În vreme ce în Uniunea Europeană se pune un accent tot mai puternic pe dezvoltarea transportului feroviar, Programul de guvernare al PSD propune închiderea a 6.000 de km de cale ferată, cu 50% mai mult decât voia Dan Șova.
În 2014, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Dan Șova, susținea în mod fals că oficialii Comisiei Europene au cerut României să închidă 4.000 de km de cale ferată.
Minciuna a ieșit repede la iveală, atunci când comisa-rul european pentru Transport din acea perioadă, Siim Kalas, a spus că Bruxelles-ul nu a cerut reducerea rețelei de cale ferată din România. Acum, PSD plusează cu 50% și propune să închidă nu 4.000, ci 6.000 de km de rețea feroviară.
Intenția este dezvăluită chiar în Programul de guvernare al Cabinetului Grindeanu, postat pe site-ul Exe-cutivului: „Din cei aproxi-mativ 15.000 de km de cale ferată desfășurată, obiectivul Guvernului este ca un procent de 60% să fie adus la standarde europene pentru asigurarea unei viteze adecvate de transport, iar liniile rămase să fie închiriate sau concesionate (în baza unor contracte ferme care să stabilească parametrii tehnici ce trebuie asigurați de partenerul privat), trecute în conservare (prin menținerea terasamentului) sau chiar dezafectate”.
Făcând un calcul simplu, 40% din 15.000 de km înseamnă fix 6.000 de km, care vor avea soarta dezafectării. Asta pentru că este greu de crezut că autoritățile vor găsi companii private doritoare să închirieze sectoarele respective de cale ferată. Ba chiar, în ultimii ani, compania Regiotrans Brașov, care închiriase cei mai mulți km de șină de la CFR, a dat o parte dintre sectoare înapoi la stat, după ce s-a confruntat cu o criză majoră. Tronsoane ca Sighișoara-Odorhei sau Pitești-Câmpulung sunt operate de doi ani de zile de CFR Călători, după ce mai bine de zece ani pe aici circulaseră garnituri Regiotrans.
Bruftuluiala Violetei Bulc pentru Ioan Rus și Dan Șova
În vara lui 2015, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ioan Rus a fost „tras de urechi” de comisarul european pentru Transport, Violeta Bulc. Cu prilejul unei întrevederi pe care a avut-o la Bruxelles cu Rus, Bulc a lansat un avertisment serios la adresa autorităţilor române.
Violeta Bulc l-a atenţionat pe Ioan Rus să pună accentul pe dezvoltarea transportului feroviar şi să închidă căi ferate doar dacă este neapărat necesar. „Comisarul european pentru Transport a recomandat României ca în strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare să acorde atenție potențialului maxim de dezvoltare a acestui tip de transport, iar reducerea rețelei de cale ferată să fie judicios realizată, numai după ce au fost epuizate toate celelalte posibilităţi de rentabilizare a acesteia“, spunea la acea vreme Ioan Rus.
Violeta Bulc a subliniat cu acel prilej că la nivelul Uniunii Europene accentul va fi pus în viitor pe transportul feroviar și a vorbit de o orientare strategică a Uniunii Europene spre căile ferate, dat fiind potențialul acestui tip de transport în tot spaţiul comunitar. Ea le-a transmis autorităților române ca în strategia de dezvoltare a căilor ferate să fie analizate nu doar date de trafic și date economice, ci să se țină cont și de eventuale evoluții și dezvoltări ale căilor ferate.
După ce a auzit poziția tranșantă a oficialului european, Ioan Rus s-a repliat, dezicându-se, practic, de colegul său de partid Dan Şova. Rus a dat asigurări că autoritățile române iau foarte serios în calcul faptul că viitorul aparține căilor ferate, tendință evidentă în toate statele membre UE.
Același Ioan Rus a precizat că și creșterea favorabilă a economiei românești va face posibilă luarea deciziilor potrivite, mai ales că dezvoltarea cores-punzătoare a rețelei de cale ferată va potența dezvoltarea proiectelor navale și aeriene din Master Planul General de Transport și va da greutate dezvoltării Portului Constanța.
Acum însă, rămâne de văzut dacă actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, va ține cont de linia definită de Comisia Europeană și acceptată de Ioan Rus sau va vrea să respecte ad literam programul de guvernare.
Dobrogea, salvată de CFR
Dacă mai era nevoie pentru cineva de vreo dovadă că avem nevoie de cale ferată în România, acest lucru a fost demonstrat în ultimele trei zile. Zeci de drumuri naționale și mai multe autostrăzi au fost închise total circulației, din cauza ninsorii viscolite. Pe de altă parte, niciun tronson de cale ferată nu a fost închis, iar la Constanța s-a putut ajunge doar cu trenul, în condițiile în care Autostrada Soarelui a fost blocată. Dacă nu ar fi circulat cele câteva trenuri puse în mișcare de CFR Călători, Constanța ar fi fost izolată total de restul țării.