De Valentine’s Day, îndrăgostiţii de dans şi fanii unicei şi irepetabilei trupe Beatles primesc un cadou de zile mari. Marele coregraf Gigi Căciuleanu intră într-un dialog inedit între teatrul coregrafic şi muzica lui John Lennon în spectacolul „Imagine All the Peope“, care va avea premiera sâmbătă, la Opera Națională Română din Iași.
„Acest spectacol este «spus» într-un limbaj care mi-este propriu, cu felul meu personal de a vedea, de a gândi și de a «face» dans. Idei organizate sub forma unui spectacol de teatru coregrafic, în care cele mai mici detalii sunt tot atât de importante cât și marile explozii de energie. Energie de grup în care se conjugă ca într-o orchestrație cât se poate de minuțioasă energiile fiecăruia dintre cei de pe scenă. Adresându-se nu numai ochiului, ci și gândirii și, până la urmă, sper, și inimii spectatorului. Mi-aș permite să-l invit pe acesta nu numai să privească sau să judece spectacolul, ci să și participe cu imaginația la «soarta» fiecăruia dintre oamenii de pe scenă… «Imagine all the people» precum ne îndeamnă atât de frumos domnul John Lennon…“, ne îndeamnă Gigi Căciuleanu.
„Teatrul-Coregrafic” reprezintă un gen creat de Gigi Căciuleanu, care le cere actorilor să devină dansatori spre deosebire de Teatrul-Dans (în care a excelat Pina Bausch), care îi solicită pe dansatori ca pe niște actori. “Dat fiind că «Teatrul-Coregrafic» folosește limbajul dansului, am inventat pentru acest nou tip de interpreți o nouă denumire: cea de „DansActori”, explică marele coregraf român.
“În ceea ce priveşte actul dansat sunt ceea ce se numeşte, cred, un animist. Gândesc că fiecare parte din corp, precum obiectele, posedă un suflet propriu. Un caracter şi o personalitate proprie. De aceea este teribil de important să se stabilească cu cea mai mare grijă un inventar cât mai minuţios al acestor suflete care ne bântuie corpul în afara oricărei consideraţii anatomice. O para-anatomie animistă. Acelaşi lucru îl gândesc şi despre direcţiile şi dimensiunile spaţiului şi chiar ale timpului. Fiecare moment îşi are propria lui logică, consistenţă, culoare, nebunie, calitate vibratorie etc., etc., neasemănătoare cu nimic altceva. Fiecare dans îşi are geometria sau poate chiar astronomia (astrologia?) sa”, mărturiseşte Gigi Căciuleanu.
“Când dansez –, mai spune el –, mă simt cu totul deconectat de realitate, conectat la altceva. Cum s-o explic? Mă simt mai concret ca oricând şi, în acelaşi timp, mă percep ca pe un ansamblu de puncte abstracte care se mişcă într-un ansamblu de spaţii abstracte şi ele, în mijlocul a nu ştiu câtor temporalităţi elastice. E superb şi, în acelaşi timp, înfricoşător.”
O carieră de nota 10 plus
Gigi Căciuleanu este absolvent al Liceului de Coregrafie din București. A participat la un stagiu de perfecționare la Teatrul Bolshoi din Moscova, iar în paralel cu disciplinele de dans academic, la vârsta de 14 ani a descoperit dansul de avangardă al celebrei artiste Miriam Răducanu.
În 1973 este angajat în Germania, ca profesor și coregraf la Folkwang Ballet, unde era director Pina Bausch, iar imediat apoi ca profesor la Centrul Internațional de Dans „Rosela Hightower” de la Cannes. În 1974 decide să se stabilească în Franța, ca director al Baletului la „Grand Théâtre de Nancy”. În 1978 înființează și conduce timp de 15 ani, alături de colaboratorul său artistic – actorul, regizorul și scenograful Dan Mastacan, Centrul Coregrafic Național din Rennes, unul din primele din Franța. În 1993 pune la Paris, tot împreună cu Dan Mastacan, bazele Companiei „Gigi Căciuleanu”. Între 2001 și decembrie 2012 este coregraf și director artistic al Baletului Național din Chile. În 2007, sub egida Fundației „Art Production”, vede luminile rampei la București trupa „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company” care a creat o serie de spectacole ce s-au bucurat de un imens succes peste tot în lume.
În seara spectacolului va avea loc şi vernisajul expoziției de fotografie “New Energy” de Mircea Albuțiu, care prezintă fotografii realizate în cadrul proiectului “Amor Amores” de Gigi Căciuleanu.