Republicăm un interviu cu omul de afaceri Florian Walter, fost Busca, actualul patron Romprest. El a povestit, într-un interviu acordat lui Ondine Gherguț, cum a făcut avere vânzând butelii ”la negru” pe vremea comunismului, dar și cum și-a dezvoltat afacerile cu statul, prin intermediul relațiilor personale cu mai mulți politicieni.
20 mai 2009
Primaria sectorului 1 din Bucuresti a incredintat serviciul de ridicare a masinilor parcate neregulamentar firmei CFR Transauto, proprietatea familiei controversatului om de afaceri Florian Walter (fost Busca), cumatrul fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea. Florian Busca este un abonat al contractelor cu statul, firmele sale incasand, de-a lungul vremii, sume importante din paza Aeroportului Otopeni sau din afacerile cu ANL, CFR sau Metrorex. Afaceristul si-a schimbat numele din Busca in Walter in urma cu cativa ani. Momentul a coincis cu perioada cand acesta avea nevoie de avize de securitate necesare participarii uneia dintre societatile sale la o licitatie pentru servicii de salubrizare la baza SUA de la Mihail Kogalniceanu. La vremea respectiva, Florian Busca si Mihai Sireteanu (fost deputat PSD intre 2001 si 2004) erau cercetati penal sub acuzatiile de inselaciune si camatarie.
Mai mult decat atat, intr-un interviu acordat Romaniei libere, Florian Busca a recunoscut ca el a fost cel care l-a scos din tara pe Mihai Necolaiciuc, fostul director general al CFR, urmarit international pentru pagube de sute de milioane de dolari. In ciuda numeroaselor afaceri controversate pe care le-a facut, Florian Walter a reusit sa puna mana pe o noua afacere extrem de profitabila: ridicarea masinilor parcate neregulamentar in sectorul 1. Desi Capitala se confrunta cu o criza acuta de locuri de parcare, riscul de a deveni contravenient fiind foarte mare, tariful perceput de firma lui Busca pentru recuperarea masinii ridicate este exorbitant: 700 de lei, adica aproximativ jumatate din salariul mediu pe economie.
Firma CFR Transauto, care ridica masinile parcate ilegal in Sectorul 1, practica cel mai mare tarif din Bucuresti. Acesta este de 700 de lei pe zi si reprezinta contravaloarea ridicarii, transportului si a depozitarii masinii ridicate. La aceasta suma se adauga, bineinteles, amenda perceputa de Politia Rutiera pentru parcare neregulamentara. In conditiile in care, ca peste tot in Bucuresti, si in sectorul 1 locurile de parcare sunt insuficiente, este usor de inteles faptul ca firma care a pus mana pe acest contract va avea parte de incasari consistente. Cine este insa omul in buzunarele caruia vor intra toti acesti bani? Romania libera a descoperit ca in spatele firmei SC CFR Transauto SA se afla controversatul om de afaceri Florian Walter (fost Busca), cumatrul fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea.
Potrivit datelor din Registrul Comertului, actualii actionari ai societatii sunt fratii Alexandru Cosmin si Valentin Giorgian Busca, alaturi de firma Euro Grup SRL, care la randul ei ii are printre asociati tot pe fratii Busca. Cei doi au intrat, practic, in firma Euro Grup dupa ce tatal lor, Florian Walter, s-a retras, in luna februarie 2008.
Contracte de salubrizare la bazele SUA din Romania
Dupa cum a scris Romania libera in urma cu un an si jumatate, omul de afaceri Florian Walter si-a schimbat numele inainte de a obtine avizele de securitate necesare participarii firmei sale, Romprest, la o licitatie de prestari servicii de salubrizare pentru bazele SUA din Romania. La vremea cand au castigat licitatia, Florian Busca si Mihai Sireteanu (fost deputat PSD intre 2001 si 2004) erau cercetati penal pentru inselaciune si camatarie. Florin Walter-Busca este un obisnuit al afacerilor facute cu institutiile statul, inca din perioada 2001-2004, prin intermediul unor firme constituite in asociere cu Aeroportul International Otopeni si cu SN CFR, cu aprobarea fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea.
