Iată, în detaliu, cum a decurs povestea acestei modificări mult așteptate cei care pariază online.
1. Din anul 2015, legislația românească a jocurilor de noroc la distanță prevede impozitarea câștigurilor din pariuri online. Au fost stabilite praguri de impozitare în funcție de fiecare sumă retrasă din contul de pariuri, nu pe suma totală retrasă într-un an:
– până la 66.750 de lei inclusiv – impozit 1%;
– între 66.750 – 445.000 de lei inclusiv – impozit 667,5 de lei + 16% pentru ceea ce depășește suma de 66.750;
– peste 445.000 de lei – impozit 61.187,5 de lei + 25% pentru ceea ce depășește suma de 445.000.
Jucătorul trebuie să țină o evidență a retragerilor efectuate, iar pe baza acestei evidențe trebuie să meargă la ANAF și să completeze Formularul 200, până la data de 25 mai a anului următor. Marea problemă este birocrația. Pentru fiecare retragere trebuie să completezi un formular. În plus, la sediile administrației fiscale sunt mai mereu cozi și pierzi mult timp pentru a depune documentele.
2. O primă speranță că pariorii pot scăpa de corvoadă a apărut în vara lui 2016, când s-a auzit prima oară despre posibilitatea ca pariurile online să fie impozitate la sursă. Se vorbea despre posibilitatea ca, din anul următor, operatorii să oprească impozitul aferent fiecărei retrageri și să îl redirecționeze spre ANAF. Nu s-a întâmplat așa.
3. La începutul lui decembrie 2017, site-ul comunității pariorilor din România a anunțat că proiectul modificării legislative a trecut de Comisia de Buget-Finanțe a Senatului, urmând a fi dezbătut în plenul Senatului și în plenul Camerei Deputaților. „Dacă ni se va cere o opinie, noi le putem da una, cum că ar fi benefic pentru toată lumea, și pentru jucător, și pentru Stat, și pentru operatori”, declara Dan Iliovici, președintele Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc.
4. Cu ocazia unui interviu acordat pentru site-ul comunității pariorilor la începutul acestui an, Odeta Cristinela Nestor și-a exprimat opinia că modificarea legislativă va intra în vigoare cel târziu în luna februarie, după ce Parlamentul își va relua activitatea.
S-a întârziat pentru că trăim în România
Totuși, de ce s-a întârziat atât de mult? A trecut mai bine de un an și jumătate de când a fost schițat proiectul de lege, timp în care pariorii au tot sperat că vor scăpa de drumuri și de tot ce presupune interacțiunea cu funcționarii Fiscului. Răspunsul a fost oferit tot de inițiatoarea proiectului: „Pentru că trăim în România. Orice am făcut din partea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, orice modificări s-au făcut cu foarte multă muncă, pe care cu siguranţă marea majoritate nu a perceput-o! Le spun celor din privat că i-aș trimite o lună la instituție să vadă cum e să dai cu subsemnatul, să-ți asumi niște responsabilități, când nimeni sub tine nu-și asumă, când sunt pe trei lei…”. Așadar, eterna explicație „pentru că trăim în România”.
Fiecare operator de jocuri de noroc licențial în țara noastră, în funcţie de oamenii pe care-i are şi în funcţie de disponibilităţi, a invocat o altă perioadă de implementare tehnică a schimbării. Cea mai optimistă variantă este de o lună, iar cea mai îndelungată este de o jumătate de an. Există și o variantă pesimistă, înaintată de aceeași Odeta Cristinela Nestor: „Orice este posibil, chiar și ca impozitarea la sursă să nu se aprobe, mai ales când se află pe circuit, când este un proiect de lege, dar, din punctul de vedere al Comisiei și al institutiilor implicate, toată lumea a agreat că este o modificare foarte bună. Și atunci, orice argument împotrivă în Comisie ar fi contrar cu ceea ce s-a aprobat”.