Două treimi dintre adulţi, la nivel mondial, consideră că antreprenoriatul este o alegere bună pentru o carieră de viitor, România situându-se pe locul 4 în ceea ce priveşte planurile antreprenorilor de a recruta în următorii cinci ani şi peste media europeană a intenţiilor de a demara o afacere, potrivit noii ediţii a raportului Global Entrepreneurship Monitor (GEM), citat de Agerpres.
Conform cercetării, 66% dintre adulţii din întreaga lume văd antreprenoriatul ca pe o alegere bună de carieră şi mai mult de jumătate din populaţia activă simte că are capacitatea de a începe o afacere – arată raportul Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2015 Global Report publicat în luna februarie.
Majoritatea întreprinzătorilor din întreaga lume începe o afacere mai degrabă pentru că au o oportunitate decât din necesitate, spune raportul GEM, aceasta în proporţie de 78% în economiile bazate pe inovaţie şi de 69% în cele care se bazează pe eficienţă.
În România, de asemenea o economie bazată pe eficienţă, acest procentaj este de 69,3%. ‘Faptul că întreprinzătorii din economiile mai puţin dezvoltate ar fi motivaţi de necesitate pentru a începe o afacere este o percepţie greşită destul de răspândită. Realitatea este că oportunităţi antreprenoriale de diferite tipuri există oriunde în lume şi că pretutindeni există întreprinzători ambiţioşi, care îşi urmează aspiraţiile”, afirmă Donna Kelley, coordonator al raportului.
În România, rata activităţii antreprenoriale în stadiu incipient (TEA) este de 10,8% în 2015, fiind vorba de procentajul din populaţia activă care a făcut ceva pentru demararea unei afaceri (a strâns bani, a elaborat un plan de afaceri etc.) sau care are deja o companie cu o vechime de până le 3,5 ani. Acest indicator specific GEM are tendinţa de a scădea pe măsură ce economia se dezvoltă.
România se situează, în 2015, la mijlocul clasamentului, ocupând locul 30 printre cele 60 de ţări care au participat la proiectul GEM anul trecut). Faţă de 2014, România înregistrează o uşoară scădere de 0,5 puncte procentuale, însă depăşeşte în continuare media europeană, care este de 7,8%, sau rata TEA a unor ţări precum Ungaria (7,9%), Polonia (9,2%) sau Bulgaria (3,5%).
Aproape un sfert dintre adulţii din cele 60 de ţări care fac parte din această anchetă intenţionează să înceapă o afacere în următorii trei ani, relevă datele raportului GEM. Procentajul este de 29% în România, ceea ce o situează pe locul 16 în lume şi mult peste media europeană, de 12,8%. Se înregistrează, însă, o uşoară scădere faţă de 2014, când 32% dintre românii de peste 18 ani erau interesaţi să se lanseze în afaceri. În paralel, implicarea guvernului rămâne foarte redusă în România: locul 48 din 62 în ceea ce priveşte programele şi politicile de sprijinire a antreprenoriatului.
Proporţia antreprenorilor cu aşteptări medii spre mari privind crearea de locuri de muncă este similară, indiferent de nivelul de dezvoltare al ţării respective: unul din cinci antreprenori afirmând că vor angaja cel puţin şase persoane. În România, acest procentaj este peste media mondială, cu 39,8% dintre întreprinzători care îşi propun să angajeze şase sau mai multe persoane în următorii 5 ani, ceea ce o situează pe locul 4 printre cele 60 de economii studiate, cel mai bine plasată dintre economiile europene.
70% dintre adulţii din întreaga lume consideră antreprenorii ca având un statut social ridicat în societăţile în care trăiesc, conform cercetării. În toate economiile, cea mai mare rată de participare antreprenorială aparţine persoanelor care se află la mijlocul carierei profesionale, din grupele de vârstă 25-35 şi 35-44 de ani.
Aproape jumătate sau chiar mai mult dintre antreprenorii din economiile bazate pe factori şi pe eficienţă activează în domeniul comerţului engros sau cu amănuntul, în timp ce aproape jumătate dintre antreprenorii din economiile bazate pe inovare au demarat afaceri în IT, precum şi în domeniile financiar, sănătate, educaţie şi alte servicii. Sectoarele principale de activitate în care se încep afaceri în România sunt comerţul (30,4%) şi agricultura (24%).
„Niciodată nu a fost atât de important ca acum să înţelegem ce anume poate inhiba sau stimula antreprenoriatul în diferite contexte, căci multe economii se luptă cu dificultăţi, mai ales în ţările în curs de dezvoltare, iar şomajul este în creştere. Global Entrepreneurship Monitor ne permite să avem o perspectivă suplimentară asupra activităţii antreprenoriale şi să analizăm cele mai bune practici care ajută la dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii”, spune directorul executiv al GEM şi autor al raportului, Mike Herrington.
Economiile bazate pe factori de producţie prezintă cea mai mare rată de activitate antreprenorială în stadiu incipient în rândul femeilor adulte, de 20%. Aceste economii prezintă, de asemenea, şi cea mai ridicată rată de antreprenori în rândul bărbaţilor, ceea ce se traduce prin aproape nouă femei care au pornit o afacere pentru fiecare 10 bărbaţi întreprinzători.
Global Entrepreneurship Monitor (GEM) este studiul cel mai cunoscut din lume în domeniul antreprenoriatului. Început în 1999 ca un proiect comun între Babson College (SUA) şi London Business School (Marea Britanie), GEM este cea mai bogată resursă de informaţii cu privire la antreprenoriat din lume, publicând o serie de rapoarte anuale la nivel global, naţional sau axate pe „subiecte speciale”.