Firma lui Busca a incasat multe milioane de euro pentru salubrizarea si intretinerea aeroporturilor din Romania, dar a incheiat contracte asemanatoare si cu SN CFR si Metrorex. O alta afacere controversata a cumatrului lui Miron Mitrea a fost inlocuirea Jandarmeriei – prin Romprest Security – din serviciul de paza si protectie din perimetrul Aeroportului Otopeni. Florian Walter a vizat chiar sa-i inlocuiasca pe agentii SRI care se ocupau de securitatea aeroportului, lucru care nu s-a intamplat in cele din urma, cu toate ca omul de afaceri trasese sfori la nivel inalt in Ministerul Transporturilor.
Ascensiunea lui Busca
Pana in 1989, Florian Busca a fost coleg de serviciu la un centru de butelii cu Cristian Borcea, presedintele clubului Dinamo. Dupa 1990 a intrat in afaceri, care i-au mers insa cel mai bine in perioada guvernarilor PSD (1992-1996 si 2000-2004). Spre exemplu, firma Antrepriza de Constructii Montaj nr. 4 a fost partener al ANL, cand ministru al Transporturilor si Locuintelor era Miron Mitrea. Florian Busca a preluat SC CFR Transauto SA dupa ce aceasta fosta filiala a CFR a fost scoasa la privatizare. S-a mai spus despre Busca faptul ca ar fi fost sprijinit in afacerile cu SN CFR de Mihai Necolaiciuc, fostul director care in prezent este dat in urmarire internationala, fiind acuzat ca ar fi pagubit societatea cu zeci de milioane de dolari.
» Firma lui Florian Busca a fost singura participanta la licitatia de la sectorul 1
Primaria Sectorului 1 ne-a transmis ca SC CFR Transauto SA a fost singura firma care s-a prezentat la licitatia organizata pentru serviciul de ridicare a masinilor parcate neregulamentar. Purtatorul de cuvant al institutiei, Alex Ichim, ne-a precizat ca, dupa ce SC CFR Transauto a fost declarata castigatoare, "licitatia nu a fost contestata de catre o alta societate". Mai trebuie spus faptul ca Florian Walter nu este la primul contract incheiat cu Primaria Sectorului 1. Firma Romprest Service a castigat recent contractul de salubrizare a sectorului condus de Andrei Chiliman.
» Rl: Cum ati reusit sa faceti avere dupa 1989, ca v-ati ocupat de butelii?
F.W.: Pe mine m-a prins revolutia cu peste un milion de lei.
» Rl: Cum i-ati facut? Daca va prindea Ceausescu cu atata banet, va impusca.
F.W.: Cu buteliile, doamna, le vindeam pe sub mana, ca nu se gaseau.
» Rl: Cu Cristi Borcea, de la Dinamo?
F.W.: Da. Am castigat bani buni, asta era piata, nu aveam eu cum sa schimb Romania atunci, incerc sa o schimb acum in bine.
"Prin relatiile personale se obtin contractele cu statul"
In septembrie 2007, intr-un interviu acordat Romaniei Libere, prilejuit de o alta investigatie referitoare la afacerile sale cu statul, Florian Walter (fost Busca) a recunoscut faptul ca si-a dezvoltat companiile pe baza relatiilor personale pe care si le-a cultivat de-a lungul timpului. In panoplia conexiunilor lui Walter figureaza, printre altii, fostii ministri ai Transporturilor Miron Mitrea – PSD si Ludovic Orban – PNL, fostul director al CFR Mihai Necolaiciuc, fostul director adjunct al Aeroportului Otopeni, Mihai Basulescu si primarul Sectorului 1, Andrei Chiliman.
» Romania libera: Cum ati obtinut contractele cu CFR-ul pe 10 ani ca sa primiti 30 de milioane de euro?
