Oficialii Companiei de Drumuri iau în calcul realizarea a încă unei autostrăzi între Braşov şi Sibiu, alternativă mai ieftină la clasica rută Piteşti-Sibiu. Din fonduri nerambursabile va putea fi făcută doar una dintre acestea.
Realizarea autostrăzii Piteşti-Sibiu, proiect important care ar lega estul ţării de vest pe direcţia reţelei centrale de transport european TEN-T, pare a fi un obiectiv din ce în ce mai îndepărtat.
Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a anunţat recent că are în plan construirea unei noi autostrăzi, însă pe relaţia Braşov-Sibiu.
CNADNR nu are încă priorităţile stabilite, iar acest fapt explică mai multe declaraţii contradictorii făcute în ultima perioadă de către directorul general CNADNR, Narcis Neaga. Nu se ştie care autostradă va fi făcută din fonduri europene şi care din alte finanţări, dacă pot fi făcute ambele autostrăzi în acelaşi timp, dacă nu, care din cele două va fi prima şi din ce bani vor fi făcute.
În timp ce Piteşti-Sibiu este amplasată pe segmentul de primă importanţă al reţelei europene de transport TEN-T, Braşov-Sibiu se găseşte pe segmentul secundar al acestei reţele. Obligaţia României este să definitiveze până în 2030 reţeaua principală şi până în 2050 reţeaua secundară.
Potrivit directorului general al CNADNR, anul acesta se va da drumul la un studiu de fezabilitate pentru Braşov-Sibiu, însă doar după ce se va găsi sursa de finanţare.
Sibiu-Piteşti ar absorbi toţi banii pentru 2014-2020
Narcis Neaga afirmă că acest nou proiect, chiar dacă este mai ieftin, nu exclude în nici un caz construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu, de pe coridorul IV, care este inclusă în Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T) în exerciţiul financiar 2014-2020. „Autostrada Sibiu-Braşov este o variantă. Una nu o exclude pe cealaltă. Autostrada Sibiu-Piteşti este scumpă, ar consuma aproape toată alocaţia noastră pe POS-T” a explicat Neaga. ”O autostradă Braşov=Sibiu ar fi de cel puţin două ori mai ieftină decât Piteşti-Sibiu”, adaugă el. Ultimul studiu de fezabilitate realizat în 2008 de către firma IPTANA indica un preţ de construcţie şi montaj pentru aceasta de 3 miliarde euro, fără TVA. Spre comparaţie, Braşov – Sibiu, cu o lungime de 140 de kilometri cel mult, ar urma să coste un miliard de euro, la un preţ mediu de 7 milioane euro pe kilometru. Ruta Piteşti-Sibiu are câteva mai dezavantaje din care provin costurile ridicate. Trece printr-o zonă afectată de alunecări de teren majore ce fac necesare lucrări scumpe de consolidare şi va trebui realizată în bună măsură pe versanţii văii Oltului ca urmare a faptului că aceasta este îngustă, iar o bună parte a acesteia este ocupată de actuala cale ferată.
Autoritatea de management: Transporturile: Ori Sibiu-Piteşti, ori Braşov-Sibiu
Oficiali responsabili de fondurile europene ai Ministerului Transporturilor (autoritatea contractantă în relaţia cu Comisia Europeană) afirmă că nu ştiu de nici o discuţie cu Bruxellesul privind acest nou proiect. ”Noi trimitem proiectele spre aprobare la Bruxelles. Nu ştiu să existe astfel de discuţii cu Comisia Europeană pe un astfel de proiect”, spune Marcel Boloş, director general în cadrul Ministerului Transporturilor. Potrivit lui nu se pot prezenta concomitent Bruxelles-ului aceste două proiecte de autostrăzi. România ar avea obligaţia realizării mai întâi a autostrăzii Piteşti-Sibiu, deoarece aceasta este inclusă în reţeaua centrală TEN-T şi de abia apoi a unei alte autostrăzi între Braşov şi Sibiu, situată pe reţeaua secundară TEN-T. Schimbarea ordinei de construcţie nu e imposibilă spune Marcel Boloş, Această rocadă va trebui negociată cu CE, vor trebui prezentate argumente solide în această direcţie, plus studii de oportunitate. Şi una şi alta nu se poate. ”Nu pot fi concomitente din punct de vedere a alocării. 2,7 miliarde de euro e toată alocarea pe infrastructura majoră de transport”, spune el. Chestionat asupra acestei probleme, directorul general CNADNR susţine, de data aceasta, că cele două autostrăzi nu vor fi făcute concomitent. ”Nu am spus niciodată că se vor face concomitent”, a spus el ziarului „România liberă“.
Potrivit fostului ministru Alexandru Nazare, există capacitatea finanţării ambelor proiecte în viitorul exerciţiu financiar al CE, însă îi va fi greu actualei echipe guvernamentale de la Bucureşti să se prezinte la Bruxelles cu un nou proiect de autostradă după toate bâlbâielile privind proiectele curente.
Într-un interviu acordat ziarului nostru, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a afirmat că a discutat subiectul celor două autostrăzi la Bruxelles. Una din cele două autostrăzi ar putea făcută don fonduri europene nerambursabile, cealaltă în cadrul proiectului ”Europe Connecting Facilities” ce prevede finanţări nerambursabile de 31 miliarde de euro pentru infrastructura de transport europeană în perioada 2014-2020. Aceste fonduri pot fi însă accesate doar în combinaţie cu împrumuturi BEI sau alte finanţări private.
CE: Finanţarea nu va fi acordată pentru rutele secundare
”Este foarte greu de precizat ce anume va primi sau nu finanţare. Aceasta deoarece fie nu avem încă un acord de parteneriat din partea României care să bată în cuie strategiile sale, fie noi nu ne-am definitivat cadrul legal (…) la modul general însă în perioada următoare vom evita rutele secundare, terţiare, deoarece dorim eficientizarea folosirii acestor fonduri”, a declarat pentru „România liberă“, Shirin Wheeler, purtător de cuvânt al comisarului de dezvoltare regională, Johannes Hahn.
Ideea unei autostrăzi pe relaţia Braşov-Sibiu nu e nouă. În primăvara anului trecut, Daniel Drăghia, fost director general al CNADNR chiar şi-a dat demisia invocând dorinţa Transporturilor de a muta pe Braşov-Sibiu legătura spre vestul ţării prevăzută la acel moment a trece prin Piteşti. Ovidiu Silaghi, ministrul liberal al Transporturilor, a decis la acel moment să anuleze o comandă dată de minister pentru un studiu de fezabilitate pentru Piteşti-Sibiu. Un drum expres pe această rută a fost propus cu câţiva ani înaintea sa de Ludovic Orban şi el ministru liberal al Transporturilor.