Cresterea economiei romanesti nu va aduce bunastare si ramane o iluzie a statisticilor daca nu vom fi in stare sa investim in cercetare. Un raport al Institutului de Studii Economice pozitiona Romania pe unul dintre ultimele locuri intr-un clasament al companiilor care lanseaza in piata produse noi. Ca orice statistica, si acest clasament este inselator, deoarece este rezultatul unei analize cantitative. Ca atare, nu trebuie sa cadem in capcana de a considera ca Germania, clasata in urma noastra, ar avea o problema. Nu are, deoarece cele 26% din companiile inovatoare sunt intr-adevar puternice si investesc in cercetare si dezvoltare sume imense. Asa se explica, in lant, exportul masiv de tehnologie al companiilor nemtesti, mai mult decat suficient pentru a da tarii linistea unui surplus al schimburilor comerciale externe.
Statistica aceasta trebuie sa ingrijoreze insa companiile romanesti, deoarece in Romania investim sume infime in cercetare-dezvoltare si, ca atare, vom ramane datornicii de serviciu ai Uniunii Europene, deoarece vom importa mereu tehnologiile si produsele de varf ale altora.
In esenta, negustorii sunt cei care imping acum economia romaneasca, si mai ales importatorii. Apetitul nostru pentru consum si energia cu care negustorii il satisfac explica ritmul accelerat de crestere a economiei, apropiat de cel al Chinei. Firmele cumpara din strainatate mai tot ce consumam si, pentru a-si plati luna de luna facturile, se reped in piata valutara dupa euro sau dolari. O mare parte din devalorizarea leului vine din aceasta presiune creata de permanenta nevoie de valuta a importatorilor. Acesta este, de altfel, motivul pentru care Romania este considerata o economie vulnerabila. Toti, de la analistii Standard&Poor’s pana la expertii Fondului Monetar International (FMI), isi inchipuie un scenariu pesimist, in care, intr-o zi de criza majora a pietelor financiare internationale, cumparatorii gasesc la Bucuresti valuta mai putina, mai scumpa. Intr-o asemenea zi, inflatia devine un fleac.
Cercetarea fundamentala nu mai are finantare, probabil putine companii au banii pentru asta, insa de inovatie depinde bunastarea firmelor, deoarece numai cu produse noi conteaza in competitia unei piete globale. Romania incearca de cativa ani sa fie competitiva doar pe pielea romanilor, de vreme ce argumentul salariului mic este promovat ca un avantaj.
Romania a avut insa o retea de institute de cercetare care au fost puse pe butuci. Oamenii le-au parasit pentru posturi mai bine platite in spatiul privat, guvernele le-au dat bani cu taraita, la limita achitarii lefurilor, a facturilor pentru lumina si atat. N-a existat o preocupare serioasa pentru sustinerea cercetarii, vreun program national de revigorare, cum vad acum la Barack Obama. Intre timp, institutele de cercetare sunt scoase la piata ca proprietati imobiliare, iar geniile au emigrat si emigreaza inca in strainatate. Ar trebui sa ne ingrijoreze si faptul ca Bulgaria conduce in clasamentul fortei inovatoare a companiilor. Astfel, mai mult de jumatate dintre firmele bulgaresti (56,4%) au fost in stare sa introduca in piata produse noi. Acest aspect devine foarte interesant pentru investitorii straini, deoarece, dupa exodul creierelor, ar fi posibil ca Romania sa nu mai aiba energii suficiente pentru a face fata lumii moderne. Bulgaria pare mai pregatita.