Florian Walter (fost Busca): Prin licitatie, pe Bursa de Marfuri.
» Rl: Cum ati castigat de la Ministerul Transporturilor contractele pentru constructiile de blocuri ANL?
F.W.: Tot prin licitatie.
» Rl: Se spune ca nu prin licitatie.
F.W.: E o eroare.
» Rl: Cum ati ajuns sa reprezentati firma americana DETACO LLC, care s-a asociat cu Aeroportul Otopeni in societatea ROMPREST?
F.W.: Sunt actionar la DETACO si am fost delegat de ceilalti actionari.
» Rl: Cum l-ati cunoscut pe Mihai Necolaiciuc ( fost director general al CFR) de la care ati obtinut contractele cu CFR-ul?
F.W.: Omul nu mi-a dat banii pe ce am facut, l-am dat in judecata si asa l-am cunoscut.(…)
» Rl: De ce v-ati schimbat numele din Busca in Walter dupa ce s-a anuntat ca sunteti cercetat penal?
F.W.: Nu are nici o legatura (…) In loc de Busca mi s-a spus Pusca, Dusca, de asta mi-am schimbat numele.
» Rl: De ce nu vi l-ati schimbat inainte de cercetarea penala?
F.W.: Ce, nu e corect sa-mi schimb numele? De ce ma intrebati?
» Rl: Pentru ca faceti afaceri cu statul.
F.W.: Oamenii buni ar trebui sa plece din tara din cauza dvs., a presei. (…) O sa va dau in judecata pe dvs, personal nu in Romania, ci afara, prin partenerii mei.
» Rl: Ca jurnalist am dreptul sa ma intreb de ce ati vrut sa va schimbati numele dupa ce ati dat declaratii la Parchet si inainte de a va depune actele pentru licitatia de la baza militara americana de la Kogalniceanu.
F.W.: Sunteti pe alta lume. Credeti ca americanii nu ma monitorizeaza?
» Rl: Poate ca monitorizeaza numele Busca, nu Walter. Vreti sa preluati si serviciile de securitate pe Aeroportul Otopeni prin ROMPREST SECURITY?
F.W.: Exagerati, cum puteti sa credeti asa ceva?
» Rl: Dar ati preluat ceva servicii acolo.
F.W.: Da, doar atributiile de paza a perimetrului, care era asigurat de Jandarmerie.
» Rl: Cat primiti pentru asta?
F.W.: In jur de 3 miliarde.
» Rl: Ce alte servicii asigurati prin ROMPREST SECURITY?
F.W.: Pazim masinile din parcarile Aeroportului.
» Rl: Cum ati ajuns sa o angajati pe Mihaela Badila (fosta sefa a Vamii Baneasa), care a fost arestata preventiv pentru contrabanda cu tigari?
F.W.: Nimeni nu a stiut ca aceasta femeie a avut probleme cu legea. Acea femeie mi-a adus-o un coleg sa o angajez la contabilitate.
» Rl: Ati declarat presei ca ati impumutat de la ea 200.000 de dolari.
F.W.: Nu de la ea, ci prin ea de la o alta persoana. De ce nu scrieti ca aduc 4.000 de miliarde de lei la bugetul de stat.
» Rl: Dar cum reusiti sa va asociati cu statul, ca mai totul la dvs. e asociere cu statul. Faceti firme cu statul, iar majoritatea banilor vin de la stat.
F.W.: Sunt firme mari si bune. (…) E ilegal ce fac eu in aceasta tara?! Nu int’elegeti ca aceste companii lucreaza normal? Ca am afaceri cu statul? Unde vreti sa lucreze o firma de constructii, nu cu statul? Vreti sa plecam din tara?
» Rl: Afacerile v-au inflorit abia dupa ce directorul aeroportului Otopeni Mihai Basulescu, coleg cu dvs in Consiliul General al Capitalei v-a dus la Ministerul Transporturilor. Asa ati inceput sa obtineti contracte?
