3 C
București
miercuri, 13 noiembrie 2024
AcasăInternaționalRestaurarea vilelor de patrimoniu. Dezbatere Casele vechi, o importantă moştenire culturală. Episodul...

Restaurarea vilelor de patrimoniu. Dezbatere Casele vechi, o importantă moştenire culturală. Episodul 19

Frumoasele vile construite înainte de război, cu detalii arhitecturale speciale, au fost realizate după proiectele unor arhitecţi reputaţi pentru personalităţi importante ale vremii. Cu alte cuvinte, casele istorice prezintă un potential uriaş pentru a fi renovate şi restaurate. Dacă sunt plasate într-o zonă centrală sau de lux, în urma unui proiect reuşit, valoarea lor de piaţă poate ajunge la câteva milioane de euro iar cuantumul chiriei lunare la peste 10 000 de euro.

După cum am mai arătat în episoadele precedente, multe dintre casele vechi au posibilitatea de a deveni locuinţe moderne glamur, concept store-uri cu design avangardist, ambasade sau sedii ale unor corporaţii puternice, în funcție de profesionalismul şi inventivitatea arhitecţilor şi designerilor. În episodul prezent vom da câteva exemple de astfel de proiecte.

În momentul de față, conform datelor statistice, numai în București există câteva sute de proprietăți rezidențiale cu un preț de vânzare mai mare de 1 milion de euro, dintre care circa două treimi sunt vile vechi renovate.

Vila Oromolu, concept store cu design contemporan

Casa monument istoric ce se află pe terenul de pe bd. Aviatorilor nr. 8 a fost construită în stil neobaroc, cu elemente rococo, în 1926-1927 pentru fostul guvernator al Băncii Naționale Mihai Oromolu. Planurile casei aparţin lui Petre Antonescu, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai şcolii de arhitectură romanească din prima jumătate a secolului XX. Printre cele mai cunoscute clădiri ale lui Petre Antonescu se numară Arcul de Triumf, Palatul Kretzulescu, Banca Marmorosch Blank, Primăria Capitalei, Institutul de Istorie 'Nicolae Iorga', Facultatea de Drept. De la stilul neoromânesc al Primariei Capitalei, la stilul de renaştere franceză al Palatului Kretzulescu, la stilul neobaroc al Casei Oromolu, parcursul operei lui Petre Antonescu este cel al arhitecturii bucureştene de la începutul secolului XX, în permanentă căutare de noi modele, dar puternic influenţată de arhitectura franceză.

Casa Oromolu a fost nationalizată şi apoi retrocedată în 1996. De atunci, diversi investitori imobiliari au pus ochii pe terenul pe care se afla valoroasa clădire istorică, vrând să o demoleze şi să construiască, un turn de 30 de etaje, initial, apoi o clădire de 45 metri înălțime. În 2009 vila a fost avariată puternic de un incendiu. În cele din urmă, grupul NEPI a ales să realizeze un proiect în acord cu frumoasele şi elegantele clădiri din zonă, în marea majoritate realizate în perioada interbelică.

Pentru această vilă a fost creat si implementat un proiect extrem de original, Qreator by Iqos (inaugurat chiar luna trecută), un concept inedit care îmbină tehnologia cu natura, elementele de amenajare fiind în concordanţă cu produsul oferit de IQOS. Designul propus este menit să reflecte conceptul produsului în jurul căruia se dezvoltă activităţile găzduite în vila care a fost astfel reamenajată în stil ultramodern de design contemporan de către StudioInsign. Spațiul a fost conceput pentru a servi comunităţii oamenilor creativi şi cuprinde mai multe camere, decorate tematic, produsele folosite (proiectate de designeri celebri) fiind din portofoliul Noblesse Interiors.

IQOS este un produs inovativ care reuneşte trei elemente diferite: natura, tehnologia, design-ul (fluid şi organic). Conceptul de amenajare a spațiului  se bazează pe o simbioza armonioasă între tehnologie şi natură, utilizatorul accesând un spaţiu prietenos, confortabil şi empatic. Concept Store-ul IQOS conține forme şi structuri dinamice, organice, având ca scop crearea unei multitudini de experienţe multisenzoriale, invitând utilizatorii să descopere, să atingă, să exploreze un nou univers.

