Anuntate cu surle si trambite ca o realizare deosebita, utilitatile de pe Autostrada Soarelui sunt ca si inexistente. Traseul Bucuresti-Drajna nu se deosebeste cu nimic de cel pe care il stiam de acum doi ani, cu mentiunea ca, pe margine, au aparut fizic telefoanele de urgenta si toaletele din parcari, dar, in schimb, au disparut mii de panouri antiorbire, indicatorii de kilometri sau panouri de preselectari. In concluzie, furturile sunt mai vizibile decat dotarile.
Un drum parasit
Chiar daca nevoile fiziologice va indeamna sa folositi toaletele de la km 20, 49, 66, 75, 88 si 98 de pe ambele sensuri, trebuie sa va abtineti, deoarece sase dintre ele nu sunt functionale din lipsa foselor septice si a apei, iar cele doua din apropierea Bucurestiului de la km 20 sunt incuiate. Deci va sfatuim sa va rezolvati problemele pana pe aceasta portiune de 101 km, fie dupa, pe vreuna dintre culturile din zona. Pe autostrada trebuie sa panditi o zona unde a fost furat gardul si care sa fie „dotata” cu tufisuri, ceea ce este destul de rar, plasa si stalpii de sustinere ai acesteia, care delimiteaza soseaua de terenuri, fiind furate, in general, in zone in care sunt drumuri de pamant.
In privinta prezentei vreunui motel, restaurant, bistro sau chiar a vreunui chiosc, nu va faceti iluzii, intrucat nu exista. Deci, daca va e foame sau sete, puneti-va pofta in cui intre Bucuresti si Drajna. Si pentru ca nu exista nici o unitate de alimentatie publica, logic nu exista nici un cos de gunoi, ca tot nu aveti ce arunca! Cat despre unitati de cazare, nici nu poate fi vorba; chiar daca drumul este plin de bannere care va imbie sa cumparati pamant „la autostrada”, nimeni nu a avut curajul sau nu a reusit sa construiasca ceva. „A fost o tentativa de constructie a unei benzinarii anul trecut, ne spune unul dintre paznicii toaletei publice de la km 20. Au adus oamenii un rezervor, au facut constructii, dar am inteles ca nu au mai primit autorizatie si au plecat”.
In concluzie, avem 101 km de autostrada, avem sase parcari pe sens de circulatie, avem 12 toalete publice nefunctionale si cateva zeci de telefoane de urgenta si cam atat.
Furturi de peste 1,5 milioane de euro
Lasand la o parte lipsa unor utilitati de prima necesitate, un capitol aparte il constituie furturile si degradarile de pe Autostrada Soarelui. Pe langa faptul ca, in nenumarate randuri, s-a scris despre hotia perpetua de pe acest tronson, nici pana in acest moment nu s-a gasit o solutie. Deja pe sensul Bucuresti-Drajna nu mai exista decat doua-trei panouri de preselectare spre destinatii adiacente, sensul opus fiind mai putin vitregit. In rest, stalpi golasi au ramas marturie a panourilor care au fost furate. Ca ordin de marime, per total suma este imensa: 1.571.733 milioane euro. Ea include furtul a 41.000 de panouri antiorbire, a 968.420 euro; 18,120 km de gard, a 217.440 euro; 1,824 km de parapet marginal, a 95.650 euro; 1,5 km parapet median, a 79.603 euro; 62 de indicatoare de kilometri, a 4.464 euro, 60 de capace de vizitare camin, a 14.607 euro; 4.666 de butoane reflectorizante de pe carosabil, a 20.997 euro; 1.946 stalpi de ghidare, a 47.132 euro si 17.000 bucati de catadioptri, a 123.420 euro. Toate acestea, din bani publici, bineinteles.
Jaful de proportii probabil ca va continua atat timp cat nu exista o politie a autostrazii care sa patruleze regulat pe cei 101 km. Si, in acest caz, ne intrebam: oare ce se va intampla cu investitiile scumpe ce urmeaza a fi amplasate pe autostrada – camerele de luat vederi, statiile meteo – in conditiile actuale, cand in afara de toaletele pazite, se fura tot?