Ioan Sumedre Jr, fondatorul Festivalului Caolin dorește să ducă mai departe tradiția ceramicii conceptuale care a apărut la Cluj în a doua jumătate a secolului trecut. Această ceramică face trecerea de la ceramica decorativă la arta modernă.
Artistul ceramist Ioan Sumedre Jr este unul dintre cei mai bine creatori din domeniul ceramicii conceptuale din România. El se implică și în numeroase proiecte al căror scop este educarea gusturilor publicului, de la mici ateliere de ceramică, organizate în cadrul TIFF sau în cadrul unor evenimente găzduite de Muzeul Etnografic al Transilvaniei, și până la organizarea celui mai important eveniment din România dedicat ceramicii conceptuale, Festivalul Național de Ceramică, intitulat Caolin, al cărui fondator este.
Ioan Sumedre Jr investește cu generozitate energie și spirit creator pentru a duce mai departe tradiția uneia dintre cele mai importante școli de ceramică din această parte a Europei. Este vorba de Școala de la Cluj, prima care a făcut saltul de la ceramica decorativă la ceramica de tip conceptual, adică de la arta tradițională la arta modernă.
Saltul este inspirat de ceea ce a făcut Constantin Brâncuși în domeniul sculpturii, atunci când a renunțat la o tradiție veche de mii de ani pentru a căuta esențele unei arte care a fost reinventată. Simbolul ediției din acest an a Festivalului Caolin a fost masca lui Darth Vader, confecționată din porțelan alb, decorat cu motive tradiționale românești. Școala de Ceramică de la Cluj a fost fondată de Ana Lupaș, fiica marelui istoric Ioan Lupaș, apoi tradiția a fost continuată de Ioan Sumedre, iar acum este la cea de-a treia generație, reprezentată de Ioan Sumedre Jr. Tânărul artist din Cluj este printre cei mai bine cotați ceramiști din România.
Cum s-a născut “Școala de ceramică de la Cluj” și care a fost contextul cultural?
Ioan Sumedre Jr: Contextul cultural a coincis cu cel din anii ’65-’70, când în România avea loc o deschidere mai intensă față de artă în general, această deschidere manifestându-se deopotrivă față de arta literatură, teatrală, cinematografică, muzicală, dar și față de arta vizuală (având denumirea de artă plastică la acea vreme).
Piatra de temelie a “Școlii de ceramică de la Cluj” a fost pusă de artiștii vizuali Ana Lupaș și Mircea Spătaru. Aceștia au fost însărcinați ca profesori la secția de ceramică-sticlă-metal.
Până la acel moment, secția de ceramică a Institutului de Arte Plastice – Ion Andreescu (pentru că atunci nu se numea Universitatea de Arte și Design) a avut un caracter strict decorativ. Ulterior, prin multă muncă și nopți nedormite, dumnealor au reușit să deschidă orizontul studenților lor de la o viziune decorativă spre una conceptual-artistică. Acest lucru a fost foarte repede observat de către studenții din acea vreme, inclusiv de către aceia care nu aveau cursuri cu ei, cu ocazia expozițiilor de sfârșit de semestru sau de an. Un caz concret al acestei situații a fost cel al tatălui meu, care a preferat să renunțe la bursă și să repete anul într-un mod discret, pentru a ajunge studentul doamnei Lupaș.
Pe scurt, în acest fel secția de ceramică a reușit să dobândească un caracter conceptual.
De ce era diferită această școală față de altele similare din România?
I.S.Jr: Singura școală de ceramică similară din România era la București. Cele două se deosebeau prin modul de abordare amintit anerior, de la cel decorativ la cel conceptual, în acea perioadă apărând și denumirea de “Școala de ceramică de la Cluj”. Un alt aspect care făcea o mare diferență între cele două școli era faptul că la Cluj exista deja o tradiție în producția de ceramică, datorită celor patru mari fabrici: Iris, Ceroc, Sanex și Fabrica de Cărămidă, unele dintre ele fiind atunci chiar furnizori de produse ceramice pentru mai multe Case Regale din Europa, unde studenții aveau posibilitatea de a face practică.
Cum se diferenția față de celelalte școli de specialitate din străinătate?
I.S.Jr: Pe vremea comuniștilor, a avut loc o expoziție de acuarelă englezească la Muzeul de Artă din Cluj. Întâmplător, reprezentantul expoziției era însuși directorul Muzeului de Acuarelă Englezească, care, mergând în vizită prin mai multe ateliere ale artiștilor și ajungând și în atelierul tatălui meu, a spus următoarele: “La noi, în Anglia, poți număra pe degetele de la o mână artiștii ceramiști care își permit să facă ceramică experimentală, pentru care nu există un public larg; dacă vrei să te ocupi de acest tip de ceramică, trebuie să fii susținut de familie sau să fii bogat, ceramiștii noștri orientându-se din această cauză, aproape în totalitate, spre tipuri de ceramică utilitară sau de alt fel, care sunt mult mai vandabile”.
La Cluj, în schimb, pe-atunci Uniunea Artiștilor Plastici asigura posibilitatea de a experimenta.
Unde se află acum Clujul pe harta ceramicii conceptuale?
I.S.Jr: La ora actuală în Cluj se organizează Bienala Internațională de Ceramică Cluj, un eveniment important dedicat în exclusivitate ceramicii conceptuale. De asemenea, tot în Cluj are loc Festivalul Național de Ceramică Contemporană Caolin, eveniment care prezintă în general artiști-ceramiști tineri, acordând chiar facilități de participare studenților, unde se pot admira, dar și cumpăra o serie mult mai mare de tipuri de obiecte ceramice, începând de la ceramica utilitară, decorativă, conceptuală, dar și accesorii, inclusiv bijuterii, și altele.
Unde vă situați dumneavoastră în acest context cultural?
I.S.Jr: În ceea ce mă privește, am absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj – secția Ceramică, am participat de-a lungul timpului la aproape toate expozițiile de ceramică din țară, dar și la nenumărate târguri de specialitate din Europa. În paralel cu activitatea artistică sunt implicat și în organizarea Festivalului Caolin.
Cât de importantă a fost influența tatălui dvs.? Cum a apărut pasiunea pentru această artă?
I.S.Jr: Atracția față de această artă a început încă din copilărie, practic am crescut într-o făbricuță de porțelan înființată de părinții mei. Pot spune că am făcut ceramică de când mă știu, având și acum figurine de porțelan modelate de mine pe când aveam doar câțiva ani. Datorită pasiunii tatălui meu față de această artă, dezvoltarea mea ca și ceramist a fost practic un proces firesc, având ocazia totodată să interacționez de mic și cu alți artiști.
Cum s-a născut ideea Festivalului Caolin și cum se diferențiază el de alte evenimente dedicate ceramicii?
I.S.Jr: Ideea festivalului a apărut din dorința de a promova activitatea tinerilor ceramiști, prezentându-i publicului larg, creând beneficii de ambele părți, formându-se o atmosferă socio-interactivă între artiști și public, unde s-au legat chiar prietenii.
În cadrul festivalului au loc târgul, evenimente muzicale, workshop-uri gratuite dedicate copiilor, părinților, dar și unele dedicate artiștilor. Festivalul Caolin își dorește practic să capteze atenția publicului pe toată durata lui, prin diverse activități culturale.
Pot spune că am făcut ceramică de când mă știu, având și acum figurine de porțelan modelate de mine pe când aveam doar câțiva ani. Datorită pasiunii tatălui meu față de această artă, dezvoltarea mea de ceramist a fost practic un proces firesc, având ocazia totodată să interacționez de mic și cu alți artiști.