Natura apare des în amenajare, atât prin „pereți verzi“ și plante exotice cât și în cadrul mobilierului, în blatul meselor de prezentare fiind inserate elemente vegetale (frunze de tutun în forma lor naturală, mușchi, coajă de copac etc.). Formele organice şi fluide ale mobilierului din Tobacco Room, reprezentat atât prin mesele de prezentare cât şi de setul de canapele denumit „Saruyama Island“ creat de faimosul designer Toshiyuki Kita, îmbină stilul clasic cu cel contemporan, creând o simbioza între nou şi vechi. În Hub Room, scaunele create de designerul Stefano Sandonà cât şi canapeaua ce aparţine designerul Massimo Iosa Ghini, au fost atent alese pentru liniile curbe ce amintesc şi ele de cadrul natural. Barul, ca piesă unică de mobilier, a fost special creat de echipa Studio Insign pentru Philip Morris şi Qreator, îmbinând diferite materiale şi tehnologii de producşie, fiind compus dintr-o tejghea organică din corian şi o bază din lemn. Corpurile de iluminat de deasupra barului fac parte din colecţia Rituals, creată de designarii Ludovica şi Roberto Palomba şi sunt inspirate de lămpile tradiţionale orientale, ele fiind realizate din sticlă cu o tehnică artizanală în timp ce elementul definitoriu al  spaţiului Sales Room  îl reprezintă canapeaua, creaţie a renumitului designer Karim Rashid.

Camerele de la etaj au fost amenajate astfel încât să deservească diverse hobby-uri precum: muzica, filmul, pictura, dansul, fotografia, make-up-ul. Scaunele utilizate în Camera Muzicii au fost create de designerul Stefano Sandonà şi reprezintă o reinterpretare neoclasică a unor scaune tradiţionale. Pentru iubitorii de film au fost propuse în Camera Filmului şi a Dansului fotolii pliabile din polipropilenă sustenabilă realizate de designerul Douwe Jacobs  care a luat premiul pentru cel mai bun produs olandez.
Designul zonei de Relax a fost conceput astfel încât să inducă vizitatorului o atmosferă relaxantă, în timp ce canapeaua centrală, creaţie a designerului Ron Arad, are un sistem de balansare integrat, atribut ce se îmbină perfect cu funcţiunea acestei camera. Fotoliile, cu un design ce permite legănarea lor, sunt o creaţie Stine Engelbrechtsen iar biblioteca modulară aparţine designerului Stefano Giovannoni.

Pentru a crea o atmosferă prietenoasă, confortabilă, pe casa scării a fost amplasat scaunul Spoon, creaţie a designerului Thomas Heatherwick. Designul acestuia permite atât o scurtă staţionare a vizitatorului, cât şi o unealtă recreativă, datorită posibilităţii de rotaţie în plan a acestuia.

Vilă interbelică în Dorobanţi

Vila situată în zona Dorobanţi Capitale, dispusă pe 4 nivele S+P+2 este monument istoric de categoria B. A fost restaurată tâmplăria, parchetul şi faţada, precum şi tot sistemul de instalaţii. Peretii au finisaje de calcio vecchio, camerele parchet din lemn natural. Suprafaţa totală este de 1437mp, 1000 mp utili şi 300 mp gradină şi garaj.  Parterul de 264 mp utili este un living generos de 86mp, dining de 45 mp, bucătărie, 4 camere şi 2 băi. Etajul 1  de 238mp  este compus din 8 camere iar etajul 2 (226mp utili) este compus din 7 camere, bucătărie, 4 băi şi 2 terase. Proprietatea se închiriază prin intermediul agenţiei imobiliare Golden Key, cuantumul lunar cerut fiind de 14000 euro.

Casă anii ’40, un cămin funcţional şi practic

Proiectul Casa Amiral Modern House  realizat de designerii de la Studioinsign în colaborare cu echipa Noblesse Interiors a fost nominalizat luna trecută la concursul anual The International Design & Architecture Awards 2017 by Design et Al  (una dintre cele mai importante competiţii de design din lume şi este găzduit de Design et Al, revista britanică de top de design interior de lux) pe lista scurtă la categoria Property By Value Residential £1 – £2.5 Million,  situându-se printre primele 4 poziţii. 

