Recesiunea nu a tăiat apetitul românilor pentru călătorii. La mare căutare au fost și bunurile de folosință îndelungată, iar dealerii auto au vândut, în perioada crizei, mai multe mașini, inclusiv de lux.
Loviți de criză, românii au decis să plece în vacanță. „De când a venit recesiunea ne-au crescut vânzările în fiecare an. Am constatat că în astfel de perioade se achiziționează mai multe vacanțe decât înainte. De ce? Fiindcă nimeni nu se poate abține să nu cumpere un chilipir. Dacă oferi un pachet de servicii la un preț bun, se vinde imediat”, spune Marius Pandel, CEO Christian Tour. Cele mai căutate destinații rămân cele clasice: Grecia, Turcia și Spania. Astfel, tour-operatorul a încheiat anul trecut cu vânzări de 52 milioane euro, faţă de 45 milioane euro în 2013, iar în acest an își propune să ajungă la 63 de milioane euro. Creșteri s-au înregistrat și pentru alte destinații turistice.
“În perioada ianuarie-decembrie numărul vizitatorilor români în Ungaria a crescut cu circa 5%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, conform datelor Institutului Național de Statistică de la Budapesta. Informațiile se referă strict la structurile de cazare clasificate, însă mulți închiriază apartamente de la particulari, de aceea numărul real este mult mai mare. Anual, Ungaria primește circa 7,3 milioane de vizitatori români”, ne-a spus Julia Soos, directorul Oficiului de Turism al Ungariei în România. Dar creșteri ale numărului de vizitatorilor din România a înregistrat și Germania.
“În 2014, vizitatorii români au generat cu peste 90.000 mai multe înnoptări decât în 2013. Aceasta reprezintă o creștere de 14,2% și un nou record de înnoptări ale românilor în destinația de vacanță Germania: 728.731. România urcă astfel pe locul 3 în topul celor mai importante piețe-sursă din Europa de Est, după Austria și Cehia. Este pentru prima dată când România generează mai multe înnoptări în Germania decât toate statele din regiune, inclusiv Ungaria”, a declarat, pentru „România liberă“, Cristian Sallai, managerul de marketing și vânzări al Biroului Regional al Organizației Germane pentru Turism.
Autoturisme de lux și smartphone-uri
Vânzările totale de autovehicule au crescut anul trecut cu 21,5%, până la 100.336 unități, dintre care 82.809 unități au fost reprezentate de autoturisme (+20,5%), arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile. Cele mai vândute au fost modelele Dacia. Dealerii auto susțin că și autoturismele de lux sunt la mare căutare, înregistrân-
du-se creșteri importante ale vânzărilor mai ales în perioada sărbătorilor. Iar afirmațiile lor sunt susținute cu cifre de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor. Astfel,înmatriculările de automobile premium și de lux noi au crescut cu 6% în prima jumătate a anului trecut, la puțin peste 3.300 de unități.
Tot anul trecut, românii au cumpărat bunuri de folosință îndelungată de peste 2 miliarde de euro, conform unui studiu GfK. Numai în ultimul trimestru valoarea vânzărilor acestor produse a atins 723 milioane euro, în creștere cu aproape 14%, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2013. Cea mai mare valoare a fost atinsă de piața electronicelor, respectiv 148 de milioane de euro.
Cererea din această perioadă a fost mai mare datorită campaniilor promoționale, fapt ce a generat o majorare de 23%, comparativ cu trimestrul al IV-lea din 2013. Alte 200 de milioane de euro s-au cheltuit pe telefoane mobile, în special pe smartphone-uri, creșterea fiind de 19% față de ultimul trimestru din 2013. Tot cu 19% au crescut și vânzările produselor electrocasnice mari.
Și tot un studiu GfK arată că, în primele nouă luni ale anului trecut, românii au cumpărat mai multe produse alimentare, cum ar fi ulei (+13%), biscuiți (+12%), tablete de ciocolată (+9%), dar și detergenți (+7%), apă minerală (+6) și cafea măcinată (+6%).