Închis în 2012 de Anca Boagiu, Aeroportul Băneasa este acum mai necesar ca oricând, din cauza supraaglomerării de la Otopeni, care nu mai poate face faţă traficului în continuă creştere.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, era asigurat joi seară de oficialii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), de faţă cu reporterul „României libere”, că în următoarele zile va fi desemnată firma câştigătoare a licitaţiei pentru modernizarea clădirii aerogării de la Băneasa.
La nici 24 de ore după această discuţie, cei de la CNAB s-au răzgândit. Comisia de evaluare a ofertelor din cadrul CNAB a a stabilit că niciunul dintre cei doi ofertanţi la licitaţia pentru modernizarea corpurilor A, B şi Rotonda nu se califică pentru faza următoare. În consecinţă, toate procedurile de achiziţie publică vor fi reluate, au declarat pentru „România liberă” surse apropiate tranzacţiei.
„Opțiunea de a utiliza Aeroportul Băneasa pentru a prelua traficul excedentar de pe Aeroportul Henri Coandă este o variantă luată în calcul, având în vedere că infrastructura de la Băneasa permite orice tip de trafic comercial. S-ar putea să mutăm cursele interne înapoi la Băneasa, însă nu înainte de finalizarea lucrărilor de modernizare a aerogării, care au trenat nepermis de mult. În prezent, este operațional doar Corpul C, care este destinat traficului de aviație generală. Corpurile A, B și Rotonda sunt în proces de reabilitare. Zilele acestea se va anunța câștigătorul licitației, la care au fost depuse două oferte. În 45 de zile se va realiza documentația tehnică, iar apoi se vor obține autorizațiile de la Primărie și de la Ministerul Culturii, pentru că este vorba de un monument istoric, după care vor putea începe lucrările”, declara Răzvan Cuc pentru „România liberă”, înainte de decizia luată vineri de comisia din cadrul CNAB. În noile condiţii, termenele avansate de ministru, pe baza asigurărilor primite din partea oficialilor CNAB, nu mai sunt de actualitate.
Doar 27 de călători pe zi
Aeroportul Băneasa a avut anul trecut 10.000 de pasageri, adică 27,4 călători pe zi, în medie, în creştere cu 121,8% faţă de 2015.
Închiderea Aeroportului Băneasa pentru curse aviatice regulate a fost extrem de controversată la vremea respectivă. În ultimul an în care aici au operat cursele low-cost, și anume 2011, Băneasa a avut un număr-record de pasageri – peste două milioane. Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu a decis mutarea companiilor low-cost la Otopeni și transformarea aerogării Băneasa în una de business. Decizia propriu-zisă a fost luată însă în mandatul Ancăi Boagiu.
De-a lungul ultimelor decenii, nu puține au fost presiunile dezvoltatorilor imobiliari de a închide Aeroportul Băneasa, pentru că numeroase „VIP-uri“ își făcuseră vile în imediata apropiere a pistei și erau deranjate de zgomotul avioanelor. Pe 25 martie 2012, pista a fost închisă traficului pentru cursele low-cost, care au fost mutate la Otopeni.
Micul aeroport din nordul Bucureştiului mai primise o lovitură în 2001, când ministrul Miron Mitrea a decis mutarea la Otopeni a curselor interne ale Tarom. Acum, se propune revenirea lor la Băneasa, în condiţiile în care ultima extindere a Aeroportului Otopeni a avut loc pe 6 noiembrie 2012, când a fost inaugurat noul terminal Plecări, cu o suprafaţă de 19.600 mp. De atunci nimeni nu a mai făcut nimic pentru extinderea aerogării, care a devenit supraaglomerată, poate și pentru că în acest interval au fost nu mai puţin de zece miniștri ai Transporturilor.