1 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCum s-au comportat magazinele în prima zi a reducerii TVA

Cum s-au comportat magazinele în prima zi a reducerii TVA

Marii retaileri au transmis reducerea TVA pe factura cumpărătorilor, prețurile scăzând ieri, în medie, cu 12%. Anterior însă, aceștia au demarat campanii promoționale ce au creat haos, clienții nemaiputând urmări reducerea prețurilor la unele produse. Mai mult, unele magazine au avut oferte în stil românesc: prețurile pe bucată din pachetele promoţionale erau mai mari decât preţurile unei bucăți ce nu intra în ofertă.

Hipermarke-turile au fost pline a doua zi de Rusalii, zi care a coincis cu reducerea TVA la produsele alimentare și băuturile nealcoolice. Majoritatea magazinelor mari au afișat atât prețul nou cât și pe cel vechi, iar scăderea TVA a ajuns la cumpărători. De exemplu, în Auchan Titan, un kilogram de cotlet de porc fără os costa înainte de 1 iunie 21,99 lei, iar după reducerea TVA 19,33 lei. Și kilogramul de carne de vită a scăzut de la 34,99 lei la 30,75 lei, iar cel de telemea de la 34,78 la 30,57 lei.  Iar roșiile s-au ieftinit de la 6,99 lei la 6,14 lei/kilogram. Prețul fructelor au scăzut și la Mega Image.

Astfel, kilogramul de banane s-a ieftinit de la 6,39 lei la 5,09 lei, iar cel de portocale a scăzut de la 3,99 lei la 3,51 de lei. Însă, anterior Zilei Copilului, marii retailerii au demarat campanii promoționale la diferite produse alimentare. Sorin Minea, președintele Asociației Române a Cărnii (ARC) a precizat, pentru „România liberă“, că aceste campanii au creat haos, cumpărătorii neputând urmări dacă după scăderea TVA prețurile se vor reduce sau nu.

„O parte din prețuri vor scădea, iar altele se vor scumpi fiindcă vor ieși din promoție. Este posibil ca marile magazine să fi făcut acest lucru intenționat. Dezavantajul este însă al nostru, al producătorilor deoarece consumatorii vor spune că nu s-a ieftinit nimic. Marile magazine nu au interesul ca cineva să le urmărească prețurile și să vadă care sunt promoțiile reale. Ca producător, orice promoție lansez, o fac prin hipermarke-turi și nu la poarta fabricii. Astfel, o parte din promoție rămâne la magazin“, a spus Minea. În schimb, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a declarat că reprezentanţii marilor magazine și ai producătorilor şi procesatorilor i-au comunicat că de la lansarea acestor promoţii, acum patru-cinci zile, vânzările au crescut în prima zi cu 20% şi în a doua zi cu 35%.

Ce a constatat Protecția Consumatorilor

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a constatat în urma controalelor făcute în supermarketuri cu circa două săptămâni înaintea reducerii TVA mai multe nereguli în ceea ce privește campaniile promoționale. Au fost controlate 371 puncte de lucru, constatându-se abateri de la prevederile legale la un număr de 302. Valoarea amenzilor a însumat 1,65 milioane de lei. De asemenea, s-a dispus măsura de oprire temporară de la comercializare până la intrarea în legalitate a unor produse în valoare de peste 154.320 lei. Inspectorii ANPC au mai observat că magazinele au utilizat expresii precum „preț de discounter garantat“, „ieftin“, „mai ieftin“ fiind indusă ideea unei vânzări cu preț redus, creându-se consumatorului ideea unui avantaj specific al prețului cu discount, fără însă a afișa prețul actual de vânzare. De asemenea, unele supermarketuri au vândut mai scump la „ofertă“ decât bucățile de produse ce nu intrau în campania promoțională.