F.W.: Da , v-am spus ca prin relatiile personale se obtin. Ce, altfel te cauta cineva ? Altfel cum isi iau salariul la timp cei 3.500 de angajati. E bine ca isi iau salariul la timp?
» Rl: Ati avut si aveti multe afaceri cu Ministerul Transporturilor, pe
langa contractele cu ANL-ul si CFR, aveti si cu Metrorex si cu GEVARO. Cat incasati numai de la Transporturi?
F.W.: In jur de un milion si ceva de euro pe luna (…)
» Rl: Pana sa vina Mitrea la Transporturi nu prea ati avut afaceri importante. Milioanele de euro au venit dupa asocierea cu statul…
F.W.: Exagerati enorm, fiti decenta, cu picioarele pe pamant, nu mai scrieti prostii. Mitrea nu m-a ajutat.
» Rl: Se spune ca dvs l-ati scos pe Necolaiciuc din tara.
F.W.: Eu am fost cu masina mea cu Necolaiciuc in Republica Moldova ca el sa-mi prezinte pe Gh. Turcanu. Voiam sa cumparam doua poduri rulante.
» Rl: Si Necolaiciuc a ramas la Chisinau?
F.W.: Da, dar eu atunci nu am stiut ca nu se mai intoarce si ca are probleme in tara.
» Rl: Si ati ramas in relatii cu Turcanu?
F.W.: Nu, am avut o firma cu el, dar de un an nu o mai am pentru ca nu a mers pe piata. Cumparam ieftin o moneda si o vindeam mai scump. Nu mai tin legatura cu el.
» Rl: Cum v-a ales Primaria Sectorului 1 sa inlocuiti serviciile de curatenie ale REBU?
F.W.: M-a chemat primarul, Chiliman, ca sa facem treaba. aia nu faceau treaba.
Pe Necolaiciuc nu l-am ascuns in portbagaj
» Rl: Ce ati discutat cu ministrul Orban la stadion?
F.W.: Nu afaceri, doar despre fotbal, ce se poate vorbi pe un stadion.
» Rl: Ce va leaga de Mitrea?
F.W.: Miron Mitrea nu e nasul meu, ci al fetitei mele. Urma sa-mi fie nas de cununie, dar n-a mai fost.
» Rl: Pe ce nume va scoateti cazierul, pe Busca sau Walter?
F.W.: Pe Walter, ca asa ma cheama acum, asa e in buletin.
» Rl: Se poate primi aviz de securitate pe Busca, numele care figureaza ca cercetat penal?
F.W.: Iar exagerati. Avizul se da societatii, nu pe nume de persoane.
» Rl: Dar dvs. erati administratorul societatii, nu? Din cauza dosarului penal de la Parchet poate ca firma nu mai primea avizul de securitate, nu?
F.W.: Iar nu sunteti cu picioarele pe pamant. Va repet ca nu mi-am schimbat numele pentru ca aveam dosar penal si nu puteam obtine contractul la baza militara americana, de ce nu vreti sa ma credeti? Noi lucram la bazele americane si din Germania, si din Bulgaria, si ei sunt foarte multumiti de noi.
» Rl: Poate pentru ca ati cerut cei mai putini bani pe serviciile de curatenie si se spune ca mergeti in pierdere cu americanii.
F.W.: si de ce as face atunci afaceri cu americani daca merg in pierdere?
» Rl: Pentru onorabilitate, prestigiu.
F.W.: Hai, doamna! Pacat ca nu sunteti un roman adevarat.
» Rl: Cum l-ati scos pe Necolaiciuc din tara ?
F.W.: Nu l-am scos eu. A iesit el fiind in masina mea, ca doar nu l-am ascuns in portbagaj. La granita el si-a aratat documentele si asa am iesit din tara, nu s-a ascuns.
» Rl: Cum ati obtinut SC Transauto SA de la CFR, prin Necolaiciuc?
F.W.: Nu, firma SC Transauto nu are nici o legatura cu CFR-ul.