Afacerile legate de comercializarea combustibililor par unele înfloritoare, dovadă că, indiferent dacă este criză sau nu, companiile de profil îşi rotunjesc profitul. Cât de rentabil este însă să administrezi o mică benzinărie? Cei interesaţi pot demara o astfel de afacere, în această perioadă, când Lukoil îşi recrutează administratori prin anunţuri publicate în ziare. Dar şi alte companii petroliere caută astfel de întreprinzători.
În România companiile petroliere preferă să dea în administrare staţiile de carburanţi. Una dintre acestea este Lukoil, care a publicat zilele acestea diferite anunţuri în presă, în cautare de dealeri. Aceştia trebuie să acopere cheltuielile legate cu salariaţii şi câştigă din procentele oferite de Lukoil din vânzarea combustibilului şi a produselor din magazin. Există însă şi anumite riscuri, de care nu afli decât atunci când te izbeşti de ele. Am stat de vorbă cu unul dintre cei care au preluat de ceva vreme o astfel de staţie Lukoil, în Bucureşti şi am aflat cu ce probleme se confruntă.
Citeşte şi: De la 1 ianuarie, preţul motorinei îl va depăşi pe cel din Austria, Franţa, Spania şi Belgia
“Vreţi să intraţi în afacerea cu benzinăria?”, mă întreabă mirat Mihai, măsurându-mă din cap până în picioare. După ce mă priveşte nedumerit preţ de câteva secunde începă să-mi povestească.
Cu ceva timp în urmă a luat în administrare o astfel de staţie, aşa că a căpătat experienţă. “Acum, când ştiu cu ce se mănâncă, m-aş gândi mai bine dacă să îmi bag sau nu banii în aşa ceva”, îmi spune el, în timp ce se uită peste nişte hârtii. Cea mai mare problemă este legată de piederile din furturi, pe care le acoperă din propriul buzunar.
“De regulă, hoţii atacă fie noaptea, fie la primele ore ale dimineţii sau la schimbul de ture, când noi suntem mai vulnerabili. Iar, cazurile s-au înmulţit în ultima vreme. Fac plinul, ba chiar îşi umplu şi canistrele, după care fug. Chiar dacă benzinăria e împânzită cu camere, fie maşinile sunt furate, fie numerele sunt schimbate. Aşa că, prinde hoţul…”, se plânge Mihai.
Pierderile pot ajunge astfel şi la câteva mii de euro pe lună. Iar, dacă nu ai vad comercial, e posibil ca din procentul obţinut din vânzări abia să poţi acoperi furturile. Combustibilul aduce cea mai mare parte din încasări. Cât priveşte produsele din magazin, cel mai bine se vând ţigările. Produsele de la bar nu reuşesc să aducă mulţi bani.
Cei care vor să demareze o afacere în domeniul petrolier pot depune o cerere pentru preluarea în administrare a unei benzinării. Lukoil România a pus la bătaie 32 de astfel de staţii, în întreaga ţară. Însă, cele mai bune s-au dat deja, în prezent mai râmânând 19. În total, compania are o reţea de 350 de staţii de alimentare cu combustibil.
De ce a optat Lukoil pentru această formulă? “Compania are un plan de extindere a reţelei de benzinării. Dorim să construim staţii noi, mai spaţioase, care să aibă şi baruri şi spălătorii auto. În paralel, vom moderniza şi o parte din cele vechi”, ne-a spus Mihaela Ţigara, director de franciză chirii din cadrul Lukoil România.
Cum sunt selectaţi administratorii?
Cei interesaţi trebuie să trimită pe adresa companiei o serie de documente, printre care şi CV-ul, cererea de preluare în administrare, o scrisoare de bonitate bancară, precum şi cazierul fiscal al firmei şi al administratorului acesteia. Mihaela Ţigara explică procedura de selecţie: comisia formată din nouă persoane analizează documentele transmise, iar cei selectaţi sunt chemaţi la interviu. Accentul se pune însă pe experienţa viitorului administrator în sectorul petrolier, dar şi pe soliditatea planului de afaceri prezentat de acesta.
Până în prezent cea mai mare cerere este pentru staţiile din Bucureşti. “În Capitală sunt cam 12 cereri pe benzinărie, în timp ce în provincie s-au depus cam 3-4 pentru o staţie. De asemenea, sunt căutate marile oraşe, cum ar fi Piteşti, Timişoara, Sibiu sau Cluj, unde sunt 6 cereri pe staţie”, susţine Ţigara.
Din ce se poate face profit
Cei care au reuşit să treacă de toate aceste teste, vor semna un contract, iar ulterior vor depune o garanţie într-un cont bancar. Suma porneşte de la 10.000 de euro şi poate ajunge până la 50.000, în funcţie de cheltuielile făcute de Lukoil pentru modernizarea staţiei respective. Sunt acceptate şi scrisorile de garanţie bancară.
Noul administrator preia pe firma proprie şi angajaţii staţiei şi va decide dacă îi păstrează pe toţi sau nu. Acesta va acoperi toate cheltuielile legate cu salariaţii, inclusiv costumele acestora. Însă, odată ce ai devenit partener de afaceri al Lukoil, se impart şi încasările, dar şi o parte din cheltuieli.
Astfel, sumele încasate zilnic din vânzarea produselor petroliere şi a celor din magazine sunt ridicate seara de o firmă de pază. Aceste produse sunt furnizate de Lukoil. Administratorul benzinăriei face zilnic un necesar şi îl înaintează Lukoil pentru aprovizionare.
La sfârşitul lunii, se face o grilă de vânzări, iar administratorul primeşte anumite procente. Mihaela Ţigara explică că cei care intră în această afacere câştigă un procent mai mare din vânzarea produselor din magazin şi mai mic din comercializarea carburanţilor.
Sunt aceste procente suficient de mari pentru a menţine afacerea pe linia de plutire? Administratorul trebuie să adauge în ecuaţia afacerii, pe lângă banii obţinuţi din vânzare şi pierderile din furturi, dar şi alte cheltuieli neprevăzute, asumându-şi singur riscul rezultatului obţinut.
Cine mai caută dealeri?
Petrom şi Rompetrol sunt alte două societăţi de profil care preferă să dea în administrare o parte din benzinării. Astfel, OMV Petrom deţine o reţea de 545 staţii de distribuţie în România, operată sub două branduri, Petrom (392 de staţii) şi OMV (153 de staţii).
“Toate staţiile de distribuţie ale OMV Petrom din România sunt operate în sistemul de administrare Full Agency – deţinut de companie şi gestionat de dealer, începând cu 2005, care presupune atribuirea managementului şi personalului staţiilor unor dealeri independenţi.
OMV Petrom rămâne proprietarul staţiilor, impune standardele companiei, portofoliul de produse, modul de lucru, politica de preţuri şi campaniile de promovare. Acest concept este folosit cu succes în multe ţări şi a adus rezultate importante în termeni de performanţă comercială companiilor care l-au adoptat. În acest fel, asigurăm acelaşi nivel înalt de calitate pentru toate produsele şi serviciile din întreaga noastră reţea de staţii de distribuţie”, se arată în răspunsul Petrom.
În ceea ce priveşte staţiile Partener Rompetrol, în număr de 161, sunt staţii de carburant particulare, modernizate cu ajutorul Rompetrol Downstream, în sistem de parteneriat (compania operează, în prezent, peste 750 de puncte de comercializare). Aceste staţii sunt funcţionează pe modelul DODO (deţinute şi operate de proprietar/dealer).