Raportul TVR precizează că veniturile TVR Cultural au scăzut în 2009 cu 43%, întrucât 70,5% din spoturile publicitare ale postului au avut audienţă zero. Potrivit analiştilor media, canalul cultural are o medie de 8.000 de spectatori pe minut. Artiştii intervievaţi de RL apreciază calitatea emisiunilor, în special a „Jurnalului cultural”, dar susţin că postul are o problemă serioasă de promovare.
Comparativ cu 2008, în 2009 veniturile realizate pentru TVR Cultural au scăzut cu 43%. Cauza principală o constituie creşterea numărului de spoturi care au înregistrat audienţă zero şi care nu au fost plătite de clienţi (70,5%, adică 25.824 spoturi, au avut au-dienţă zero)”, scrie în raportul de activitate al TVR. Sunt aceste cifre îngrijorătoare?
„Pierderile financiare sunt asumate din start pentru astfel de producţii”
Analistul media Petrişor Obae, realizatorul site-ului paginademedia.ro, le interpretează pentru România Liberă: „Procentual, ratingul postului TVR Cultural este zero, dar asta nu înseamnă că la televiziunea culturală din grădina postului public nu se uită chiar nimeni. Este o rotunjire a unui procent foarte, foarte mic. În cifre absolute, în luna martie, de exemplu, vorbim despre o audienţă medie de 8.000 de persoane la nivel naţional. În comparaţie, Pro TV, la nivel naţional, este urmărit, în medie, de 588.000 de telespectatori”. Zona cultural-educativă, argumentează Petrişor Obae, intră în obligaţia oricărui post public de televiziune, dar din punct de vedere comercial segmentul nu este deloc unul profitabil. „Posturile comerciale nu au în grila de programe astfel de emisiuni, din aceleaşi raţiuni de business. Postul public are datoria să-şi menţină programele culturale la nivelul maxim care se poate atinge în actualele condiţii de piaţă şi de interes din partea publică. Pierderile financiare sunt asumate din start pentru astfel de producţii. Dar în materie de audienţe cred că se poate mai sus de 8.000 de telespectatori. La acest nivel, publicitatea nu-şi poate atinge scopul. Numai anul trecut 25.000 de spoturi au avut audienţă zero, cu alte cuvinte nu s-a putut încasa nici un leu din difuzarea lor.”
„Nu cred că un post cultural de sine stătător se justifică”
Iulian Comănescu, analist me-dia, vine cu precizări suplimentare: „Presupun că asta era o situaţie cunoscută în zona vânzărilor de publicitate ale TVR, iar spoturile s-au dat ca bonus la TVR 1 sau ceva asemănător. E greu să-ţi imaginezi că TVR ar fi oferit – şi cineva ar fi luat – o asemenea cantitate de spoturi de sine stătătoare, pentru ca în final ambele părţi să-şi fure singure căciula. E de notorietate faptul că TVR Cultural are o medie de 0,1 puncte de rating pe zi (câteva mii de telespectatori), greu de crezut că vreun advertiser, shop de media sau regie ar fi pornit la negocieri fără să cunoască această cifră”. Pornind de aici, Iulian Comănescu crede că un post precum TVR Cultural nu e necesar: „Oricât e cultura de cultură, prin alte locuri ea face audienţă dacă emisiunile sunt bine reali-zate. Nu cred că un post cultural de sine stătător se justifică, la modul cum arată lucrurile în România. Din cele şase TVR ar putea rămâne trei: TVR 1, o TVR 2 poziţionată premium (aşa cum a încercat Răzvan Nicolescu pe vremea lui Tudor Giurgiu), care să preia ceea ce e bun la TVR Cultural, şi TVR Internaţional, ca ofertă a ţării pentru românii din diaspora. TVR 3 şi TVR Info nu au altă raţiune de existenţă decât creşterea numărului de angajaţi din SRTV. Dacă la Cultural – unde se mai întâmplă câte ceva pe post – ratingurile sunt minuscule, cine se uită la celelalte două? Stau şi mă gândesc că operatorii de cablu ar putea cere daune pentru că li se bagă pe gât aceste lucruri – şi trebuie să le bage, la rândul lor, pe gâtul telespectatorilor. Posturile publice sunt difuzate în regim «must carry», cu preluare obligatorie, pe motiv că ar fi de interes public”.
Oamenii de cultură acuză formatele lipsite de imaginaţie
Oamenii de cultură intervievaţi de România Liberă au altă opinie: cu toată audienţa scăzută, postul de cultură al TVR este necesar. Regizorul Alexandru Solomon, care pe TVR Cultural urmăreşte „Jurnalul cultural” şi filmele, crede că postul are o problemă de promovare: „Selecţia filmelor e foarte bună, dar, din păcate, acestea nu sunt promovate: nu există spoturi şi promo-uri la ele. Dai peste ele din întâmplare – personal, mi s-a întâmplat să nimeresc peste filme foarte bune şi e păcat că nu sunt mai vizibile”. Aceeaşi problemă este acuzată şi de George Mihăiţă (care apreciază din grila TV documentarele „şi tot ce ţine de artişti”): „Dacă nu promovezi acest canal TV pe celelalte posturi ale TVR, normal că lumea nu ştie de el. E trist, fiindcă e un post foarte activ – se vede că fac tot posibilul să fie prezenţi la evenimente; de altfel, e singura televiziune care a venit la toate premierele teatrale”. Actorul Mircea Diaconu, care urmăreşte „Jurnalul cultural”, acuză formatele lipsite de imaginaţie: „E nevoie de mai multă imaginaţie, să câştige un alt ritm; trebuie doar să facă mai multe eforturi”. Directorul Teatrului Naţional, Ion Caramitru, crede că postul are o problemă nu doar cu promovarea („N-ar fi rău să intre ceva reclame pentru post pe TVR 1 şi TVR 2″), ci şi cu orarul: „Din păcate, emisiunile bune sunt la ore imposibile”.
Directorul TVR Cultural „nu are competenţa să răspundă”
Directoarea postului, Daniela Zeca-Buzura, a refuzat să comenteze creşterea la 70% a spoturilor cu audienţă zero, argumentând că nu e de competenţa ei să răspundă, şi ne-a trimis la biroul de presă. Până la ora închiderii ediţiei, nu am primit însă nici un răspuns.
Potrivit studiului GfK, vineri, 23 aprilie 2010, postul TVR Cultural a avut o audienţă de 0,0 puncte de rating în intervalul 02.00- 20.30 (o singură excepţie, în intervalul 14.45-15.00 audienţa a crescut la 0,1 puncte de rating).