» Transportul de calatori din Brasov si alte zone turistice din Romania este asigurat de autobuze vechi, cu probleme tehnice si fara cele mai elementare conditii de confort.
» Masinile apartin firmei Transbus, proprietate a unui om de afaceri brasovean care castiga suspect de usor licentele pentru trasee importante intre statiuni si localitati frecventate de turisti.
» Autoritatile locale din Brasov, acolo unde sunt principalele curse ale transportatorului, desi recunosc problemele, spun ca nu pot face nimic.
Autobuzul urca greu, aproape ca se taraste pe serpentine intr-un nor negru de fum. De fiecare data cand soferul schimba viteza, un zgomot metalic infiorator iti da senzatia ca monstrul urmeaza sa se rupa in doua. In spatele autovehiculului, o coloana de autoturisme cu soferi nervosi care incearca sa depaseasca. Degeaba insa, pentru ca drumul este prea ingust pentru orice manevra curajoasa. Inconjurati de fumul inecacios, turistii cu masini moderne se resemneaza si isi continua calvarul in spatele rablei. Aceasta a devenit una dintre imaginile-emblema de pe drumurile judetului Brasov, aflat de ani buni in topul regiunilor cele mai calcate de turisti. Autobuzul cu pricina ii apartine companiei care detine licente pentru aproape toate traseele din zona (dar si din judetele Arges, Bacau, Iasi, Prahova etc.), Transbus SA, proprietatea omului de afaceri Nicolae Constantin Codreanu.
Turistii platesc bine si primesc servicii proaste
Cu aproape o jumatate de milion de turisti anual (484 de mii in 2006), Brasovul se situeaza pe locul doi in tara, dupa Constanta, in ceea ce priveste numarul de vizitatori care-i trec hotarele. Fie ca isi petrec concediul in statiunile Predeal, Bran, Moeciu, Poiana Brasov sau pe traseele montane din Bucegi si Piatra Craiului, turistii romani si straini lasa aici sume importante de bani. Cifrele oficiale vorbesc cel mai bine despre acest lucru. Potrivit directiei locale de statistica, in hotelurile si restaurantele din judet anul trecut s-au cheltuit peste 315 milioane RON, Brasovul fiind depasit la acest capitol doar de Bucuresti si Constanta. Cel putin teoretic, asemenea sume reprezinta un nivel de trai ridicat in zona, venituri mari pentru administratia locala si, in mod logic, servicii de calitate pentru locuitori si vizitatori. Lucrurile nu stau insa tocmai asa, iar unul dintre cele mai deranjante lucruri de aici este transportul public de persoane intre statiunile si localitatile turistice. O calatorie cu un autobuz al firmei Transbus SA – ce detine licente de transport pentru aproape toate traseele intrajudetene din Brasov (si multe dintre cele care leaga judetul de alte zone din tara) – poate fi plina de surprize neplacute. Deranjul incepe inca de la intrarea in autogara companiei din orasul Brasov. O sala de asteptare sinistra, murdara si urat mirositoare, ce te duce cu gandul la garile de navetisti dinainte de 1989. Peroanele sunt murdare, zidurile coscovite, cu tencuiala cazuta. Imaginea dezolanta este bine intretinuta de autobuzele vechi, zgomotoase, care la fiecare manevra se inconjoara de un fum negru. Vechiturile sunt amestecate cu cateva autocare mai noi, care, dupa traseele afisate in parbriz, fac doar curse externe. Acestea par doar exceptia care intareste regula, pentru ca, daca te urci intr-o cursa interna, cum ar fi Brasov-Zarnesti (localitate aflata la poalele Muntilor Piatra Craiului, punctul de plecare al excursiilor din acest masiv), te umpli de nervi. Calatoria a fost un cosmar, autobuzul avea banchetele murdare si rupte, se misca foarte incet si scotea un huruit groaznic, metalic, de frecare a doua piese uriase din fier. Zgomotul era atat de intens incat discutiile dintre pasageri pareau aproape imposibile. Cu toate acestea, nimeni din autobuz nu era surprins, parea ca asemenea conditii de calatorie sunt obisnuite. "Asta nu-i nimic! Eu dimineata am venit cu un autobuz care cred ca nu avea frana, nu stiu… dar nu oprea in statii, oamenii se urcau din mers", spune Aurelia Oprea, una dintre pasagere. De altfel, localnicii s-au saturat de autobuzele lui Codreanu ca de mere padurete, dar nu au ce sa faca decat sa injure si sa-si vada de treaba. Paradoxal este faptul ca, inclusiv in randul autoritatilor locale din Brasov, se cunoaste situatia, dar toata lumea ridica din umeri. "stiu cum arata autobuzele de care vorbiti, dar Consiliul Judetean nu are atributii in acest domeniu", spune Mihaela Chicomban, purtatorul de cuvant al Consiliului Judetului.
