Gropi, foarte multe gropi, şi litere chirilice. Sunt primele semne că ai trecut graniţa la vecinii bulgari. Cei circa 200 de kilometri pe care îi ai de parcurs de la Giurgiu la Varna sunt presăraţi cu blocuri de un gri comunist, case fără acoperiş şi, din când în când, câte o benzinărie. Acest peisaj îţi dă impresia că te afli mai degrabă într-o ţara din lumea a treia şi nu într-una dintre primele 9 destinaţii turistice din 2011 alături de Noua Zealanda, Amazonul peruvian, Norvegia sau Japonia, potrivit unui top realizat de CNN.
În Varna, decorul începe să se schimbe: blocurile se mai colorează spre centrul oraşului, apar mall-urile, hotelurile de 4 şi 5 stele sau obiectivele turistice. Craterele din asfalt, rămân, însă, pe poziţie.
Varna – spranumită şi capitala maritimă a Bulgariei, deoarece este cel mai mare oraş bulgar de coastă, şi al treilea al ţării, după Sofia şi Plovdiv. În martie, când numărul turiştilor străini tinde spre zero, oraşul este destul de pustiu chiar şi în zilele de weekend, iar traficul relativ lejer.
Circa jumătate de milion de români vizitează anual Varna, în timp ce pe perioada Sărbătorilor de Paşte numărul compatrioţilor care vin aici este de 30.000.
La shopping în mall-ul bulgăresc
Oraşul Varna are în present nu mai puţin de 4 mall-uri, unul dintre cele mai mari fiind Mall Varna, deţinut de o divizie a grupului Raiffeisen Bank Internaţional. Sâmbătă, la ora 10, la puţin timp de la deschiderea magazinelor, centrul comerial este aproape gol. Pustietatea continuă până la orele 13-14, când, potrivit oficialilor mall-ului, începe forfota de weekend. „In timpul săptămânii mall-ul are între 8 şi 10.000 de vizitatori pe zi în timp ce în weekend numărul acestora se ridică la 15-17.000. Numărul acestora cresc în sezonul estival, cea mai bună perioadă fiind în lunile iulie şi august”, declară marketing manager-ul mall-ului.
Centru comercial nu duce lipsă însă de magazine, spre deosebire de mall-urile autohtone. În prezent, 97% din spaţiu comercial – este angajat pe termen lung, care poziţionează Mall Varna, pe un loc fruntaş în comparaţie cu alte mall-uri existente în regiune.
Suprafaţa construită a complexului este de 70.000 de m.p., repartizaţi pe 4 etaje şi 3 niveluri subterane. Pe o suprafaţă totală de 33.000 de m.p. operează 150 de magazine de vânzare cu amănunt, care oferă produse de peste 300 de branduri. Mall Varna dispune de 760 locuri de parcare subterane şi alte 200 în afară.
Printre atracţiile din complex sunt cinematograful „Arena” cu echipament modern, cu 1300 de locuri, cinema 3D, zonă cu ultima generaţie jocuri electronice Sega games, 4D cinema simulator, sală de bowling cu 10 piste, billiard şi cazino, bumper cars şi un centru unic pentru copii „Capella Play”.
Disponibil pentru vizitatorii de Mall Varna este cel mai divers food court din regiune, în care funcţionează Burger King, Mcdonalds, KFC şi Subway, un restaurant şi supermarket, cu o suprafaţă de 2000 m. p.
Printre mărcile internaţionale prezente aici se număra Nine West, Swarovski, Adidas, Nike, Puma, Le Coq Sportif, Beauty Zone, Esprit, Miss Sixty & Energie, Fox, New Yorker, Tally Weijl, Triumph, All About Shoes, Rip Curl, Kenvelo, Lee, Rifle, Wrangler, Lacoste, GStar, Levias, Replay, Seven Hill, Masona’s, Bugatti, sau Converse. Deşi în magazinele stradale preţurile sunt mai reduse decât cele din România, în mall, tarifele sunt similare.
Chiria pentru un metru pătrat în mall variază între 20 şi 25 euro, la care se adaugă o taxa de operare de 7 euro pe m.p.
Experienţa unui restaurant fusion cu mese multitouch
Cu doar câteva zile înainte de Paşte în Mall Varna va deschide porţile restaurantul cel mai inovativ din ţară.
Locaţia va opera sub numele de Fusion Club Voyage, investiţia ridicându-se la 1 milion de euro. Fiecare masă din restaurant este echipată cu un touch screen care va da posibilitatea de a alege nu numai meniul dar şi inedite programe de divertisment.
Conceptul de idee a Voyage Fusion Club este un model stabilit de o reţea renumită de restaurante din Rusia şi Indonezia.
Proprietarii restaurantului din Bulgaria îşi propun ca, până la finele anului, să deschidă o astfel de locaţie şi în Bucureşti.
Restaurantul celor 1001 de nopţi
Până la deschiderea restaurantului cu mese multitouch, am luat cina într-unul dintre cele mai „la moda” locaţii din Varna: Klas Barbeque, restaurant cu iz oriental, inspirat din povestea celor „1001 de nopţi”.
Amplasat aproape de plajă, la ieşirea din Varna, restaurantul a fost iniţial construit pentru angajaţii avuţi la compania Klas Oil, care produce ulei de gătit pe care îl exportă în România, Slovacia, Olanda sau Lichtenstein restaurantul dispune de 80 locuri (45 în primul salon, pentru fumători şi 35 în al doilea, dedicat nefumătorilor).
Meniul este plin de tot felul de specialităţi turceşti, de la baclava până la kebab, preţurile fiind totuşi destul de accesibile: 14-15 lei pentru o porţie de baklava şi între 10 şi 25 de lei specialităţile de kebab.
Materialele folosite pentru decorarea locaţiei sunt aduse direct din Turcia. Scaunele sunt suflate cu aur, iar tapiţeria este ornate cu cristale.
Perla coroanei este candelabrul realizat din cristale Swarovski, care a costat aproximativ 10.000 de euro.
Cât costă vacanţa de Paşte în Bulgaria
Pentru vacanta de Paste in Bulgaria, preţurile încep de la 120 de lei pe noapte, iar dacă vorbim de un pachet complet (fără transport) tarifele pornesc de la 250 de lei de persoană pentru două sau trei nopţi de cazare la trei stele, cu demipensiune şi masa festivă de Paşte incluse.
În cazul unui sejur de patru 4 nopţi la 4-5 stele, turiştii trebuie să plătească 600 lei, cu all inclusive şi masa festivă. La aceste tarife se mai pot aplica însă diverse discounturi (de fidelitate, de grup sau early booking).