Autoritățile române speră să suplimenteze fondurile europene nerambursabile alocate deja pentru exercițiul financiar 2014-2020. În cadrul reuniunii anuale TEN-T Days de la Rotterdam, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a coordonat promovarea celor 16 proiecte de infrastructură de transporturi ale companiilor din subordinea ministerului, care pot fi finanțate prin Fondul European pentru Investiții Strategice (EFSI), cunoscut și sub numele de „Planul Juncker”.
În domeniul rutier, unul dintre cele mai importante proiecte prezentate se referă la încercarea statului român de a obține finanțare europeană pentru autostrada Pitești – Craiova (121 km), cerută cu insistență de americanii de la Ford. Tot din EFSI se speră să se obțină banii și pentru cei 48 km ai Centurii de Sud a Bucureștiului, dar și pentru mentenanța autostrăzilor București – Constanța (A2) și București – Pitești (A1).
În domeniul feroviar, s-a repus pe tapet modernizarea și electrificarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia (44 km). Acest proiect fusese anunțat la începutul lunii în curs de directorul general al CFR SA, Marius Chiper, care a precizat că valoarea estimată a investiției se ridică la 160 milioane de euro.
"Secția Constanța Mangalia este importantă pentru traficul feroviar doar în sezonul estival. În perioada de iarnă și de toamnă-primăvară nu are încărcare, de aceea este destul de dificil de susținut o investiție de modernizare, pentru că nu se califică la parametrii tehnici. Noi avem un program și dorim să intrăm într-un parteneriat public-privat pe fondurile Planului Juncker”, spunea Chiper.
La Rotterdam a mai fost prezentat un „Pachet de investiții pentru conectarea Bucureștiului cu zonele industriale din Sud”. Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a explicat pentru România liberă că acest proiect se axează pe modernizarea Gării de Nord, care include mutarea liniilor în subteran și construcția la suprafață a unui mall și a unui centru de afaceri. „Acesta poate să fie pentru CFR un proiect fanion. El va fi livrat la pachet cu alte proiecte mai puțin atractive, cum ar fi liniile spre Roșiori și spre Pitești și Giurgiu”, a spus Costescu.
În plus, oficialii CFR SA au precizat pentru România liberă că proiectul include și modernizarea şi liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroport Otopeni și modernizarea inelului feroviar al Municipiului Bucureşti pentru transportul pasagerilor şi mărfurilor în zona metropolitană.
Un alt proiect în domeniul feroviar vizează modernizarea liniilor ferate aflate pe Coridorul Orient Est-Mediteranean. „Aici este inclusă magistrala București-Constanța, mai exact stația Fetești, și linia ferată Craiova-Calafat. Proiectele sunt în faza de pre-screening”, a mai spus Dan Costescu. Oficialii CFR au precizat că în proiect mai sunt incluse modernizarea liniilor Arad – Timişoara – Caransebeş și Caransebeş – Drobeta Turnu Severin – Craiova.
Ministrul a ținut să precizeze că România a mai obținut acum, în plus față de alocarea financiară a exercițiului 2014-2020, suma de 509 milioane de euro prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).
Casetă. Aerian
Extinderea aeroporturilor
În domeniul aerian, proiectele prezentate la Rotterdam vizează extinderea celor două aeroporturi ale Bucureștiului. La Băneasa se intenționează renovarea și modernizarea terminalului, a turnului de control, a căii de rulare, a platformei de avioane, a parcării, iluminatului, a stației de carburanți și a stației de pompieri. În ceea ce privește Aeroportul Otopeni, autoritățile vor să construiacă un nou terminal, realizat în două etape, plus alte investiții auxiliare.
Reprezentanții companiilor românești de stat din domeniul transporturilor s-au întâlnit și cu Violeta Bulc, comisarul european pentru Transporturi. „Vreau să felicit România pentru numărul mare de proiecte prezentate aici. Fondul European pentru Investiții Strategice este un mecanism nou, din care trebuie să învățăm: trebuie să fim activi, să construim experiențe. Prin acest fond avem la dispoziție 315 miliarde de euro pentru proiecte din 17 țări.” a declarat Violeta Bulc.