1.4 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăSpecialRosapepe: "Diversitatea religioasa din Romania trebuie inteleasa si in SUA"

Rosapepe: „Diversitatea religioasa din Romania trebuie inteleasa si in SUA”

» Cartea a fost lansata la inceputul lunii noiembrie in SUA, dar Rosapepe a tinut neaparat sa o prezinte si romanilor, rolul cartii fiind acela de „a face Romania mai accesibila americanilor”.

Fostul ambasador a precizat ca in cei trei ani cat a reprezentat statul american in Romania a invatat foarte multe lucruri despre aceasta tara, precizand ca ulterior, cand a revenit in SUA, a realizat ca americanii nu stiau aproape nimic despre tara noastra. Sheilah Kast a adaugat ca imaginea Romaniei prezentata in carte este a unei tari in dezvoltare, cu mult potential, dar si cu probleme, subliniind ca, de multe ori, romanii nu reusesc sa vada si lucrurile bune ce tin de tara lor, ci le accentueaza pe cele rele. Cartea a fost scrisa pornind de la experientele sale si ale sotului ei in Romania si completata prin interviuri cu politicieni, lideri religiosi sau personalitati precum Regele Mihai.

» Un capitol din carte se refera la Biserica, in special la cea Ortodoxa. De ce ati considerat ca e nevoie sa scrieti despre asta?
Jim Rosapepe: Romania este o tara religioasa prin traditie, este o forma de patriotism, am petrecut mult timp studiind obiceiurile religioase. Am vorbit cu o multime de credinciosi din tara pentru a-i putea face pe americani sa inteleaga, citind cartea noastra, ca ortodoxismul face parte din istoria culturala a Romaniei. Am vorbit si cu romani de alta religie, care au facut istoria in Romania, am vorbit cu evrei, cu baptisti, unitarieni, am vorbit cu catolici… Credem ca diversitatea religioasa din Romania trebuie inteleasa si in SUA.

» In timpul comunismului Biserica a fost un sprijin pentru rezistenta spirituala. Care este rolul ei pozitiv acum, dupa integrarea europeana?
J.R.: Din capul locului trebuie vazut rolul sau istoric, cel spiritual al credintei, si, in al doilea rand, rolul sau cultural in societate. Este parte a ceea ce-i face romani pe romani. Despre rolul crestinismului vorbim si in carte. In sectorul social din perioada comunista, Biserica si-a diminuat rolul, dupa care a revenit la un parteneriat social, inclusiv cu Biserica Ortodoxa internationala crestina, care are baza chiar in Maryland, cu Biserica Ortodoxa din Statele Unite, si-a extins serviciile sociale in sprijinul romanilor.

„Americanii nu stiu nimic despre caldura, cultura si ospitalitatea de aici”
» De ce vorbiti despre Romania ca despre Mica Italie? Care sunt similaritatile dintre Romania si Italia?
Sheilah Kast: Sunt evidente asemanarea dintre limbi, caldura oamenilor… Dar, intr-un sens mai mare, mai strict, uita-te in ochii americanilor: ei iubesc italienii, ei iubesc Italia care este a doua mare destinatie turistica, americanii gandesc ca Italia detine o cultura mare si sunt foarte ospitalieri, dar nu dau o mare atentie complexului economic. La nivel mondial, Italia este a saptea economie, nu este doar un stereotip american. Romania este in plina dezvoltare si ea, dar americanii nu stiu nimic despre caldura, cultura si ospilitatea de aici. Nu realizeaza nici ca Romania creste rapid ca orice economie europeana din ultimii ani, desi trece si ea printr-o recesiune economica. Dar cultura si ospitalitatea celor doua tari sunt la fel de bogate.

» La ce v-ati gandit cand ati dat titlul cartii „Dracula is Dead”? Este doar un truc pentru a atrage publicul american?
S.K.: Majoritatea americanilor, cand se gandesc la Romania, se gandesc la Dracula, Ceausescu, copiii strazii, orfani si gimnaste, dar asta nu defineste Romania. Daca ar fi asa, atunci despre SUA am putea vorbi ca este definita prin violenta armata, droguri si Mickey Mouse. Dar aceste lucruri sunt superficiale pentru ambele tari, si nu o identitate. Fiecare dintre ele are multe valori. Romania este o tara bogata, are o istorie, oameni calzi si interesanti. Cat timp am stat aici, am umblat prin toate judetele si mi-am luat tot timpul notite, doar sunt jurnalist, si mereu ii spuneam lui Jim ca tot ce notam merita publicat intr-o carte. Nu credem ca aceasta carte le va schimba americanilor peste noapte perceptia despre Romania, dar nici Romania nu s-a schimbat peste noapte. Insa am ales sa dam acest titlu pentru ca Dracula este un brand pentru americani de la Bram Stocker incoace. Am vrut sa ne jucam cu titlul si sa-i atragem sa citeasca despre Romania.

» Cum vedeti Generatia X din balcani? Care este diferenta fata de Generatia X americana?
J.R.: Este o intrebare buna. Cred ca diferenta o face experienta fiecarei generatii. In Romania, Generatia X este, in primul rand, generatia postcomunista. Este o combinatie pe care trebuie sa o intelegi pornind de la perioada comunista, cu oportunitatile care le-au fost oferite parintilor acestei generatii. Cred ca in SUA are un sens mult mai mic in diferentele dintre generatii, nu au experienta schimbarilor economice atat de mari ca in Romania.

