Cei care aleg calea ferată pentru a se deplasa spre litoral vor putea în curând să coboare din vagoanele CFR Călători nu la Mangalia, ci chiar la 2 Mai.
După ce patronii de autocare şi chiar operatori feroviari privaţi, cum ar fi Regiotrans, oferă această facilitate de ani buni, de ieri şi pasagerii trenurilor CFR Călători beneficiază de internet Wi-Fi în vagoane. Ce-i drept, este vorba doar de două perechi de trenuri, spre Constanţa şi Buzău, dar introducerea sistemului a fost gratis, costurile fiind suportate de un operator de telefonie mobilă. „Este vorba de un proiect-pilot, iar după trei luni tragem linie. Ne gândim ca apoi să introducem internet Wi-Fi şi pe celelalte trenuri Interregio, spre Braşov, Craiova, Timişoara, Iaşi”, a explicat directorul general al CFR Călători, Iosif Szentes.
O mare hibă a sistemului implementat de CFR Călători constă în aceea că, pentru a te conecta, trebuie mai întâi să completezi un formular destul de stufos. Unde mai pui că este disponibil doar în limba română, iar în trenul care pleca luni la ora 14.00 spre Constanţa erau şi străini, care spuneau că nu s-au conectat pentru că nu au înţeles nimic.
Iosif Szentes s-a referit şi la prelungirea traseului trenurilor de litoral până la Mangalia, odată cu începerea sezonului estival. „Din cauza restricţiilor de viteză de pe secţia Constanţa – Mangalia nu putem duce pe aici prea multe trenuri. În mod normal, cu opriri în toate staţiunile, distanţa ar trebui parcursă în 45-50 de minute (acum se face peste o oră şi jumătate – n.red.). Depinde de cum evoluează lucrările derulate de colegii noştri de la CFR Infrastructură”, a precizat directorul general al CFR. Ca idee pentru viitor, directorul a avansat posibilitatea de a prelungi traseul trenurilor chiar şi dincolo de Mangalia, până la 2 Mai. Ce-i drept, până la Şantierul Naval 2 Mai există o linie ferată, care acum este nefolosită.
Microbuzele CFR, în paralel cu calea ferată
Până să ajungem la 2 Mai cu trenul, am putea ajunge la Mangalia cu microbuzul. Iosif Szentes se gândeşte ca CFR Călători să achiziţioneze microbuze şi autocare pe care să le folosească pentru transportul călătorilor din trenuri spre acele destinaţii unde fie nu există cale ferată, fie ea este într-o stare foarte proastă.
Printre rutele pe care ar putea fi introduse mijloace de transport auto ale CFR Călători el a menţionat Medgidia – Tulcea, Suceava – Putna, dar şi Constanţa – Mangalia. Pe toate aceste sectoare există linii ferate, însă ori nu au mai fost folosite de ani buni (cum e cazul liniei spre Putna), ori viteza este cea a melcului (pe Medgidia – Tulcea nu se ating nici măcar 40 km/oră).
Cu alte cuvinte, statul este incapabil să repare aceste linii de interes turistic şi adoptă măsura total antieuropeană a transportului auto în paralel cu calea ferată. Transportul combinat, tren plus auto, este practicat şi de alte companii feroviare din vestul Europei, însă numai acolo unde nu există cale ferată, nu în paralel cu aceasta.
CITEŞTE şi Greu de ajuns pe „Litoralul pentru toţi“