3 C
București
miercuri, 13 noiembrie 2024
AcasăEconomieCeferiștii, mai ambițioși ca drumarii în 2018: 136 km față de doar...

Ceferiștii, mai ambițioși ca drumarii în 2018: 136 km față de doar 63 km. Anul trecut a fost la fel

“În ce privește lucrările de modernizare de pe Coridorului Feroviar European Rin – Dunăre (fostul Coridor IV Paneuropean), CFR SA estimează pentru 2018 recepționarea a 136,35 Km (45,35 pe tronsonul Coșlariu – Simeria și 91 km pe tronsonul Sighișoara – Coșlariu)”, se arată într-un răspuns al CFR transmis la solicitarea României libere.

Nu pare mult, mai ales că este vorba de tronsoane pe care se lucrează de ani buni, însă dacă ne uităm și în “ograda” Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR, succesoarea CNADNR), ajungem la concluzia că este o adevărată performanță. Potrivit Asociaţiei Pro Infrastructura , în cursul acestui an ar putea fi terminaţi doar aproximativ 83,6 kilometri de autostradă,, din care să fie utilizaţi numai 63 km.

Din cei 83,6 km care pot fi recepţionaţi, 21,15 km sunt gata încă de anul trecut. Este vorba în primul rând de Lotul 3 din autostrada Sebeş-Turda (12,45 km), care a fost finalizat pe 27 noiembrie. Apoi, lotul Gilău-Nădăşelu (8,7 km) din Autostrada Transilvania a fost terminat pe 1 noiembrie şi recepţionat de CNAIR, însă nu poate fi folosit pentru că nu este construit viaductul Gilău, de 0,766 km. Acest segment ar putea fi deschis în perioada august-septembrie 2018.

În această primăvară s-ar putea deschide Lotul 4 din autostrada Sebeş-Turda (16,3 km), unde au apărut alunecări masive, iar CNAIR nu şi-a asumat recepția. Totodată, Pro Infrastructura preconizează că este fezabilă pentru vara lui 2018 circulaţia pe autostrada A3 București-Ploiești, pe o porţiune de 6,5 km între Centura Bucureşti şi Şoseaua Petricani, dacă va fi asigurată finanţarea.

Cel mai lung tronson care poate fi inaugurat în 2018 este Lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva (21,141 km). Tot în acest an vor fi gata alte două loturi din Autostrada Transilvania, între Câmpia Turzii şi Târgu Mureş, mai precis Ungheni-Ogra (10,1 km) şi Ogra-Iernut (3,6 km), ambele în perioada august-septembrie. “Însă ele vor fi, cel puţin într-o primă fază, doar muzee, pentru că nu vor putea fi folosite de şoferi fără nodul Iernut, cel care face parte din alt contract (Iernut-Cheţani). Este extrem de dificil, birocratic şi tehnic, ca nodul Iernut să fie construit până la finalul lui 2018”, mai arată asociaţia.

Pro Infrastructura apreciază că pot fi terminaţi și 4,030 km din Lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, între nod Margina şi limita cu secţiunea E, însă acest tronson va fi doar un “alt muzeu” pentru că nu poate fi deschis circulaţiei, neavând un nod în est.

Anul 2017, tot în favoarea CFR

Și anul trecut bilanțul a fost în favoarea ceferiștilor. „În anul 2017 au fost puși în circulație 41 km de linie de cale ferată pe tronsonul Frontieră – Curtici – Arad – Km 614, lucrările fiind finalizate și recepționate, cu excepția sistemului ERTMS/ETCS Nivel 2 (semnalizare și automatizare – n.red.), care se află în testare operațională”, se mai arată în răspunsul CFR SA pentru România liberă.

De cealaltă parte, CNAIR a dat în folosință anul trecut doar 15,4 kilometri de autostradă, lungimea totală a şoselelor de mare viteză ajungând astfel la 748 km. „În luna martie 2017, CNAIR SA a recepţionat primii 15,4 km de autostradă din acest an, pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Pe trei dintre secţiuni (A, B, C) şi la Nodul Margina, a fost deschisă circulaţia doar după ce CNAIR SA a efectuat expertize tehnice privind calitatea lucrărilor executate, iar constructorului (Asocierea Salini Impregilo SpA – S.E.C.O.L. SpA), i s-a cerut să ofere o garanţie suplimentară de patru ani, pentru anumite lucrări. Din decembrie 2015, aceasta a fost practic prima inaugurare a unui nou segment de autostradă şi a făcut ca numărul de km de şosea de mare viteză pe care se circulă acum în România să ajungă la 748”, se arăta într-un comunicat dat publicității de CNAIR la finele lunii decembrie.

