Luna cadourilor va aduce ROMATSA decizia instanţei din Belgia în litigiul dintre fraţii Micula şi statul român, în urma căreia află dacă îi vor fi deblocate fonduri cuvenite de la Eurocontrol. În caz de urgență, ROMATSA ar putea lua credite astfel încât spațiul aerian să nu fie închis.
Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA se judecă în Belgia, pentru a putea intra în posesia banilor de la Eurocontrol, Organizația Europeană pentru Siguranța Zborului. „Până în acest moment ,s-au strâns 20 de milioane de euro de la Eurocontrol, bani care sunt blocați. Pe 30 noiembrie avem termen la Bruxelles, iar luarea deciziei mai durează o lună. Dacă lucrurile se complică, va trebui să facem împrumuturi bancare, până când problema se va rezolva. Oricum, nu cred că își va permite cineva să închidă spațiul aerian al României“, a precizat, pentru România liberă, Gabriel Tudorache.
ROMATSA se autofinanțează din banii pe care îi primește de la Eurocontrol ca urmare a furnizării serviciilor de navigaţie aeriană în spaţiul aerian românesc. Însă, recent fraţii Viorel şi Ioan Micula au obţinut în Belgia, în urma unui litigiu cu statul român, o decizie de poprire pentru fonduri de până la 85 milioane de euro, echivalând cu circa jumătate din încasările regiei pe un an.
Practic, România este prinsă la mijloc între decizia Curții de Arbitraj de la Washington și cea a Comisiei Europene (CE), cea din urmă solicitând recuperarea ajutorului de stat acordat celor doi oameni de afaceri „suedezi“: Ioan şi Viorel Micula (not.red. – frații Micula au beneficiat de o serie de facilități fiscale, în baza unui tratat bilateral româno-suedez, încheiat cu mulți ani înainte ca România să devină stat membru al UE, aceștia venind în țara noastră ca investitori străini, din Suedia). După decizia Curții de la Washington, la sfârșitul anului trecut, frații Micula au blocat conturile Ministerului Finanțelor și au pus sechestru pe 20% din acțiunile deținute de stat la OMV Petrom.
Apoi a urmat procesul în care ROMATSA a devenit victimă colaterală. La sfârșitul lunii septembrie, în același caz, au avut loc audieri și la Curtea de Arbitraj de la Paris, la care a fost prezent și ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici. De asemenea, frații Micula au dat în judecată CE la Curtea UE de Justiție.
„Este o dispută între America și Europa pe marginea Tratatului de Liber Schimb, care cuprinde o clauză arbitrală foarte dură, ce elimină orice competență a CE și a instanțelor europene în materie de protecție a investițiilor, clauză ce este în favoarea corporațiilor americane. CE pentru a atenua această clauză a zis să înceapă cu cauza Micula“, susține avocatul Gheorghe Piperea.
Probleme la sistemul informatic de supraveghere a traficului
Autoritatea Aeronautică Civilă a descoperit, în urma unui control, că au apărut probleme la softul sistemului ROMATSA de afişare a datelor de supraveghere a traficului, solicitând încheierea unui contract cu producătorul acestuia pentru remedierea deficienţelor. Softul are o vechime de 12 ani şi a fost produs de compania italiană SELEX/Alenia.
Potrivit liderului sindical al ROMATSA, Gabriel Tudorache, cea mai gravă problemă a fost aceea că „dispăreau ţinte“, adică aeronavele de pe monitoarele controlorilor de trafic aerian. Iar traficul aerian este în creștere. Conform datelor Companiei Naționale Aeroporturi București, cele două aeroporturi ale Bucureştiului, Henri Coandă (Otopeni) şi Aurel Vlaicu (Băneasa), au înregistrat în primele nouă luni ale acestui an un trafic aerian de 7,037 milioane pasageri, în creştere cu 11% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.