Compania de Drumuri a semnat miercuri contractul de construire a centurii Bacău cu firma turcă Eko Insaat Ve Tic AS, aflată la prima sa lucrare în România. Ei au primit contractul, deşi au cerut cu 90 de milioane de lei mai mult peste cea mai bună ofertă.
La capătul a doi ani de dispute desfăşurate atât la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) cât şi la Curtea de Apel Bucureşti, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a semnat contractul de realizare a celor 30 de kilometri din centura Bacău. Contractul a fost atribuit firmei turce Eko Insaat Ve Tic din Turcia, aflată la prima sa lucrare în România.
Performanţa turcilor este mare. Ei au reuşit să primească contractul, deşi au cerut un preţ de 393.881.398,36 lei fără TVA, cu 90 de milioane de lei mai mare decât cel solicitat de firma Sa&Pe ce îl are în spate pe cel mai puternic constructor român, Dorinel Umbrărescu. Oferta turcilor a fost mai slabă financiar şi decât cea depusă de firma Pa&Co, aparţinând lui Costel Căşuneanu. Aceasta a cerut cu 40 de milioane lei mai puţin decât Eko Insaat Ve Tic.
Coincidenţă sau nu, CNADNR a anunţat câştigătorul în data de 13 noiembrie, la două săptămâni după ce premierul Victor Ponta s-a întâlnit la Istanbul cu premierul turc Recep Erdogan, cu ocazia inaugurării tunelului Marmaray construit sub Bosfor. Iarăşi, semnarea contractului a avut loc cu o zi înainte de sosirea lui Erdogan în vizită oficială în România.
Regii asfaltului renunţă la contestaţii
Contractul de execuție a șoselei de centură a fost scos la licitație în aprilie 2013, dintre cele zece firme înscrise fiind declarată câștigătoare compania Eko Insaat Ve Tic AS din Turcia. Pe locul doi s-a aflat Max Boegl România SRL, care a contestat rezultatul. Contestație a depus și firma SA&PE controlată de băcăuanul Dorin Umbrărescu. Ca urmare, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a anulat raportul procedurii de atribuire și a cerut reevaluarea ofertelor. Eko Insaat Ve Tic AS a contestat, la rândul său, în instanță decizia CNSC de reevaluare a ofertelor. Ulterior, instanța a admis în parte contestațiile și a dispus reevaluarea ofertelor, nu și repetarea licitației.
Câștigătoare a fost, din nou, Eko Insaat Ve Tic AS, dar Grupul Max Boegl România SRL — Astaldi SpA a contestat iarăși rezultatul, iar CNSC a respins plângerea. Inexplicabil, firmele Sa&Pe şi Pa&Co ce au avut preţuri mai mici decât turcii nu au mai contestat şi a doua oară evaluarea CNADNR.
Curtea de Apel București a respins, în această lună, prin decizie definitivă, contestația Astaldi SpA, deschizându-se drum pentru semnarea contractului de execuție firmei Eko Insaat Ve Tic AS.
Durata contractului este de 48 de luni din care 24 luni pentru execuţia lucrărilor, iar 24 de luni reprezintă perioada de garanţie, iar lungimea tronsonului este de 30,7 kilometri.