Proiectul a vizat tranformarea unei case din anii ‘40 din Bucureşti într-o locuinţă foarte placută, în care au fost create spaţii ergonomice, inteligente pentru living open-space, dormitorul matrimonial şi cel al copilului, bucătărie, băi, birou, home cinema şi casa scării. Au fost folosite în ]ntregime  produse din portofoliul Noblesse Interiors. Rezultatul este un camin funcţional şi practic.

Iluminatul arhitectural înfrumusețează oraşul

Dragoş Antonache, specialist în light designing, cameleonia.ro

Iluminatul arhitectural se află la confluenţa unor discipline precum arhitectură, design, instalaţii electrice. Prin urmare, iluminatul va lua în considerare atât funcţionalitatea luminii, cât şi consumul de energie şi efectul estetic . În cazul clădirilor ce se remarcă prin detaliile arhitecturale impunătoare, cum sunt multe din clădirile vechi, un iluminat exterior bine gândit va potenţa aceste elemente, va urmari să crească atractivitatea ochiului faţă de designul exterior şi va crea emoţie.  Spaţiile largi, de care beneficiază deseori clădirile vechi, necesită să fie definite iar în acest scop este nevoie de un contrast între întuneric şi grădină.

Fiecare spaţiu exterior are nevoie de un punct ce focalizează atentia, fie că este vorba despre un decor creat artificial din stânci şi plante interesante, un copac deosebit sau o alee pavată cu piatră.

De asemenea, iluminatul exterior trebuie să se integreze armonios în mediul înconjurător şi să nu creeze poluare luminică. Ideal este ca sursa de lumină să nu fie vizibila. Deseori casele şi clădirile vechi beneficiază şi de o grădină sau terase şi spaţii exterioare generoase iar folosind luminile de accent în mod ingenios, printr-o amplasare strategică, pot fi accentuate elementele din grădina care îi conferă caracter, adaugând culoare, textură şi volumetrie zonelor întunecate iar cu cât sursa de lumină este mai ascunsă, cu atât efectul este mai interesant.

În funcţie de necesităţi se folosesc  corpuri cu distribuţia luminii simetrică sau asimetrică. Exista şi corpuri de iluminat RGB, care permit diverse culori, reglabile din telecomanda, realizând astfel mai multe ambiente nocturne la diverse ocazii speciale.

În general sunt folosite combinaţii de corpuri de iluminat, ce pot fi montate diferit, cu montaj aparent sau încastrat, în sol sau în perete, proiectoare de exterior, coloane, balize, stâlpişori sau stâlpi. Trebuie să se evite erori precum orbirea celor care trec prin zonă sau umbre pe clădire (de exemplu atunci când se montează proiectoare la sol, la o anumită distanţă de clădire).

La exterior, unde avem condiţii meteorologice din cele mai diverse (caniculă, îngheţ, ploaie, praf) este recomandat să alegem corpuri de iluminat cu un factor de protecţie de minim IP65.

Consumul nu este nici el de neglijat, iluminatul cu LED presupunând un cost iniţial mai mare dar un consum ulterior foarte mic. Trebuie ştiut că există corpuri cu LED integrat, care se înlocuiesc complet atunci când se consumă LED-ul, mai accesibile, şi cele în care becul este cu LED şi poate fi schimbat doar acesta când se arde, folosind în continuare acelaşi corp de iluminat. Acestea din urmă sunt însă mai scumpe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele mai citite

George Simion a întrerupt dezbaterea Antena 3 CNN de la Parlament. Ce spune despre legăturile cu Rusia și ofițerii GRU

Candidatul AUR la alegerile prezidențiale, George Simion, a întrerupt, marți seara, dezbaterea Antena 3 CNN de la Parlament. Acesta a fost întrebat de jurnaliștii...

Austria va ridica blocada Schengen pentru România și Bulgaria. Când vor adera complet cele două țări

Austria va ridica probabil în primăvara anului 2025 vetoul prin care blochează extinderea Schengen, relatează publicația austriacă Kurier, potrivit B1Tv. Austria ar urma să ridice...

Legea Arendei în dezbatere: fermierii solicită măsuri urgente pentru stabilitate în agricultură

Doar 10% din suprafața agricolă a României este utilizată de proprietarii terenurilor, restul fiind arendat Legea Arendei a revenit în atenția publicului și a Parlamentului...
Ultima oră
Pe aceeași temă