"Asta e legea, nu am ce sa fac!"
In 2005, Transbus SA a castigat licitatia pentru obtinerea licentelor de transport pentru traseele de calatori din judetul Brasov pentru o perioada de trei ani.
Potrivit legii, licentele au fost acordate de agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane (ARR), care a realizat si programul de transport la propunerea Consiliului Judetean Brasov. Transbus a obtinut, dupa spusele conducatorilor ARR Brasov, punctajul cel mai bun dintre firmele participante, chiar daca una dintre conditiile cerute se referea la starea tehnica a autovehiculelor. Directorul acestei institutii, Constantin Crivineanu, ne explica cum, desi a primit multe reclamatii legate de mijloacele de transport in comun ale societatii Transbus, nu poate lua acum nici o masura impotriva acesteia. "Nu-mi spuneti o noutate. Am primit prin Protectia Consumatorului adrese din partea cetatenilor pe tema asta, dar legal nu avem ce face. ARR nu poate retrage licenta de transport atata vreme cat societatea imi prezinta ITP-ul (n.r. – inspectia tehnica periodica) valabil. Cu alte cuvinte, starea tehnica a masinii este certificata de Registrul Auto Roman, prin statiile sale autorizate. stim ca Transbus are o astfel de statie chiar in societate, dar asta e legea, nu am ce sa fac! Desi exista posibilitatea sa retragem licenta de transport, starea tehnica proasta a masinilor nu este printre motivele prevazute de lege pentru acest lucru", sustine Constantin Crivineanu. Asadar, din declaratiile directorului ARR Brasov reiese urmatoarea ipoteza de lucru: Constantin Nicolae Codreanu isi duce masinile la propria statie de Inspectie Tehnica Periodica, evident ca acestea sunt declarate ireprosabile, iar in baza acestor avize el isi poate continua linistit activitatea.
Patronul Transbus ne contrazice: "Legea nu-mi permite sa-mi fac inspectia tehnica la propria statie RAR". "Dar la ce firma o faceti?" "Nu stiu acum sa raspund. Am un serviciu care se ocupa de asta. Dar pot sa garantez ca toate cele 100 de autobuze ale firmei sunt in regula dupa toate normele care reglementeaza circulatia din Romania." "Se spune ca sunteti prieten cu cei din conducerea judetului Brasov…" "Nu este adevarat! De altfel, am castigat o licitatie care s-a facut pe calculator", spune Constantin Nicolae Codreanu.
» Aristotel Cancescu:
"Il cunosc pe acest domn, dar atat"
Presedintele Consiliului Judetean Brasov, Aristotel Cancescu, sustine ca institutia pe care o conduce nu are atributii directe in transportul din judet, ci face doar solicitari pentru traseele care trebuie acoperite. "Nu am nici o relatie cu domnul Codreanu, il cunosc, dar atat. stiu, in schimb, ca recent si-a cumparat niste autobuze noi pentru transportul din judet", spune Cancescu. Legat de omul de afaceri care controleaza Transbus, se stiu putine informatii. In judetul Brasov, se stie ca Nicolae Codreanu ar fi fostul sofer al unuia dintre directorii de pana in 1989 al actualei societati Tractorul. In 2004, numele sau a fost invocat in scandalul "turismului electoral", cand PSD a fost acuzat ca a mutat prin toata tara alegatori care au votat cu partidul de mai multe ori, la sectii diferite. Acesti votanti profesionisti au fost transportati cu autobuzele lui Codreanu.