3 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăSportFormula 1Afacere controversată: Marin Baicu, omul grupării penale Besciu-Mutu, a primit un contract...

Afacere controversată: Marin Baicu, omul grupării penale Besciu-Mutu, a primit un contract de 3,9 milioane lei de la CFR, deși este cercetat de DIICOT într-un dosar de fraudare a Căilor Ferate Române | DEZVĂLUIRE ROMÂNIA LIBERĂ

Acuzat de DIICOT că face parte dintr-o grupare de crimă organizată care a fraudat CFR, controversatul afacerist Marin Baicu tocmai a mai primit un contract de 3,9 milioane lei de la CFR. În același dosar cu Baicu mai sunt cercetați Dan Besciu, un alt greu al afacerilor cu statul, dar și actualul primar de la 6, Gabriel Mutu.

Trenurile de mare viteză circulă între marile orașe ale lumii cu peste 250 de km/oră. În România, însă, încă mai există căi ferate pe care se circulă cu doar 30 km/oră. Un astfel de tronson feroviar leagă Craiova de Calafat și are o  lungime de 107 km. La această bucată de cale ferată, lucrările au început în anul 1890. Deși, de atunci, au trecut aproape 130 de ani, calea de rulare a rămas neschimbată: fără investiții, fără să fie electrificată.

Distanța poate fi străbătută doar de locomotive Diesel, care circulă pe acest tronson cu o viteză medie de 30 km/oră. În tot acest timp, banii publici au fost cheltuiți pe studii de fezabilitate pentru a se găsi varianta optimă de modernizare. Un proces care ar fi trebuit să ducă linia de cale ferată Craiova-Calafat la standarde europene. 

Studiu de fezabilitate plătit de două ori, dar nefolosit

Ultima găselniță în materie de tocat banii publici ai CFR constă în actualizarea studiilor de fezabilitate. Adică, de multe ori, documente care zac la sertar ani de zile fără să le bage cineva în seamă. Un astfel de studiu a fost realizat, pentru bucata feroviară Cra-iova-Calafat, de către italienii de la Italferr, în 2010. Hârtiile au fost recepționate și băgate la sertar. După alți trei ani, în 2013, CFR a plătit pentru ca studiul să fie reactualizat. Motivul, banal: durata de viață a oricărui studiu este de trei ani. Și de această dată, documentul a fost pus la păstrare. 

A treia variantă, pentru teleportarea din 1890 în 2020

Previzibil, pe 20 ianuarie 2016, Căile Ferate Române au scos la licitație un contract pentru actualizarea (a treia oară) studiului de fezabilitate peste care se așternuse praful de trei ani. „Scopul prezentului contract de achiziție publică constă în actualizarea ultimei variante a Studiului de Fezabilitate pentru reabilitarea liniei de cale ferată Craiova-Calafat, realizată (…) în anul 2013, în conformitate cu prevederile regulamentelor și reglementărilor în vigoare, pentru a prezenta varianta optimă pentru modernizarea liniei de cale ferată Craio-va-Calafat la standardele impuse pentru Coridoarele Europene”, se menționează pe portalul SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice).

3.912.000 lei pentru, probabil, încă trei ani de sertar

Conform anunțului de atribuire a licitației pentru actualizarea studiului de fezabilitate, de contract se vor ocupa firmele Consis Proiect și Baicons Impex SRL. Care vor încasa, la finalul derulării contractului, 3.912.000 lei, bani publici. Cele două firme sunt strâns legate de afaceristul Marin Baicu. Care, până de curând, se scălda în contractele publice de la CFR, Primăria Capitalei și Compania Națională de Drumuri. Firma Consis Proiect, de exemplu, a fost vândută de Baicu unei companii din Spania, Prointec SA. Afaceristul a rămas în continuare patron la Baicons Impex.  

Dosar DIICOT pentru grup infracțional organizat

Numele lui Marin Baicu a apărut în dosarul de crimă organizată în care a fost arestat preventiv Dan Besciu, asociat și administrator la Euroconstruct 98 Trading SRL, pus sub acuzare DIICOT pentru evaziune fiscală, delapidare și spălare de bani. Conform anchetatorilor, Baicu era unul dintre liderii grupării de crimă organizată care, prin firmele sale, ar fi păgubit CFR și Compania Națională de Drumuri.  

„S-a stabilit că, în perioada 2011-2014, Dragoş Nedelcu (fost angajat al lui SOV la Realitatea Media – n.r.) şi Marin Baicu, administrator, de fapt, al SC Baicons Impex SRL (…), Dan Besciu, asociat şi administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Praher Peter şi Josep Horneger (…) au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR), pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră”, se menționează într-un comunicat al DIICOT, din decembrie 2014. 

Conform unui articol din decembrie 2014 al agenției de presă Mediafax, „în dosar sunt urmăriţi penal, pentru fapte de evaziune fiscală şi spălare de bani, senatorul Gabriel Mutu (PSD) şi deputatul Mario Ernest Caloianu (UNPR). (…) Gabriel Mutu este urmărit penal şi pentru folosirea cu rea-credinţă a bunurilor societăţii şi fals în înscrisuri sub semnătură privată. (…) Tot senatorul este acuzat că în perioada 2009 – 23.07.2013 a dispus transferul sumei totale de 1.064 692 lei din conturile SC GM Activ Building Management SRL, în conturile a cinci dintre «firmele-fantomă» administrate de membrii grupului infracţional organizat”.  

TUPEU. Baicu: „Ce treabă are dosarul de la DIICOT cu contractul?“

DIICOT a mai precizat că membrii grupării de crimă organizată obțineau contracte de infrastructură rutieră şi feroviară, care se derulau „în condiţii păgubitoare pentru companiile de stat achizitoare, prin angajarea unor cheltuieli nereale, aparent necesare derulării proiectelor, operaţiuni urmate de transferul unor mari sume de bani în mod succesiv din conturile companiilor de stat în conturile societăţilor controlate de inculpaţi, pentru ca, în final, aceste sume să fie retrase în numerar sau folosite de inculpaţi în interes personal, pentru achiziţia unor imobile în centrul capitalei sau pentru plata unor vacanţe şi cumpărături de lux”.

Marin Baciu a declarat pentru RL că a câștigat noul contract cu CFR pe drept: „Consis a fost firma mea, acum e a unor spanioli. Am câștigat contractul în asociere cu ei. Ce treabă are dosarul de la DIICOT cu contractul? Nu are nici o treabă una cu alta. Dosarul este în cercetare”. Întrebat cum a reușit să semneze contractul în condițiile în care este cercetat de DIICOT, Marin Baciu a spus că ce scrie DIICOT în comunicat “sunt prostii” și a încheiat astfel: „Hai, domnule, că exagerați!”.

 

Puteti citi România Liberă în format .pdf, aici!

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă