1.8 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăInternaționalFOTO+VIDEO. UNTOLD se promovează în lume drept Capitala Mondială a Nopții și...

FOTO+VIDEO. UNTOLD se promovează în lume drept Capitala Mondială a Nopții și a Magiei

Ediția din acest an a Festivalului Untold a depășit-o pe cea de anul trecut, când la evenimentul clujean s-au strâns mai mult de 220.000 de participanți, arată cifrele de până acum.

Organizatorii au transformat zo­na Parcului Central într-una ca­re amintește de poveștile cu vră­ji­tori și creaturi ale întunericului, cu instalații speciale ce dau chip legendelor cu magie. Portaluri confecționate din lemn, cu forme ciudate, ori instalații electrice care, aprinse în noapte, dau sen­zația unei păduri fermecate din vechile basme românești sunt câteva dintre aceste instalații. Au adus hamacuri pe care le-au atârnat de copacii seculari din parcul amenajat în secolul al XIX-lea, precum și fotolii și perne, pe care tinerii veniți la festival se pot relaxa în voie.

Aleile parcului au devenit străzi ale unui oraș magic, fără clădiri, care amintește de așezările elfilor din basmele cel­tice.

Iar toate acestea au reprezentat doar preludiul spectacolelor susținute de cei mai bine cotați DJ din lume. În total, la ediția din acest an, organizatorii Untold au instalat 10 scene, pe care au susținut spectacole peste 150 de artiști.

Iar toate acestea au reprezentat doar preludiul spectacolelor susținute de cei mai bine cotați DJ din lume. În total, la ediția din acest an, organizatorii Untold au instalat 10 scene, pe care au susținut spectacole peste 150 de artiști. „Am venit din Noua Zeelandă într-o vacanță de o lună în Europa. Am vizitat Londra, Parisul și Roma și am venit la Cluj ca să îl văd pe Hardwell. Nu am fost niciodată în România și nici nu am auzit vreodată de România, ci doar de Transilvania. Știu că Dracula este un mit, dar Tran­silvania este cunoscută și datorită Prințului Charles, care am înțeles că are o casă pe aici. După Untold, mai stau vreo trei zile prin Transilvania, mă duc să văd niște castele. Îmi place foarte mult aici, sunt fete frumoase și băutură bună“, a declarat un tânăr care purta pe spate drapelul Noii Zeelande de parcă ar fi fost o pelerină a unui cavaler medieval.

O mie de euro pentru fiecare

În zona Centrului Cultural Casino, un grup de tineri își făceau fotografii cu drapelul Columbiei. „Suntem din America de Sud, dar trăim în Spania. Acolo lucrează părinții noștri și acolo studiem la universitate. Nouă ne place foarte mult Martin Garrix și

Afrojack și am venit la Untold să ne distrăm și să îi vedem pe artiștii noștri preferați. Ne plac foarte mult la Cluj, totul este mai ieftin decât la Barcelona. Pentru o săptămână de vacanță, cheltuim o mie de euro fiecare, cu tot cu bilete de avion și cu abonament la festival. La Untold, o bere costă mai puțin de doi euro, cu mult mai puțin decât în Spania“, ne-a povestit unul dintre tinerii originari din Columbia.

Tocmai pentru că zecile de mii de tineri cheltuiesc, la fiecare ediție, minimum 500 de euro fiecare, evenimentul aduce bani în Cluj. Abonamentul pentru cele patru zile de festival a costat 200 de euro. Încă minimum 200 de euro costă cazarea și transportul, iar suma minimă pe care o cheltuiește într-o zi un tânăr venit la festival este de 100 de lei pentru transportul local, mâncare, băutură și suveniruri. La o estimare minimă medie de 60.000 de participanți din afara orașului și la un buget de 500 de euro pentru fiecare, suma minimă care intră în economia locală ajunge la 30 de milioane de euro.

Atuurile Untold

Specialiștii în marketing au declarat pentru „România liberă“ că succesul Untold poate fi explicat prin faptul că au adus oamenii potriviți la locul potrivit la momentul potrivit. „A existat un cumul de factori care explică succesul acestui festival. Și cred că, cel puțin în următorii cinci ani, Untold va continua să se dezvolte“, a declarat Adrian Popa, un clujean care lucrează în domeniul marketingului la Londra și care a revenit acasă pentru acest eveniment.

Adrian Popa afirmă că un avantaj este faptul că organizatorii au reușit să gândească de la bun început acest proiect în stil mare. Și în 2015, și în 2016 au invitat cei mai bine cotați DJ din lume. Artiști precum Armin van Buuren pot atrage prin forța brandului lor zeci de mii de spectatori, iar în această parte a Europei spectacolele susținute de ei sunt destul de rare. De aceea, la Untold vin tineri din Polonia, Slovacia, Serbia sau Bulgaria. De asemenea, organizatorii nu s-au zgârcit atunci când au trebuit să investească în instalații de sunet și de lumină, ceea ce a garantat spectacole de top.

Ca un amănunt, instalațiile din acest an consumă energie cât cinci comune de dimensiuni medii din România. Ca urmare a acestor lucruri, încă de la prima ediție Untold a fost declarat Best Major Festival in Europe și Brandul anului 2015 în România. Adrian Popa mai spune că un alt element care a contat foarte mult a fost faptul că marca a fost poziționată acolo unde trebuie. Organizatorii au declarat că zona Untold este Capitala Mondială a Nopții și a Magiei, iar acest lucru a fost în consonanță cu faima Transilvaniei de țară a vampirilor și a nopții.