Furtună într-un pahar cu apă

În urmă cu ceva timp, o parte a presei a derulat o adevărată campanie care vroia să demonstreze că marile lanţuri de magazine ar fi majorat preţurile la diferite alimente cu până la 30%, înainte de reducerea taxei. Iar, Aurel Popescu, președintele asociației patronale din industria de morărit și panificație, Rompan, a aprins spiritele susținând că: “Unele hipermarketuri încearcă să renegocieze taxele cu furnizorii, ceea ce e o şmecherie aici şi trebuie să nu o acceptăm. Adică ei se afişează că reduc preţul la raft cu 12% sau cu cât o fi din TVA, iar în schimb cer taxe suplimentare şi majorarea taxelor existente ca să suplinească această diferenţă. Deja avem două semnale foarte importante şi o să sesizăm Consiliul Concurenţei şi toate organele statului pentru că nu este posibil să facă aşa ceva“.

Însă, raportul analizat la începutul lunii mai de Guvern privind preţurile la alimente din marile magazine nu prezintă informaţii legate de creşterea acestora înainte de diminuarea TVA. Cu toate acestea, premierul a solicitat ANPC și Consiliului Concurenței să verifice atent situația prețurilor din magazine, Autoritatea de Concurență urmând să depisteze eventuale înțelegeri pe piață.

Ce spune Consiliul Fiscal

Consiliul Fiscal a avizat “cu rezerve“ ordonanţa Executivului de reducere a taxei pe valoare adăugată, arătându-și neîncrederea în calculele făcute de Guvern din care rezulta că jumătate din golul rezultat în urma reducerii TVA la alimente, băuturi nealcoolice şi sevicii de alimentaţie publică va fi acoperit de veniturile suplimentare rezultate din creşterea consumului.

Executivul a estimat că reducerea TVA la alimente va produce o pierdere de venituri bugetare de 2,4 miliarde de lei în 2015, de 5,1 miliarde de lei în 2016, de 5,5 miliarde de lei 2017 şi de 5,8 miliarde în 2018. În compensare, evaluarea arată că veniturile bugetare obținute din creșterea consumului datorită reducerii taxei vor crește la 1 miliard de lei în 2015 şi la 1,8 miliarde de lei între 2016 şi 2018. Însă, Consiliul Fiscal consideră optimistă această evaluare şi a recomandat ca Executivul să nu utilizeze surplusul bugetar obţinut în trimestrul I 2015, de 5,5 miliarde de lei, în scopul acoperirii eventualelor goluri rezultate din reducerea taxei până când nu există indicii solide că aceste câştiguri sunt de natură permanentă şi nu temporară. „Consiliul Fiscal atrage însă atenţia că o acomodare a reducerii de TVA aflate în discuţie în această opinie printr-o nouă reducere a investiţiilor publice, în condiţiile în care, începând cu anul 2012, acestea au intrat pe un pronunţat trend descendent (anul 2014 consemnând de altfel minimul ultimilor 9 ani ca procent din PIB după standarde ESA), ar putea avea consecinţe majore pe termen mediu şi lung asupra potenţialului de creştere economică, dat fiind necesarul major de investiţii publice în infrastructură.“

Reducerea TVA îngrijorează și Comisia Europeană (CE). Valdis Dombrovskis, vicepreședintele CE a declarat recent, la București, că există îngrijorări la Bruxelles legate de planurile Guvernului României din noul Cod Fiscal. ​„Am comunicat prim-ministrului o serie de îngrijorări legate de planurile Guvernului pentru noul Cod Fiscal prin care se vor reduce substanțial ratele de TVA, care, potrivit estimărilor Comisiei Europene ar urma să aibă un efect negativ fiscal substanțial“.

În schimb, Cristian Socol, consilierul premierului pe probleme macroeconomice, este optimist și spune că măsura reducerii TVA la alimente va contribui la creșterea puterii de cumpărare și la mărirea potențialului de creștere economică, de la 3% la 4% în 2015, prin impulsionarea consumului și a investițiilor.   

1 miliard de lei reprezintă încasările la buget, în 2015, obținute din creșterea consumului ca urmare a reducerii TVA, conform estimărilor Guvernului.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă