Cu toate că fostul director al CNAIR Cătălin Homor promitea că, de la finele anului trecut, se va putea circula pe patru benzi pe Centura Capitalei, între DN7 și A1, în cel mai optimist scenariu abia la primăvară se va întâmpla acest lucru.
După ce se rezolvase și disputa cu Titan Mar, firma lui Adriean Videanu, care inițial refuza să respecte decizia de expropriere, fostul șef al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) Cătălin Homor promitea că, la 31 decembrie 2016, se va putea circula pe patru benzi pe un tronson de nici zece kilometri din Centura Capitalei.
Dacă vremea va permite, preciza el. Vremea a fost bună în decembrie, nu a nins și nici nu a fost foarte frig, însă lucrarea nu este gata nici acum, iar Centura a fost între timp acoperită de troiene de zăpadă.
„Anul trecut, la sfârșitul lunii decembrie, stadiul execuției lucrărilor pe sectorul cuprins între km 58+100 (Chiajna) și km 64+160 (pasaj peste CF la Chitila) era de 80%. Termenul planificat de finalizare a lucrărilor este trimestrul al II-lea, anul 2017. În această perioadă, se vor efectua recepția la terminarea lucrărilor și darea în circulație a întregului sector de drum național Centura rutieră a Municipiului București, sector A1 (km 55+465) – DN 7 (km 64+160).
Conform prevederilor Legii nr. 10/1995, privind calitatea în construcții, darea în folo-sinţă a unei construcţii se poate realiza doar după admiterea recepţiei la terminarea lucrărilor, preluarea construcției de către Investitor/Beneficiar şi obţinerea autorizaţiilor potrivit legii”, se precizează în răspunsul CNAIR la solicitarea „României libere”.
Într-adevăr, lucrarea nu poate fi considerată recepționată decât atunci când este gata în totalitate, însă Homor promitea că va fi posibilă circulația pe patru benzi cu mult înainte de a se realiza toate detaliile, cum ar fi semnalizare și marcaje. Acum, oficialii CNAIR explică faptul că, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare, lucrările programate a se face în perioada noiembrie-martie trebuie executate pe sectoare de lungime redusă, de preferință în afara părții carosabile, prevăzându-se măsuri de intervenție promptă pentru asigurarea condițiilor optime de siguranță rutieră în cazul înrăutățirii condițiilor meteo.
De ce a întârziat lucrarea
„Întârzierea dării în folosință este motivată de faptul că, pe perioada sezonului de iarnă, antreprenorul (Delta ACM 93 – n.red.) nu a mai putut executa săpături noi pe lungimi mari, ci pe sectoare reduse, cu o semnalizare corespunzătoare și cu avizul prealabil din partea administratorului drumului și Inspectoratului Județean de Poliție.
De asemenea, s-a solicitat închiderea tuturor săpăturilor executate, astfel încât diferența de nivel dintre carosabilul existent și umplutura executată în săpătură să nu depășească 10 cm, pentru a nu periclita siguranța desfășurării traficului în zona șantierului și pentru a nu împiedica executarea lucrărilor de deszăpezire”, se arată în răspunsul CNAIR.
Oficialii companiei precizează că darea în folosință a unui sector de drum se poate face doar după finalizarea lucrărilor de siguranță a circulației – montarea parapeților metalici prevăzuți în proiectul tehnic, instalarea semnalizării verticale și executarea marcajului: „Aceste lucrări se pot executa după finalizarea execuției lucrărilor de așternere a îmbrăcăminții asfaltice în strat de uzură. Așternerea stratului de uzură din mixtura asfaltică urmează a se executa după ce condițiile atmosferice (temperatura atmosferică mai mare de +10 grade C) o vor permite, în conformitate cu prevederile normativelor tehnice în vigoare”.
Cu alte cuvinte, șoferii mai au de așteptat. Lucrarea este de o importanță deosebită nu numai pentru bucureșteni și ilfoveni, cât mai ales pentru cei aflați în tranzit
În cinci luni, de la 7% la 100%
Odată finalizată lărgirea, șoferii nu vor mai fi nevoiți să tranziteze Bucureștiul pentru a merge de la Pitești la Constanța, de exemplu. Însă, acest lucru nu va fi posibil decât după ce și celălalt sector al Centurii de Nord, dintre DN2 și A2, va fi finalizat, după ce CNAIR a fost obligată să rezilieze contractul cu firma Tehnologica Radion, care a intrat în insolvență ca urmare a problemelor cu legea pe care le-a avut patronul Theodor Berna.
În cazul acestui sector de 11 km, a fost aprobat deja noul proiect tehnic. „În prezent, documentația aferentă demarării procedurii de atribuire a contractului de execuție lucrări este în pregătire. Termenul estimat pentru semnarea contractului de execuție lucrări este luna iunie, anul curent. Data prevăzută pentru începerea lucrărilor este luna august, iar finalizarea acestora este planificată pentru luna noiembrie 2017”, menționează CNAIR.
Contractul cu Tehnologica Radion fusese semnat în 2012, lucrările începuseră un an mai târziu, însă în februarie 2015, atunci când s-a produs rezilierea, stadiul fizic era de puţin peste 7%. În luna iulie a anului trecut, CNAIR susținea că lucrarea va fi scoasă din nou la licitație în septembrie. Este greu de crezut că în nici cinci luni de zile (asta dacă contractul se va semna într-adevăr în iunie și nu vor fi contestații) stadiul lucrărilor va ajunge de la 7% la 100%.
Omisiunea de acum zece ani
Lucrările de extindere a Centurii de Nord au început în 2007, fiind finalizate parțial abia în 2013. Pentru cei 20 km pe care se poate circula acum pe patru benzi, între DN7 (Chitila) și DN2 (Voluntari), fosta CNADNR a cheltuit aproximativ 400 milioane de lei. Numai că lucrările, licitate în mandatul lui Ludovic Orban la Ministerul Transporturilor, nu au inclus şi lărgirea sectoarelor cuprinse între DN2 (Voluntari) şi A2 şi între DN7 (Chitila) şi A1.