Statul alocă în acest an 282 milioane lei pentru returnarea a 4 eurocenţi la litru. Returnarea se va realiza doar pentru transportatorii înscrişi într-un registru special, ţinut de către Autoritatea Rutieră, şi doar în cazul alimentărilor făcute cu carduri de carburanţi.
Transportatorii rutieri pot cere din iulie restituirea a 4 eurocenţi din acciza suplimentară la carburanţi, potrivit unui proiect de lege realizat de către Ministerul Finanţelor, postat pe site-ul de internet al acestei instituţii. Suma returnată va fi de 47,34 euro pentru tona de carburant.
Se estimează că pentru acest an vor fi incluse în sistemul de returnare parţială a accizei de aproximativ 20.000 de firme. Schema va funcţiona în perioada 4 aprilie 2014-31 martie 2019. Bugetul alocat este de 3,02 miliarde lei. Pentru anul 2014, bugetul alocat acestei scheme de ajutor este de 282,5 milioane lei, cu posibilitatea suplimentării.
Ce condiţii trebuie îndeplinite?
Cota de 4 eurocenţi va fi returnată doar transportatorilor profesionişti de mărfuri sau persoane care deţin vehicule eligibile. În cazul transporturilor de mărfuri cerinţa este ca masa maximă autorizată a vehiculului să fie de cel puţin 7,5 tone. În transportul de persoane, autovehiculul trebuie să aibă cel puţin opt locuri pe scaune în afara celui al şoferului.
Doritorii trebuie să se înscrie mai întâi la Autoritatea Rutieră într-un registru special ţinut de această instituţie care este administrator al schemei de ajutor de stat. Operațiunea presupune depunerea o singură dată, cu ocazia înregistrării, a unei serii de documente prin care operatorii economici fac dovada eligibilităţii lor şi a vehiculelor pe care le deţin. Alimentarea poate avea loc fie din staţiile proprii de carburanţi, fie de la staţiile de alimentare ale furnizorilor de carburanţi, caz în care trebuie utilizate carduri de gestiune a alimentărilor.
„Nu se încadrează în categoria beneficiarilor acestei scheme de ajutor de stat operatorii economici care se află în procedură de executare silită, faliment, reorganizare judiciară, închidere operaţională sau dizolvare, declaraţi inactivi sau care au intrat în inactivitate temporară, înscrisă în Registrul Comerţului, cei care au avut decizii de recuperare a ajutorului de stat, precum şi cei care se află în dificultate, conform reglementărilor Comisiei Europene.
În a doua etapă a procedurii, ARR verifică documentele, în sensul corelării informaţiilor dintre cantităţile de motorină menţionate în facturi şi cele pentru care se face solicitarea de restituire. Dacă aceste cantităţi corespund şi sunt îndeplinite toate condiţiile de eligibilitate prevăzute de lege, ARR emite decizia de restituire, pe care o comunică atât operatorului economic, cât şi Ministerului Finanţelor Publice.
MFP are calitatea de ordonator principal de credite şi virează suma de bani de care operatorul economic beneficiază prin această schemă de ajutor de stat.
„Cererea de restituire a accizei se depune pentru un trimestru calendaristic, începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se solicită restituirea, dar nu mai târziu de un an de la această dată”, se arată în comunicat.
Acciza a fost introdusă la 1 aprilie, iar trimestrul în care poate fi solicitată prima restituire începe la 1 iulie.
La cererea de restituire, operatorii economici trebuie să anexeze o serie de documente, respectiv certificat de înregistrare fiscală, documente din care rezultă că deţin card de gestiune a alimentărilor cu motorină sau, în cazul în care au staţie de alimentare proprie, să dovedească faptul că aceasta este dotată cu dispersor electronic pentru distribuţie, facturile de achiziţie a motorinei, dovada plăţii facturilor prin instrumente de plată bancare.
Restituirea de accize nu se aprobă în cazul operatorilor economici care înregistrează datorii la bugetul general consolidat, iar controalele ulterioare cu privire la realitatea informaţiilor prezentate în administrarea schemei de ajutor de stat se efectuează de către ANAF, potrivit Codului de Procedură Fiscală. Returnarea parţială a accizei plătite la achiziţionarea carburanţilor în transporturile profesioniste este o facilitate care se întâlneşte şi în Belgia, Franţa, Italia, Slovenia, Spania şi Ungaria.