Scandalul manualelor trebuie privit într-un context mai larg. El se înscrie într-o încercare migăloasă a Guvernului de a ne prosti la propriu, iar pentru acest obiectiv în vizorul său au intrat toate categoriile sociale și de vârstă. Nu susțin ideea că există un plan diabolic pentru ca țara asta să devină una populată de oameni mai puțin pregătiți, dar faptele converg într-un fel spre această perspectivă îngrijorătoare pentru orice bun român, confortabilă pentru orice politician.
Să le luăm pe rând.
Pe 15 septembrie, elevii din clasele I și a II-a încep școala fără manuale. Pentru a minimaliza această sincopă majoră în sistemul educațional, premierul Victor Ponta încearcă să acrediteze ideea că manualele tipărite nu mai sunt o necesitate. „Nu știu dacă mai e vreun copil, chiar și de clasa I, care să nu aibă telefon cu Internet“, zice premierul, trimițându-i pe copii să se pregătească pentru viață de pe Google. Să nu știe premierul că, potrivit ultimelor studii, doar 6 milioane de români au acces la Internet, adică un procent de 33%. Și atunci ne întrebăm: pe cine vrea să prostească Victor Ponta? Pe copii, desigur!
Manualele care au lipsit de pe pupitrul copiilor din ciclul primar erau cu atât mai necesare cu cât conținutul lor fusese actualizat. În schimb, manualele după care se învață în ciclul gimnazial nu mai cunosc îmbunătățiri de cel puțin zece ani. Pentru că deja conțin informații învechite, există materii la care copiii nu folosesc deloc manuale, ci doar auxiliare didactice, care trebuie cumpărate. Altfel zis, doar cu efortul financiar al părinților copiii se pot pregăti corespunzător pentru a intra la un liceu onorabil.
Legea Educației a fost mutilată de Guvern pentru ca aceia care nu au luat bacalaureatul să poată intra la niște colegii despre care aproape nimeni nu știe cum vor funcționa, dar sigur o vor face sub cupola unor facultăți. Altfel zis, liber la facultate pentru cei fără bac. Și asta în condițiile în care, așa cum ne-au declarat profesori de liceu cu zeci de ani vechime la catedră, gradul de dificultate al examenului de bacalaureat a scăzut de la an la an. În acest fel, Guvernul a deschis larg ușile instituțiilor de învățământ superior pentru o masă cât mai largă și mai puțin pregătită de elevi. Ultima declarație a ministrului Pricopie ține să ne asigure că în anii viitori elevilor li se va cere să fie și mai puțin pregătiți: „Aş vrea ca în clasa a XI-a şi a XII-a elevii să aibă un număr mai mic de materii şi să opteze în funcție de interesul lor pentru un domeniu sau altul“. Aș vrea să îi spun domnului Pricopie că raționamentul său poate fi unul grabnic aducător de voturi venite din partea tinerilor care nu prea mai au chef să învețe, dar adevărul este că doar în fața unor provocări intelectuale importante un tânăr face progrese și se poate mobiliza pentru a reuși în viață.
Victor Ponta ne vrea proști (la acest capitol, nu doar el, ci și guvernele trecute) pentru că alungă profesorii de calitate din sistem cu salarii mici. Ne vrea proști ținând aproape de el oameni cu o mare influență asupra sistemului educațional, dar care dovedesc un caracter duplicitar, în funcție de interese mai degrabă proprii. Președintele Senatului Universității Politehnice, Ecaterina Andronescu, spune că în instituția pe care o conduce nu se va intra fără bacalaureat, deși în 2011 susținea un proiect similar.
Să nu îi uităm pe oamenii care conduc sistemul educațional românesc. Într-o analiză publicată în exclusivitate de „România liberă“ arătam că din cei aproximativ 50 de rectori ai celor mai importante universități numai opt au mai mult de cinci articole ştiințifice citate în reviste importante. Iar 26 dintre ei, adică mai mult de jumătate, nu au nici măcar un singur articol ştiințific citat în întreaga carieră. Adică, sunt la nivelul științific al unui absolvent de facultate.
De ce ne vrea proști Victor Ponta pe toți, de la elevul de clasa I la decan? Pentru că o nație de oameni școlarizați după manuale proaste sau în lipsa acestora, care intră la facultate după un examen de bacalaureat foarte slab sau inexistent, vor fi mai ușor de manipulat. Pentru că punând oameni slab pregătiți în fruntea sistemului educațional, aceștia se vor dovedi mult mai obedienți de teamă să nu își piardă poziția.