Registrul ajutoarelor de stat, care va cuprinde toți beneficiarii fondurilor europene și ai ajutoarelor de stat naționale, va deveni funcțional din luna ianuarie. Fără această aplicație România nu ar mai fi putut accesa fondurile comunitare pentru cadrul financiar 2014-2020.
Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) este o bază de date care va conține toți beneficiarii și toate ajutoarele de stat/de minimis acordate în România, indiferent de obiectiv, sursă de finanțare, natura furnizorului ș.a.m.d. Sistemul IT va permite verificarea eligibilităţii beneficiarilor înainte de acordarea ajutorului de stat sau de minimis, evidențierea ultimei structuri încărcate în sistem a „întreprinderii unice“ din care a făcut parte beneficiarul, identificarea și remedierea rapidă a eventualelor încălcări ale legislației în domeniul ajutorului de stat și generarea de rapoarte privind măsurile de ajutor de stat/de minimis implementate, finanțările contractate, ajutoarele acordate și plătite, corecțiile ulterioare etc.
Astfel, pe site se vor încărca informații referitoare la măsurile de ajutor de stat implementate de toți furnizorii de ajutor de stat, contractele/acordurile de finanțare încheiate de furnizor/administrator cu beneficiarii, actele de acordare a ajutoarelor, dar și plățile, obligațiile de rambursare și rambursările efective de fonduri. În același timp, sistemul va permite operarea de corecții fiind utilizate și mecanisme interne de verificare/validare a informațiilor încărcate, erorile fiind identificate și semnalate. În plus, sistemul informatic dispune de anumite mecanisme de administrare, care permit ajustarea nomenclatoarelor în funcție de evoluția legislației comunitare. Generarea de rapoar-te va începe să se facă de la 1 iulie anul viitor. RegAS va fi gestionat de Consiliul Concurenței, apli-cația fiind realizată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Valoarea proiectului este de 7,6 milioane lei, din care 75% sunt fonduri europene. Utilizatorii aplicației vor fi furnizorii de ajutor de stat și autoritățile implicate în monitorizarea și controlul ajutoarelor de stat și al fondurilor structurale.
RegAS, condiție impusă de Comisia Europeană
„Acest proiect are în primul rând avantajul că respectăm ceea ce ne spune Comisia Europeană. Dacă nu îl făceam, riscam să nu putem cheltui fondurile din noul buget. Era una dintre condiționalitățile impuse, dar proiectul are și niște beneficii. Cu el va fi mai ușor de lucru pentru administrație, pentru că în loc să vehiculeze multe hârtii va procesa datele electronic și va fi mult mai ușor de operat pentru cei din ministere. Are beneficii și pentru cei care primesc ajutoare de stat pentru că se reduce riscul erorii. Poate unii vor fi supărați că nu vor beneficia de ajutoare pentru că deja au primit, dar ar fi și mai rău pentru ei dacă ar primi bani și ar fi obligați să îi returneze cu dobândă“, a declarat Bogdan Chirițoiu, la o conferință de prezentare a aplicației IT.
Cristian Pârvan, secretarul general al Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), consideră că funcționarea acestui sistem va face ca informația să fie transparentă: „Acum toată lumea va putea vedea cine a beneficiat de ajutoare de stat și care a fost valoarea acestora. Autoritățile sunt făcute responsabile să verifice aceste informații și să le facă publice. Înainte nu știau decât Autoritățile de Management. Din ianuarie oricine poate verifica și reclama în cazul în care se simte neîndreptățit“.
Până acum, informațiile referitoare la ajutoarele de stat/de minimis erau raportate Consiliului Concurenței, potrivit prevederilor comunitare, fiind însă limitate la un minimum de informații referitoare la ajutoarele plătite anual de furnizori şi neexistând informații despre sumele acordate.
De asemenea, există un decalaj de 3-15 luni între momentul plății și cel al raportării către Autoritatea de Concurență.
Pe de altă parte, nu există informații privind obligațiile de rambursare a ajutoarelor ilegale ori cele utilizate abuziv sau neachitate de beneficiar.