 

De asemenea, a contat și faptul că Untold a fost lansat în 2015, când Clujul a fost Capitală Europeană a Tineretului, deci a beneficiat de vizibilitate maximă. Cum Untold a fost momentul culminant al acelui program, festivalul a fost foarte bine promovat la nivel internațional. În acest an, celebrul ghid de călătorii Lonely Planet a declarat Transilvania drept destinația de excelență a anului 2016, iar Clujul se numără printre recomandările redactorilor cunoscutei publicații. În plus, ziare foarte cunoscute, pre­cum USA Today, recomandă Clujul tinerilor care vor să facă turism în Europa, iar Untold se numără printre motivele pentru care redactorii americani au făcut această recomandare.

2,3 milioane lei, finanțare

Un alt factor care a contribuit la succesul Untold este infrastructura. Aeroportul clujean este cel mai mare din România, după cele din București și, totodată, aeroportul românesc cu cea mai rapidă creștere a numărului de pasageri din ultimii cinci ani. Anul viitor, va depăși pentru prima dată cifra de două milioane de pasageri transportați. Cei mai mulți dintre aceștia circulă cu zboruri low-cost, adică destinate exact genului de tineri care vin la Untold. Ca un amănunt de culoare, anul acesta a existat și un avion Untold, un Boeing 737 care a fost personalizat cu însemnele festivalului și care a decolat de la București în prima zi a evenimentului.

140 de pasageri au participat apoi la o petrecere organizată chiar în acest avion, la 10.000 de metri altitudine, iar gazda petrecerii a fost cântăreața Inna.

Tot la capitolul infrastructură, Clujul este singurul oraș din România care dispune în aceeași zonă de un stadion modern, precum ClujArena, și de cea mai mare sală polivalentă din România. Cele două construcții se află una lângă cealaltă în zona Parcului Central, care a fost reabilitat cu ajutorul fondurilor europene.

Un alt element care a contat, cel puțin pentru prima ediție a festivalului, a fost bugetul alocat de autoritățile locale pentru finanțarea programului Capitalei Europene a Tineretului. În 2015, Federația Share, cea care a gestionat programul de tineret, a primit suma de 2,3 milioane de lei pentru organizarea Untold. Banii au venit la finalul anului 2014, exact la timp pentru a rezerva DJ precum David Guetta, Avicii sau Armin van Buuren, care au reprezentat principalele nume de pe afișul Untold 2015.

De asemenea, a contat faptul că festivalul nu a fost organizat din neant, ci a fost precedat de două mari festivaluri dedicate muzicii electronice, Delahoya și Electric Castle. De altfel, înainte de apariția Untold, Electric Castle era cel mai mare festival din România. Aceste festivaluri au demonstrat că în zonă există un public care gustă astfel de evenimente și i-au obișnuit pe marii artiști să nu mai privească Transilvania drept un loc exotic, ci ca pe un loc vibrant, în care oamenii gustă spectacolele lor.

De asemenea, în oraș există deja o tradiție a marilor festiva­luri, inclusiv TIFF, Comedy Cluj sau Jazz in the Park, astfel că există deja echipe de voluntari, dar și experiența autorităților în gestionarea unor asemenea evenimente. În fine, cei 100.000 de studenți, masteranzi și docto­ranzi, împreună cu cei 20.000 de tineri care lucrează în domeniul IT la Cluj reprezintă un public interesat de marile festivaluri găzduite de capitala Transilvaniei.   

Finanțare ilegală?

Festivalul de la Cluj nu a fost lipsit nici de controverse. Un raport al Curţii de Conturi Cluj afirmă că ediția din 2015 a  Untold a fost finanţată ilegal de autorităţile locale. Concluzia, potrivit Digi24, vine după un audit financiar asupra bugetului Consiliului Judeţean. Astfel, inspectorii afirmă că 70.000 de lei ar fi fost acordaţi ilegal de instituția publică Federaţiei Share, care a organizat evenimentul, de­oarece festivalul ar fi generat profit. La fel s-ar fi întâmplat şi în cazul Primăriei Cluj-Napoca, instituție ce a acordat aproape trei milioane şi jumătate de lei aceluiaşi organizator. Raportul Curţii de Conturi a fost contestat în ambele cazuri.

„Finanţatorul, bugetul local, nu a ţinut cont de alte venituri pe care asociaţia le avea din alte surse, precum publicitatea şi vânzare de bilete şi aşa mai departe. Surse de venit care ar fi permis organizatorului, din punct de vedere al Curţii de Conturi, să participe cu o cotă de finanţare mai mare. Suntem în faza în care aşteptăm un punct de vedere scris de la Curtea de Bucureşti la punctele pe care le-am invocat în această contestaţie“, declara luna trecută Oana Buzatu, purtător de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.

Totuși, în 2016 autorităţile locale nu mai plătesc pentru Untold. Pe ultima sută de metri, federaţia care ceruse două milioane şi jumătate de lei şi-a retras proiectul, potrivit Digi24, Untold fiind anul acesta finanţat exclusiv din fonduri private.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă