2 C
București
duminică, 29 decembrie 2024
AcasăEconomieUzina de la Brașov se pregătește să livreze elicoptere pentru Armata Română

Uzina de la Brașov se pregătește să livreze elicoptere pentru Armata Română

Documentul semnat de reprezentanții celor două companii la data de 6 noiembrie 2018 urmează principiile stabilite prin acordul inițial, din 24 august 2017, care fusese semnat la București, în prezența președinților Franței și României.

Prin contractul de colaborare semnat la 6 noiembrie 2018,  IAR este desemnat contractor principal pentru realizarea elicopterului militar H215M, pentru orice viitoare comandă primită din partea Ministerului Apărării Naționale al României.

Acest program urmează să fie lansat de MApN cu scopul înlocuirii actualei flote de elicoptere militare. Oficialii militari români nu au decis încă numele companiei care va livra noile aeronave, însă unul dintre modelele luate în calcul este H215M.

Potrivit unui comunicat transmis de Airbus, înțelegerea semnată la data de 6 noiembrie 2018 “reflectă angajamentul comun al Airbus și IAR de a contribui la modernizarea flotei de elicoptere multirol. Documentul prevede o colaborare strânsă, în următorii 15 ani, Airbus fiind partenerul exclusiv al IAR în clusterul aeronautic de la Ghimbav, județul Brașov”.

„Am sprijinit cu mândrie România timp de aproape 50 de ani, nu doar prin activități de asamblare și mentenanță a elicopterelor, dar și investind continuu și contribuind la modelarea industriei aeronautice prin programe educaționale unice pentru tânăra generație. Acum privim spre viitor prin acest parteneriat cu IAR pentru elicopterul H215M, înaintea unei decizii din partea Guvernului României de a pune în aplicare cooperarea noastră și de a livra Ministerului român al Apărării un elicopter multirol cu adevărat eficient din punct de vedere al costului, produs în România”, a precizat Olivier Michalon, senior vice president pentru Europa al Airbus Helicopters.

„Semnarea, astăzi, a acestui acord definitiv duce parteneriatul nostru la un nivel superior. Suntem bucuroși că Airbus este un partener solid, dornic să investească în continuare în România. Avem nevoie de implicare, know-how și tehnologie modernă pentru a dezvolta aeronautica românească și pentru a răspunde cerințelor Ministerului Apărării în materie de elicoptere, iar Airbus este aici pe termen lung. Considerăm că elicopterul IAR-H215M este cea mai bună soluție pentru industria aeronautică românească, pentru Ministerul Apărării și pentru alți clienți din toată lumea. Acest contract reprezintă un nou capitol al colaborării dintre Franța și România în domeniul aeronautic”, a declarat, la rândul său, Neculai Banea, directorul general al IAR.

Colaborarea dintre Airbus și IAR, cu o vechime de peste 50 de ani, a avut ca rezultat producerea în județul Brașov a peste 360 de elicoptere sub licență Airbus.

În ultimii 15 ani, Airbus și IAR sunt parteneri în cadrul companiei Airbus Helicopters Romania (51% Airbus, 49% IAR), constituită ca un centru specializat în servicii de mentenanță și reparații pentru elicoptere. 75 la sută din cifra de afaceri a Airbus Helicopters Romania este reprezentată de contracte la export. În 2016, la Ghimbav a fost inaugurată fabrica Airbus Helicopters Industries, destinată să producă elicoptere H215M.

Modelul H215M este un elicopter robust, bimotor, capabil să execute atât misiuni utilitare, cât și acțiuni de luptă.

Colaborarea cu grupul Airbus a facilitat crearea a aproximativ 6.300 locuri de muncă directe și indirecte în România. De asemenea, circa 150 de elevi învață în clasele cu profil aeronautic sponsorizate de Airbus la Colegiul „Transilvania” din Brașov.

IAR Brașov, societate cu capital majoritar de stat, este cea mai veche companie aeronautică din România, care în prezent asigură fabricarea și întreținerea elicopterelor, precum și livrarea de piese de schimb. În 2016, IAR Brașov a generat venituri de 34 de milioane de euro și a avut 316 angajați.

 

Statele Unite contra Europei

În perspectiva contractului de furnizare de elicoptere către MApN, Airbus Helicopters are drept principali concurenți două companii americane. Una dintre ele este Lockheed Martin (producătoarea avioanelor F-16, recent intrate în dotarea Forțelor Aeriene Române), cealaltă este Bell Helicopter.

Aceasta din urmă părea a fi favorită, în condițiile în care, acum câteva luni, ambasadorul României în SUA, George Cristian Maior, declara că au loc „discuții serioase’’ cu compania Bell, în vederea producerii în România de elicoptere militare. La acel moment, MApN sublinia că programul de achiziție de elicoptere va urmări „implicarea industriei naţionale de apărare în producerea şi
menţinerea în stare operaţională a acestora”.

MApN a precizat că noile elicoptere militare vor fi cumpărate fie prin licitaţie, fie prin “negociere fără publicare prealabilă”, fie printr-un acord de tip „Guvern la Guvern”. Dacă partea română va alege această ultimă variantă, producătorul elicopterelor ar putea fi însă exceptat de la obligațiile de offset, care sunt menite, de obicei, la contractele de achiziții pentru Apărare, să asigure comenzi pentru industria autohtonă.

Un acord tip „Guvern la Guvern” ar putea favoriza Statele Unite, care au o relație privilegiată cu România. Această variantă a creat însă nervozitate în rândurile altor mari companii, din afara SUA. Firma europeană Airbus Helicopters sugerase chiar că ar putea închide linia de asamblare pe care o deține la Ghimbav dacă Armata Română nu-i va oferi o comandă de cel puţin 16 elicoptere multirol.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Tragedie aviatică în Coreea de Sud: Peste 120 de morți, două persoane salvate

La bord se aflau 175 de pasageri și șase membri ai echipajului Cel puțin 124 de persoane au murit, după ce un avion de linie...

Federația Sanitas: Guvernul a acceptat parțial solicitările sindicale; sporurile pentru weekend și sărbători legale, menținute în 2025

Reprezentanții Federației Sanitas au anunțat, sâmbătă, că Guvernul a acceptat o parte dintre revendicările sindicale, în urma ședinței Consiliului Național Tripartit, desfășurată pe 28...

Premierul Benjamin Netanyahu va fi supus unei operaţii de prostată, în plin conflict cu Hamas

Netanyahu a fost diagnosticat cu o infecţie urinară, cauzată de o hipertrofie benignă de prostată Premierul israelian Benjamin Netanyahu, în vârstă de 75 de ani,...
Ultima oră
Pe aceeași temă