O importanta carte despre Canal, asa cum a fost este volumul "Canalul Dunare Marea Neagra, intre istorie, actualitate si perspective", tiparit sub egida Facultatii de Istorie si stiinte politice, Centrul de Studii si Cercetari ale Istoriei si Civilizatiei Zonei Marii Negre (Universitatea Ovidius) si a Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile S.A., coordonatori fiind profesorii universitari Valentin Ciorbea si Ovidiu Sorin Cupsa (editura Ex Ponto Constanta, in conditii grafice excelente), realizeaza pentru prima oara o privire diacronica ampla asupra celui mai mare obiectiv de investitii dintotdeauna de pe teritoriul Romaniei. Despre Canal s-a scris enom, fie evocandu-se, cu drept cuvant, anii cand mii de oameni au fost ucisi acolo (in spiritul demonic al teoriei ascutirii luptei de clasa, canalul a fost mormantul burgheziei ostile, asa cum o dovedeste lozinca inspirata direct din discursurile Anei Pauker, numarul unu in partid la demararea lucrarilor, slogan care strajuia intrarea in lagarul de munca de la Cernavoda, construim fara burghezie si impotriva burgheziei, cf. Doina Jela, Canalul mortii), fie insistandu-se asupra aspectelor tehnice si economice ale uriasei constructii. Volumul pe care il semnalam are caracter sintetic, studiile – semnate de valorosi cercetatori – alcatuind o imagine generala integratoare asupra Canalului (cu ramura Poarta Alba Midia Navodari), de la trecerea in revista si analiza proiectelor romanesti si straine, cu mult anterioare comunismului, prezentarea perioadei istorice a constructiei, Canalul in marturii documentare pana la momentul actual si perspective. Nu este neglijata nici importanta geopolitica a Dunarii si a canalului in context european si extraeuropean. Bibliografia exhaustiva realizata de Biblioteca Institutului Naval Roman confera lucrarii atributele unui instrument de cercetare necesar oricui interesat de tema abordata. Fapt foarte important, volumul este dedicat implinirii a 130 de ani de la reunirea Dobrogei cu Romania (noiembrie 1878-noiembrie 2008).