5.2 C
București
vineri, 15 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăChinezii jinduiesc la autostrada Piteşti-Craiova. Fără licitaţie, însă.

Chinezii jinduiesc la autostrada Piteşti-Craiova. Fără licitaţie, însă.

Oficialii CCCC, companie chineză aflată pe lista neagră a Băncii Mondiale, ne recomandă finanţarea autostrăzilor din bugetul de la stat, dincolo deochii iscoditori şi birocraţia UE.

China Communications Construction Ltd. (CCCC), una din cele mai mari firme de infrastructură de transport din China, aşteaptă începerea procedurii de dialog competitiv pentru construcţia autostrăzii Piteşti-Craiova, a declarat directorul de dezvoltare al companiei, Hu Bin. Declaraţiile au fost făcute cu ocazia vizitei făcute în perioada 30 august – 3 septembrie în R.P. Chineză de către premierul Victor Ponta.

Guvernul a primit în primăvara anului trecut cinci oferte preliminare pentru construirea autostrăzii, însă, deşi a trecut mai bine de un an de atunci, nu a demarat etapa de dialog competitiv. „Suntem în proces de deschidere a procedurii de dialog competitiv pentru construcţia Piteşti-Craiova. Aşteptăm decizia Guvernului României de a începe acest dialog”, a spus Hu Bin.

Chinezii nu vor implicarea UE

În mod normal orice concesiune de autostrăzi trebuie să treacă prin filtrul biroului european de statistică Eurostat, singurul în măsură să stabilească dacă proiectul nu apasă financiar pe deficitul bugetar al ţării respective. Ideea acestei supervizări nu este pe placul chinezilor care se oferă să asigure inclusiv finanţarea necesară construcţiei. O finanţare va fi asigurată de China Communications Construction Ltd. care trebuie să obţină fondurile necesare atât pe plan intern, din China, cât şi de la instituţii internaţionale, a spus Hu Bin.

Directorul companiei chineze a adăugat că, deşi compania sa cunoaşte standardele impuse în UE privind infrastructura şi lucrează deja în Europa, pentru accelerarea ritmului de dezvoltare a infrastructurii în România e nevoie de proiecte finanţate de la buget şi prin îneţelegeri interguvernamentale.

„În România, dacă vreţi să acceleraţi infrastructura de transport, este mai bine să folosiţi relaţia directă, de la un guvern la celălat guvern, va fi mai rapid, altfel trebuie să aşteptăm nu ştiu câţi ani”, a spus directorul de dezvoltare al CCCC.

Lipsa de dorinţă a chinezilor de a participa la licitaţii deschise, încercările lor de a obţine contracte ca urmare a faptului că asigură finanţările necesare, sunt metode cunoscute printre specialiştii români în infrastructură rutieră. “M-am uitat la prezenţa lor în alte ţări. Când vin cu bani pun tot felul de condiţii la pachet.Au înţeles greu în alte părţi că trebuie să treacă printr-un proces de licitaţie. Ei zic: nu mai facem licitaţie că noi vă dăm bani cu dobânzi mai mici decât în alte părţi. Când întrebi cât costă vezi că e triplu ca preţ decât în acele alte părţi. Pui în balanţă şi vezi dacă merită“, declara acum un an ziarului "România liberă" directorul unei firme româneşti de construcţii. Deseori firmele chineze plătesc din buzunarul lor studiul de fezabilitate al proiectului respectiv, al cărui cost este infim. Fiind singurii care deţin studiul în cauză chinezii, capătă controlul proiectului.

“Aflată pe lista neagră (a Băncii Mondiale – n.red.) CCCC compania care a dăruit Maltei un studiu de fezabilitate gratuit de 4 milioane de euro pentru un pod între Malta şi Gozo, are o istorie de ungere a oficialilor din ţările lumii a treia”, nota, acum o lună, cotidianul maltez Independent. “Acordurile dintre guverne nu fac obiectul reglementărilor UE referitoare la achiziţiile publice”, nota ziarul maltez. Acesta reamintea acuze aduse în vara acestui an unor oficiali tanzanieni privind atribuirea frauduloasă către CCCC a unui contract de 523 milioane dolari pentru extinderea portului Dar es Salaam. Analiza a arătat că preţurile cerute de chinezi erau duble faţă de cele din proiecte similare.

CCCC se află pe lista neagră a Băncii Mondiale fiind acuzată de practici frauduloase. Instituţia internaţională a interzis statele pe care le finanţează să accepte la licitaţiile pentru proiecte firma CCCC până la data de 12 ianuarie 2017. Interdicţia priveşte orice proiecte de drumuri sau poduri.

Nici calitatea lucrărilor făcute de chinezi nu pare a fi superioară. În 2009, la doar nouă luni de la deschiderea sa, un pod construit de CCCC în provincia Harbin s-a prăbuşit. Evenimentul s-a soldat cu decesul a trei persoane şi rănirea altor cinci. Agenţia de ştiri Xinhua a relatat că patru camioane au căzut de pe podul Yangmingtan odată cu căderea unei rampe lungi de 100 de metri a podului. Oficialităţile chineze au dat vina pe o supraîncărcare a podului cu camioane.   

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă