Strategia Ministerului Transporturilor pare a fi bazată pe principiul: dacă tot apare o gaură în buget prin privatizarea CFR Marfă, respectiv datorii acestei companii către stat care nu vor fi acoperite de suma încasată din privatizare, de ce să nu fie băgate aici şi obligaţiile către stat ale CFR SA?
Un proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului publicat ieri pe situl de internet al Ministerului Transporturilor prevede, pe de o parte, preluarea de către CFR Marfă a tuturor datoriilor la bugetul de stat ale CFR SA şi apoi convertirea întregii datorii a CFR Marfă, devenită mai mare, în acţiuni nominale care să revină statului. Problema este că valoarea nominală a pachetului de acţiuni ce va ajunge să fie deţinut de stat la CFR Marfă nu va avea nicio influenţă asupra preţului ce va fi oferit peste o săptămână de către cei doi cumpărători ai pachetului de 51% din companie. Cu alte cuvinte, ministrul Fenechiu plimbă datoriile de la CFR SA la CFR Marfă, iar de aici acestea devin pur şi simplu maculatură.
Transporturile dau ordonanţe la ordonanţe
Un act legislativ cu un obiect similar a fost adoptat şi în luna aprilie. Diferenţa este că atunci CFR Marfă prelua datorii la buget ale CFR SA doar în limita datoriilor pe care le avea la acel moment la această companie. In plus OUG din aprilie nu menţiona nimic de conversia datoriei CFR Marfă în acţiuni, deşi schema era precizată în aşa zisa ”strategie” de vânzare a companiei realizată de Ministerul Transporturilor.
Strategiile haotice aplicate de Transporturi în problemele soluţionării datoriilor celor două companii la buget şi privatizării uneia din cele două companii, nu oferă răspunsuri la întrebări legitime. Ministerul Transporturilor nu a comunicat dacă această conversie în acţiuni a datoriilor CFR Marfă a primit aprobarea Comisiei Europene. Ce se întâmplă cu datoria acestei companii către entităţi private, aceasta neputând fi convertită în acţiuni, este o altă întrebare. În plus mai există un mister nelămurit de Guvernul Victor Ponta. De ce conversia obligaţiilor către stat în acţiuni ar fi acceptată de către Comisia Europeană în cazul CFR Marfă, firmă scoasă la mezat de către stat şi care va ajunge cel mai probabil, într-un final în mâna investitorilor austrieci, şi nu este acceptată la Oltchim, companie de stat care are nevoie ca de aer de această conversie pentru a scăpa de faliment?