Italienii nu au terminat 25 km în șapte ani

După ce fosta CNADNR le-a reziliat contractul pentru ultimii 6,5 km din Autostrada București-Ploiești, italienii de la Pizzarotti dau rateuri și la calea ferată. Ei sunt antreprenori pe lotul Vințu de Jos – Coșlariu, în lungime de 25 km, care nu este nici acum gata, cu toate că contractul a fost semnat încă din 2011, pe când prim ministru era Emil Boc! După cum a informat România liberă anul trecut, acolo calea ferată trebuie să traverseze un sector mlăștinos, iar italienii nu a dat încă de capăt acestei probleme, așa că stadiul fizic al lucrărilor nu depășește 85%.

Iată toate tronsoanele feroviare pe care se lucrează în momentul de față și stadiul lucrărilor:

– Frontieră – Curtici – Arad – km 614: Lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare sunt finalizate, în prezent se află în perioada de testare sistemul ERTMS/ETCS Nivel 2, pentru care se estimează finalizarea în anul 2018.

Reabilitare linie de cale ferată Sighișoara—Coșlariu

–           Secțiunea Ațel – Sighișoara – 86,20%

–           Secțiunea Ațel – Micăsasa – 84,20%

–           Secțiunea Micăsasa – Coșlariu – 98.70%

–           ERTMS – 71,00% (linia va fi operațională în anul 2018, dar sistemul ERTMS în 2020, ulterior perioadei de testare). Termen estimat pentru finalizarea lucrărilor – 2018/2019;

Reabilitare linii de cale ferată Coșlariu—Vințu de Jos—Simeria

–           Vințu de Jos – Coșlariu – 84,02%

–           Vințu de Jos – Simeria – 88,20%

–           ERTMS: 61.00% (linia va fi operațională în anul 2019, iar sistemul ERTMS în 2020, ulterior perioadei de testare a sistemului). Termen estimat pentru finalizarea lucrărilor – 2019;

Tronson 2 km 614 — Bârzava—Ilteu—Gurasada și Tronson 3 Gurasada—Simeria

Contractele pentru execuția lucrărilor pentru cele patru subtronsoane au fost semnate în semestrul.II din 2017. Termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este 2022.

Gări reabilitate

 

CFR nu lucrează doar la modernizarea liniilor de cale ferată, ci și a gărilor. Anul trecut a fost finalizată gara Târgu Mureş. În 2018, în cadrul proiectelor de modernizare de pe tronsoanele Simeria – Coșlariu și Coșlariu – Sighișoara se vor face recepții pentru modernizarea a 14 gări și două halte de mișcare, astfel:

•           șapte gări pe tronsonul Sighișoara – Coșlariu (Crăciunel, Blaj, Valea Lungă, Copșa Mică, Mediaș, Dumbrăveni, Daneș);

•           șapte gări și două halte pe tronsonul Simeria – Coșlariu (Alba Iulia, Barabanț, Sântimbru, Coșlariu, Vințu de Jos, Șibot, Orăștie, HM Blandiana, HM Aurel Vlaicu.

Cele mai citite

România atinge cel mai mare preț al energiei din 2024, pe fondul producției scăzute de energie regenerabilă

Scăderea producției de energie solară, cauzată de lipsa luminii solare, a dus la un deficit de producție, ceea ce a crescut semnificativ prețul energiei România...

Ucrainenii nu sunt dispuși la concesii teritoriale în schimbul păcii cu Rusia

Ucrainenii se opun în continuare unor concesii teritoriale către Rusia pentru a obţine pacea, în pofida avansării trupelor ruse, pierderilor de vieţi omeneşti şi...

România la „dietă” economică: top model sau moare de inaniție

Guvernatorul Mugur Isărescu a vorbit recent despre „dieta” economică, completată cu sintagma „să strângem cureaua”. Mesajul este clar: România trebuie să-și ajusteze politicile financiare,...
Ultima oră
Pe aceeași temă