de activitate lucrฤri de construcศii a clฤdirilor rezidenศiale ศi nerezidenศiale. Aceasta a declarat în anul 2013 o pierdere de 94.687 de lei ศi un profit ridicol, de 1.585 de lei în 2012. Cea de-a doua este o firmฤ înregistratฤ în Bucureศti, care are ca obiect de activitate principal activitฤศi de editare a ziarelor. Aceasta a înregistrat în 2013 o pierdere de 165.138 lei, care se adaugฤ la o pierdere de 49.323 în 2012.
70% din plajฤ, destinate ศezlongurilor
Administraศia Bazinalฤ de Apฤ Dobrogea-Litoral, care administreazฤ plajele Mฤrii Negre, care aparศin domeniului public al statului, are închiriatฤ cฤtre operatorii economici 90,64% din suprafaศa plajei. Potrivit Ordinului Ministerului Dezvoltฤrii Regionale ศi Turismului nr. 1.204/26.03.2010 pentru aprobarea normelor privind autorizarea plajelor în scop turistic precum ศi a PUZ, suprafaศa sectorului/subsectorului de plajฤ folositฤ pentru închirierea ศezlongurilor ศi umbrelelor în suport fix e de maximum 70% din suprafaศa totalฤ închiriatฤ, diferenศa reprezentând-o zona destinatฤ plajei pe nisip. La dimensionare nu se iau în calcul spaศiile destinate altor dotฤri de pe plajฤ.
Precedent. Care era situaศia în anii trecuศi
Ziarul Financiar calcula, în 2012, cฤ administratorii plฤtesc 4 milioane € la Apele Române, dar câลtigฤ 30 milioane € doar din ลezlonguri. „Plaja de la Marea Neagrฤ este ca o mare parcare. Te opreลti, dai banii la agentul de parcare ลi iei sau nu tichetul. ลezlongul se închiriazฤ ลi aduce venituri administratorilor de plajฤ. În unele zone este mai cฤutat, aลa cum sunt unele locuri de parcare, iar în alte zone mai puลฃin cerut. De aici ลi interesul mare pentru închirierea plajei”, declara Paul Mฤrฤลoiu, consultant în turism, pentru ZF.