3 C
București
marți, 12 noiembrie 2024
AcasăEconomieVești proaste pentru șoferi. Care sunt noile prețuri de referință pentru RCA

Vești proaste pentru șoferi. Care sunt noile prețuri de referință pentru RCA

Noile valori de referință au fost publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), potrivit căreia, în medie, sunt mai mari cu 9% pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice, cu 11%. „Tariful de referinţă mediu ponderat în funcţie de numărul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice este de 756 de lei, comparativ cu 692 de lei conform tarifului de referinţă anterior (+9%), iar pentru persoane juridice este de 1.752 de lei, comparativ cu 1.574 de lei conform tarifului de referinţă anterior (+11%)”, se arată într-un comunicat al ASF.

Potrivit datelor consultate de „România liberă”, pentru un tânăr de până la 30 de ani, care are un autoturism cu motor între 1401-1600 cmc, tariful  de referință pentru polița RCA pe un an este de 1.065 lei, cu 6% mai mare față de tariful precedent. Comparativ, un tânăr de aceeași vârstă care deține o mașină cu motor ceva mai mic, între 1201 și 1400 cmc, va plăti o poliță în jurul valorii de 896 lei, cu 9,4% mai mult decât până acum.

Important de precizat este că tarifele de referință nu sunt cele de piață, ci sunt orientative și în general maximale pentru asigurători. 

Nou sistem de bonus-malus 

Schimbarea relativă a primei de risc de referinţă comparativ cu cea din tariful de referinţă anterior nu este consistentă la nivelul tuturor categoriilor de autovehicule, existând „atât scăderi, cât şi creşteri de valoare”, precizează ASF.

Tarifele de referinţă vin în contextul creat de cadrul legislativ primar şi secundar actual, care introduce prevederi şi instrumente noi pentru piaţă. Acum, şoferii care ajung la clasa maximă de bonus (B8) primesc o reducere de 50% a tarifului de primă, faţă de 32% cât era prevăzut de reglementările anterioare. „Ca urmare a modificării legislației cu privire la sistemul de bonus–malus, reducerile procentuale disponibile sunt mai mari decât au fost aplicate în trecut. Prin urmare, în medie, prima de referință trebuie să compenseze mai mult reducerile viitoare estimate datorate aplicării noului sistem de bonus-malus. În cele din urmă, există o inflație a daunelor inerentă care conduce în mod natural la creșterea primelor de referință”, a explicat ASF.

Legislația privind noul sistem bonus-malus a fost aprobată anul trecut, însă abia anul acesta își produce efectele cu adevărat, pe măsură ce polițele încheiate anterior încep să expire. Astfel, „în stabilirea valorii poliței RCA se va ține cont de profilul de risc al asiguratului, iar șoferii disciplinați vor plăti prețuri semnificativ mai reduse, în timp ce conducătorii auto care au provocat accidente vor plăti prețuri semnificativ mai ridicate”, a declarat, pentru „România liberă”, Ovidiu Răzvan Wlassopol, prim-vicepreşedinte al ASF. Mai exact, sistemul actual prevede 8 clase de bonus (reduceri până la 50%) şi 8 clase de malus (penalizări de până la 80%). La fiecare an fără daune se trece într-o clasă mai mare de bonus. Astfel, după opt ani fără niciun fel de incidente, se ajunge la clasa B8 și se plătește jumătate din prețul de referință, valorea exactă fiind însă cea dată de asigurător. La malus, fiecare daună plătită se penalizează cu două clase, astfel se ajunge de la 0 la M8 dacă ai consecutiv patru ani cu daune plătite. „Tariful de referință se respectă ca valoare maximală, dar prețurile se duc de regulă semnificativ în jos”, ne-a declarat Sergiu Berceanu, director general al brokerului de asigurări Risk Control. Potrivit acestuia, abia peste aproximativ o lună se vor vedea efectele în piață ale noilor tarife de referință. El ne-a dat și un exmplu: în acest moment o poliță RCA pe un an pentru o Dacia Sandero, clasa B8, pentru un șofer cu vârsta de 39 de ani, costă undeva la 323 lei. Comparativ, anul trecut a costat 345 lei, pentru clasa B6. 

Cum puteți obține reduceri suplimentare

„Totodată, va fi anul în care unii șoferi pot opta să primească niște reduceri suplimentare sistemului B/M prin montarea sistemului telematic la mașină”, a punctat vicele ASF, Ovidiu Wlassopol. Mai exact, este vorba de o „cutie neagră” a mașinii, în care sunt înregistrate informații precum data și orele la care autoturismul a circulat, viteza înregistrată pe parcursul traseului, eventualele accelerări sau frânări bruște, care denotă condusul agresiv, ceea ce va schimba tariful RCA.

Jumătate dintre polițe, la B8

Potrivit datelor ASF, la data de 31 decembrie 2017, conform datelor disponibile din baza de date CEDAM, aproximativ 83% din poliţele RCA pentru persoane fizice se află în clasele de bonus B1-B8, în categoria maximă B8 aflându-se 48% din poliţe. Pentru persoanele juridice, aproximativ 76% din poliţe se află în clasele de bonus B1-B8, în categoria maximă B8 aflându-se 26% din poliţe. Astfel, ca urmare a modificării legislaţiei cu privire la sistemul de bonus-malus, „reducerile procentuale disponibile sunt mai mari decât au fost aplicate în trecut”, menţionează ASF. Tarifele de referinţă au fost calculate, potrivit prevederilor legale, de o companie independentă – Deloitte Audit SRL – în funcţie de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică), de vârsta asiguraţilor în cazul persoanelor fizice, precum şi de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri).   

INSTRUMENT

Determinarea clasei de risc

Începând din 22 ianuarie 2018, ASF a pus la dispoziţia asiguraţilor un instrument online prin care se pot obţine informaţii despre încadrarea în clasa B/M a autovehiculului asigurat prin RCA. Instrumentul poate fi utilizat accesând pagina de internet a Autorităţii, www.asfromania.ro. Căutarea se poate face simultan pentru maximum cinci vehicule, iar criteriile de căutare sunt numărul de înmatriculare sau numărul de identificare a autovehiculului (seria de şasiu). Rezultatele furnizate reprezintă încadrarea în clasa B/M pentru fiecare autoturism în parte, pentru data de referinţă aleasă, precum şi alte detalii privind poliţa RCA (compania de asigurare, durata contractului).

Cele mai citite

Alegeri prezidențiale 2024. PSD conduce topul cheltuielilor pentru campania electorală. Cât au cheltuit partidele în primele două săptămâni

Cu mai puţin de două săptămâni până la startul primului tur al alegerilor prezidenţiale, competitorii electorali încearcă să ajungă cât mai aproape de alegătorilor...

Economisirea, cheia pentru independența financiară. Cum ne dezvoltăm acest obicei?

Economisirea este un proces esențial care necesită o gândire matură, care să permită o viziune pe termen lung și o pregătire pentru situațiile neprevăzute...

Eurostat: România are cel mai redus nivel al angajaților part-time din UE

În România, structura angajării part-time prezintă particularități unice în raport cu celelalte state membre Potrivit Eurostat, ponderea angajaților part-time din Uniunea Europeană a crescut ușor...
Ultima oră
Pe aceeași temă