De ieri, România e în şoc: două instituţii esenţiale (Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi ROMATSA) nu au fost în stare să „decripteze” coordonate geografice referitoare la locul accidentului aviatic din Apuseni, deşi operaţiunea putea fi făcută de un elev de gimnaziu.
Citeşte şi: Doi miniştri, anchetaţi, după tragedia din Apuseni
Totuşi, coordonatele respective, menţionate de un raport de anchetă al Ministerului Transporturilor, nu arătau locul accidentului, ci un loc aflat la distanţă de patru kilometri spre nord de locul accidentului. Mai mult, coordonatele nedecriptate de ISU şi ROMATSA nu proveneau de la STS, afirmă purtătorul de cuvînt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.
ISU şi ROMATSA, ignoranţă de şcoală primară
Raportul de anchetă al MInisterului Transporturilor care descrie cum au acţionat instituţiile implicate în operaţiunea de salvare a supravieţuitorilor accidentului aviatic din Apuseni au arătat o ignoranţă şocantă a angajaţilor ISU şi ROMATSA. Iată un fragment relevant din raport, un dialog între un angajat al ISU şi unul al Romatsa:
„Supervizor sală: Vă salut, de la Centrul de Dirijare al Zborurilor
ISU Cluj: N-am uitat de dumneavoastră, dar încă nu au ajuns colegii acolo.
Supervizor sală: Dar coordonatele geografice le aveţi dumneavoastră de acolo?
ISU Cluj: Am.
Supervizor sală: Mi le spuneţi şi mie?
ISU Cluj: Un moment. Latitudine 46,6023, Longitudine 22,98421
Supervizor sală: Dar de unde le aveţi pe acestea?
ISU Cluj: De la STS
Supervizor sală: Au un format care nu ne este familiar nouă. Când aveţi veşti vă rog să mă sunaţi. Spuneţi-mi coordonatele acelea pe care le-aţi transmis dumneavoastră sunt într-un format care nouă nu ne este familiar. Nu aveţi o transformare în format cu minute, secunde?
ISU Cluj: Nu.
Supervizor sală: Şi nu ştiţi cum se transformă?
ISU Cluj: Nu ştiu. Mie de la STS mi-au dat coordonatele astea.”.
Dialogul a avut loc între 18.51 şi 19.01, luni, 20 ianuarie, la trei ore de la prăbuşirea avionului.
Coordonatele nedecriptate „nu provin de la STS”
Însă purtătorul de cuvînt al STS, Adrian Fulea, a declarat pentru „România liberă” că STS nu este sursa acelor coordonate: „Coordonatele de latitudine şi longitudine menţionate în raportul de anchetă al Ministerului Transporturilor nu provin de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale”. Fulea nu a făcut alte precizări şi nici nu a menţionat alte instituţii de la care ar fi putut proveni coordonatele.
Citeşte şi: Raport Ministerul Transporturilor: ISU Cluj nu a ştiut să interpreteze coordonatele
STS deţinea, totuşi, coordonatele de latitudine şi longitudine ale pilonului antenei operatorului de telefonie mobilă şi ale celor două colţuri ale „conului” reprezentat de zona delimitată ca fiind acoperită de semnalul antenei de telefonie (aşa cum se vede şi din harta alăturată).
Coordonatele nu indicau locul accidentului
Tot din harta ataşată acestui articol se poate vedea că punctul definit de coordonatele invocate în dialogul ISU – ROMATSA se află în interiorul zonei delimitate de STS, dar nu este locul accidentului. De fapt, accidentul s-a produs patru kilometri spre sud faţă de coordonatele de latitudine şi longitudine menţionate în raportul Ministerului Transporturilor.