0.4 C
București
vineri, 13 decembrie 2024
AcasăSpecialPorturile de la Dunărea Maritimă nu pot depăși criza

Porturile de la Dunărea Maritimă nu pot depăși criza

În navigația pe Dunărea Maritimă încă mai sunt resimțite efectele crizei economice. Dacă în perioada 2002-2008 în cele trei porturi maritime de la Dunăre, Tulcea, Galați și Brăila, erau operate portuar 10-12 milioane de tone de mărfuri în fiecare an, după 2009 porturile dunărene au trecut printr-o situaţie mai dificilă decât aceea din 2001, când unul dintre efectele războiului din fosta Iugoslavie a fost scăderea navigaţiei şi a operării portuare la Dunăre.

De la 10,6 milioane tone în 2008, exploatarea portuară a scăzut la 5,5 milioane tone în 2009. După ușoare creșteri în 2010 și 2011, indicatorii par să se stabilizeze la o valoare de 6,5 milioane tone. Potrivit datelor Administrației Porturilor Dunării Mari-time (APDM) Galați, traficul de mărfuri prin porturile Tulcea, Galați și Brăila a înregistrat în primele 6 luni ale acestui an o scădere de 18% în raport cu aceeași perioadă din 2016.
Scăderea se datorează faptului că în perioada ianuarie-februarie apele Dunării au fost înghețate și pe Dunărea Fluvială nu s-a navigat, iar pe Dunărea Maritimă, de la Brăila la Sulina, s-a navigat în condiții dificile. În primele 6 luni au fost operate portuar 3,44 milioane tone. Este posibil ca prin creșterea volumului de cereale exportate în iulie și august volumul de mărfuri realizat să fie și în acest an de 6,5 milioane tone. S-ar ajunge la o cifră egală cu indicatorul din 2016, an în care au fost operate portuar 6,51 mi-lioane tone.

Traficul portuar, sub cel din timpul războiului din Iugoslavia

Nivelul din 2016, care este estimat și pentru anul 2017, de 6,5 milioane tone, a fost cel mai scăzut din ultimii ani. În 2007, când nu era resimțită criza, exploatarea portuară de la Tulcea, Galați și Brăila înregistra un volum de 12,4 milioane tone de mărfuri. În 2008 au tranzitat prin porturile de la Dunărea Maritimă 10,7 milioane tone de mărfuri.
În 2009, efectele crizei au determinat o scădere de peste 50%, la 5,5 milioane tone. A urmat un ușor reviriment, la 9,1 milioane tone în 2010 și 8,2 milioane tone în 2011, după care au urmat noi scăderi. În 2012 și 2013, au fost operate portuar 6,1-6,6 milioane de tone, după care în 2014 traficul de mărfuri a înregistrat o nouă scădere, la 5,9 milioane tone. După ce în 2015 a fost o creștere la 7,2 milioane tone, iar în 2016 au fost descărcate și încărcate în porturile de la Dunărea Maritimă doar 6,1 milioane tone.
După cum se observă, valoarea medie înregistrată în ultimii ani este de aproximativ 6,4 milioane de tone, cu mult sub indicatorul din 2000 și 2001, când chiar și pe fondul războiului din fosta Iugoslavie traficul portuar era de 9,1-9,6 milioane de tone. 

Fără containere

În funcție de ponderea curenților de mărfuri tranzitate, care sunt în interdependență cu activitățile economice de la Brăila, Galați și Tulcea, se poate spune că în aceste porturi sunt tranzitate mărfuri specifice. Spre exemplu, prin Portul Brăila sunt operate portuar în special cereale, animale vii, furaje şi îngrăşăminte chimice. În Portul Galați, format din porturile de mărfuri generale Portul Docuri și Portul Bazinul Nou, dar și din Portul Mineralier Romportmet, sunt tranzitate laminate, fier vechi, minereu, toate pentru combinatul ArcelorMittal. În Portul Tulcea sunt operate portuar minereu pentru combinatul Alum Tulcea, produse de cariere şi balastieră. În porturile de la Dunăre este destul de redus, aproape nesemnificativ, transportul containerizat, aflat la putere în transporturile maritime de mărfuri.

Cele mai citite

FCSB remiză albă cu Hoffenheim (0-0) și e foarte aproape de calificarea în faza eliminatorie a Europa League

FCSB a terminat la egalitate cu echipa germană Hoffenheim, 0-0, joi seara, pe Rhein-Neckar-Arena din Sinsheim, în etapa a şasea a competiţiei de fotbal...
Ultima oră
Pe aceeași temă