» In calatoriile voastre prin Romania v-ati intalnit cu o chelnerita care citea Aristotel. Ati mai intalnit si alte persoane interesante?
S.K.: Vorbind despre Generatia X, am cunoscut o tanara care nu numai ca stia engleza, dar a devenit antreprenor si a intrat in afaceri, a invatat nu numai in limba romana, dar si in engleza termenii de care avea nevoie pentru oamenii de afaceri care vorbeau engleza. Nu avea nevoie de translator si facea, practic, doua slujbe singura. Sunt multi oameni de afaceri aici la fel ca ea, iar Jim cunoaste multi in situatia asta.
J.R.: Da, asa este. Este interesant ca acestia sunt, in general, tinerii. Dar sa vorbim despre cei mai in varsta. Am cunoscut oameni din toate domeniile, de la comunitatea evreiasca, senatori si deputati, chiar si pe Regele Mihai, oameni care au activat public inaintea comunismului. In unele cazuri au facut inchisoare, au trait exilul, au suferit in timpul comunismului, dar nu si-au pierdut entuziasmul. Cand a venit Revolutia s-au intors la treaba, s-au intors in politica, in Biserica, in comunitatile religioase. Cred ca asta este foarte interesant. Mai este o categorie, cea a oamenilor de varsta mijlocie, care au crescut in timpul comunismului si care au trait o perioada dificila de tranzitie dintr-un sistem in altul si carora le-a luat mult timp. Cred ca pentru ei a fost extrem de dificil. Toate generatiile au avut o contributie interesanta la evolutia Romaniei.

„Metroul vostru e mai bun decat cel din Washington DC”
» Un capitol din carte se cheama foarte provocator: „Ce a facut bine comunismul?”.
J.R.: Acesta este un capitol aparte care se refera la educatie, de fapt, la numarul mare de oameni care au avut posibilitatea sa studieze in sistemul public. In comunism au studiat cei care astazi sunt ingineri, lucreaza in IT, in literatura, in studiul limbilor… Asta vreau sa spun, ca in Romania s-a putut invata si inainte, dar si dupa 1947. Dar in acelasi timp, evident, comunismul a facut o mare eroare daca te gandesti ca i-a dus inapoi pe romani, din punctul de vedere al drepturilor omului, al democratiei, al eficientei economice. Gandeste-te numai la transportul public din Bucuresti! De fapt, in timp ce se dezvolta transportul – se facea metroul – restul suferea. Metroul vostru e mai bun decat cel din Washington DC de astazi, unde noi traim. Ideea este ca a cazut comunismul si trebuie sa privim lucrurile corect: Romania este in plina dezvoltare.

» Vorbiti despre miracolul economic romanesc. Pe de alta parte, 50% din romani traiesc la tara. Cum vedeti Romania in viitor, in contextul UE? Sau ca tara agricola?
J.R.: Cred ca miracolului economic romanesc a pornit ca o reactie la criza, pentru ca este fundamental ca economia sa fie puternica. Este o cerinta data de locatie, de marime, de plasarea ei, de oameni, de educatie, cred ca romanii au datele fundamentale. De aceea au trecut atat de repede peste aceste decenii si mai cred ca asta este doar inceputul. In contextul european, Romania va continua sa conteze, ceea ce vom vedea peste alte decenii.

La intalnirea de azi dimineata am aflat ca s-au deschis fabrici monitorizate importante in Romania, de la Siemens la Alcatel si cate si mai cate. Romania va fi un jucator important in cadrul fabricilor europene. In acelasi timp, este un jucator important in sectorul IT, cu ingineri capabili, si vom vedea in timp, din ce in ce mai mult, ca Romania va putea deservi economia europeana. si apoi, Romania are resursele ei mari, de la solul bogat in petrol la agricultura, produce vinuri si floarea-soarelui si multe altele. Cred ca va putea deveni un mare producator agricol.

» „Dracula is Dead” se lanseaza la Targ
Cartea a fost publicata pentru a coincide cu sarbatorirea a 20 de ani de la caderea comunismului in Europa de Est. „Dracula is Dead” are ca subtitlu „How Romanians Survived Communism Ended It and Emerged since 1989 as the New Italy” si este, in primul rand, o colectie de memorii din perioada mandatului de ambasador al lui Rosapepe (1998-2001), dar si de note de calatorie, obiceiuri si traditii, istorie romaneasca si realitati cotidiene, redate intr-un stil jurnalistic concis si destins, ca vazute prin ochiul americanului curios si traite prin contact direct.

„Dracula is Dead” va fi lansata vineri si sambata, la Targul de Carte Gaudeamus, care se desfasoara la complexul Romexpo din Capitala. Lansarile sunt programate la standul de evenimente, vineri de la ora 16.00, iar sambata de la ora 11.00. Sheilah Kast este o jurnalista premiata, cunoscuta telespectatorilor posturilor de televiziune PBC, ABC si CNN, precum si ascultatorilor NPR.

Este gazda emisiunii saptamanale „Inside E Street”, difuzata de AARP, precum si a show-ului propriu, transmis zilnic de WYPR, radioul public din Maryland. Jim Rosapepe a reprezentat SUA ca ambasador in Romania in perioada 1998-2001. Rosapepe a revenit la Maryland, unde este senator si face parte din diferite consilii de administratie ale mai multor fonduri de investitii si diverse companii active in Europa si fosta Uniune Sovietica.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă