Ediția din acest an a Festivalului este pusă sub semnul inovației, al tehnologiei, care ne poate ajuta să redescoperim muzica clasică altfel. De exemplu, vom avea în premieră trei concerte cu proiecții multimedia, dintre care unul este chiar Oedipe, de George Enescu. Știm că este o provocare, pentru că unii dintre noi preferă să nu experimenteze când e vorba de muzica clasică. Cum vedeți această întâlnire dintre muzică și tehnologie?
Steven van Groningen: Este o idee excelentă! Tinerii se exprimă astăzi despre orice prin intermediul tehnologiei. Văd din ce în ce mai des pe stradă sau în metrou oameni care ascultă ceva cu căștile pe urechi – cărți în format audio, cursuri, dar de cele mai multe ori muzică. Văd tot mai des căști Hi-Fi, ceea ce mie îmi spune că le poartă nu doar ca să folosească mai bine timpul petrecut în trafic sau să se izoleze de zgomotele din jur, ci și ca să aprecieze o înregistrare de bună calitate. Ar fi păcat ca muzica clasică să ramână în afara acestei tendințe, de aceea mă bucur că tehnologia vine în Festival. Când vine vorba de operă, ceea ce se vede este întotdeauna la fel de important ca ceea ce se aude, de aceea aștept cu nerăbdare să văd creația multimedia pentru o lucrare deloc ușoară cum este Oedipe.
Orice lucru de calitate merită să fie din când în când reinterpretat. Oedipe de Enescu este în sine o reinterpretare a mitului antic binecunoscut. Dacă un artist are mai multe căi de comunicare la dispoziție să transmită un mesaj, cred că trebuie să o facă, pentru că așa vom fi cu toții mai bogați spiritual.
Din programul 2017 al Festivalului, ce vă atrage cel mai mult ? Ce vă doriți să ascultați cel mai mult ?
Ca de obicei, cel mai așteptat este concertul de deschidere, pentru că el este începutul unui regal de trei saptămâni de musică bună. De data aceasta vom asculta Royal London Philarmonic Orchestra sub bagheta noului director al Festivalului Enescu, Vladimir Jurowski, cu Oedipe de George Enescu, cu soliști de marcă și două coruri de excepție, plus o proiecție multimedia realizată de regizoarea Carmen Vidu. Îmi este greu să fac recomandări, pentru că programul este, în totalitate, unul de calitate. Seria «Mari orchestre ale lumii» vine din nou cu orchestre internaționale de top, avem soliști – vedete, cum este violonistul David Garrett, avem recitaluri de pian și vioară excelente. Și se va cânta mult Enescu – festivalul este și o oportunitate să prezentăm publicului internațional care vine la București mai mult din opera compozitorului român. Deci nu aștept neapărat ceva anume din program, ci mă bucură tocmai atmosfera festivalului și succesiunea de momente încântătoare, fiecare în alt fel.
Este a doua ediție consecutivă în care RZB este Partener Platinum al Festivalului George Enescu, având o contribuție foarte importantă la organizarea lui. Ce înseamnă pentru Raiffeisen Bank continuarea parteneriatului cu festivalul ? Ce aduce diferit un parteneriat pe termen lung?
Parteneriatele pe termen lung fac parte din filosofia noastră, indiferent în ce domeniu ne implicăm. Nu suntem o companie tranzacțională, ci mai mult una relațională. Așa ajungem să ne cunoaștem mai bine partenerii, clienții, angajații, să înțelegem unde și cu ce putem contribui, astfel încât să aibă sens pentru ambele părți. Afinitatea noastră este cu parteneri care fac lucrurile așa cum trebuie în domeniul lor, ne asociem cu evenimente care oferă participanților experiențe de calitate; În felul acesta cred că toată lumea are de câștigat și de învățat.
În diversitatea proiectelor culturale pe care le sprijină RZB, ce este diferit, sau ce aduce festivalul altfel decât celelalte ? Sau dacă nu e ceva diferit, cum completează «portofoliul» de proiecte culturale în care vă implicați?
Implicarea noastră în proiecte culturale în România are deja mai bine de 15 ani, numitorul comun fiind calitatea actului artistic, dar și a experienței participanților. Ideea este să pleci de la un spectacol îmbogățit, cu idei noi, cu emoții pozitive, cu încrederea într-un «mâine» mai bun și da, că împreună cu cei cu care împărtașești aceleași valori poți schimba lumea într-una mai bună. Festivalul Enescu are deja și notorietate internațională, și prestigiu, și desigur că asocierea în sine este benefică pentru Raiffeisen Bank, pentru clienții și angajații noștri, dar cel mai interesant și important mi se pare faptul că în fiecare ediție vine cu ceva nou, că pune în lumină muzica clasică într-o manieră modernă, că apropie un public din ce în ce mai larg, că aduce România într-un context internațional în care ne punem bine în valoare.
Vă place muzica clasică, mergeți la concert. Vă propun să ne gândim un pic la spectatorii pe care îi vedeți la festival. Cum vi se par oamenii? Cum vi se pare atmosfera festivalului? Este ceva anume care vă marchează în mod special în sălil de concert, sau în preajma locațiilor Festivalului?
Într-adevăr, înainte de concert mă uit la oamenii din sală și se poate simți că anticipează că ceva frumos este pe cale să se întâmple. Cred că dacă am putea păstra cu toții și după încheierea festivalului acel optimism, atitudinea de anticipare pozitivă, o anumită mulțumire, dacă nu chiar mândrie că așa ceva se întâmplă în București, impactul în societate ar fi unul bun pe termen mai lung. Mă uit pe site și văd că multe concerte sunt “sold out”, că în Piața Festivalului este un program foarte bun, cu intrare liberă, și știu că dacă am avea sala de concerte la standardele anului 2017 cu mult mai multe locuri decât avem acum, aceasta s-ar umple. Aș vrea să închei cu acest gând: Bucureștiul merită o sală de concerte mare și modernă!